Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN SOSYAL ADALET LİDERLİĞİ DAVRANIŞLARININ YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN OKUL BAĞLILIĞINA ETKİSİ

Yıl 2023, , 1875 - 1892, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1255302

Öz

Bu araştırmanın amacı eğitim liderleri olarak okul yöneticilerinin sosyal adalet liderliği rolleri ile okullarındaki yabancı uyruklu öğrencilerin okul bağlılığı arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılında Samsun ili merkez ilçelerindeki devlet liselerinde öğrenim gören toplam 372 yabancı uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Sosyal Adalet Liderliği Ölçeği (SALÖ), Okul Bağlılığı Ölçeği (OBÖ) ve araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri aritmetik ortalama, standart sapma, Pearson korelasyon ve çoklu regresyon ile test edilmiştir. Araştırma bulgularına göre okul yöneticilerin sosyal adalet liderliği davranışları ile yabancı uyruklu öğrencilerin okul bağlılıkları arasında anlamlı ve orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca Sosyal adalet liderliğinin tüm boyutlarının yabancı öğrencilerin okul bağlılığındaki değişimin % 32,5’ini açıkladığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin sosyal adalet liderliği davranışlarının yabancı uyruklu öğrencilerin okul bağlılıklarını önemli oranda etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular alanda yapılan diğer çalışmalar ile karşılaştırılarak tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alsbury, T. L., & Shaw, N, L. (2005). Policy implications for social justice in school district consolidation. Leadershipand Policy in Schools. 4. 105–126.
  • Arar. K.. Beycioglu. K.. & Oplatka. I. (2017). A cross-cultural of educational leadership for social justice in Israel and Turkey: Meanings, actions and contexts. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 47(2). 192–206.
  • Anderman. E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology. 94. 795 – 809.
  • Appleton. J. J., Christenson. S. L. & Furlong. M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools. 45. 369–386. doi:10.1002/pits.20303.
  • Appleton. J. J., Christenson. S. L., Kim. D. & Reschly. A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of School Psychology. 44(5). 427-445. doi:10.1016/j.jsp.2006.04.002
  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26. 102-112.
Yıl 2023, , 1875 - 1892, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1255302

Öz

Kaynakça

  • Alsbury, T. L., & Shaw, N, L. (2005). Policy implications for social justice in school district consolidation. Leadershipand Policy in Schools. 4. 105–126.
  • Arar. K.. Beycioglu. K.. & Oplatka. I. (2017). A cross-cultural of educational leadership for social justice in Israel and Turkey: Meanings, actions and contexts. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 47(2). 192–206.
  • Anderman. E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology. 94. 795 – 809.
  • Appleton. J. J., Christenson. S. L. & Furlong. M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools. 45. 369–386. doi:10.1002/pits.20303.
  • Appleton. J. J., Christenson. S. L., Kim. D. & Reschly. A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of School Psychology. 44(5). 427-445. doi:10.1016/j.jsp.2006.04.002
  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26. 102-112.
Yıl 2023, , 1875 - 1892, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1255302

Öz

Kaynakça

  • Alsbury, T. L., & Shaw, N, L. (2005). Policy implications for social justice in school district consolidation. Leadershipand Policy in Schools. 4. 105–126.
  • Arar. K.. Beycioglu. K.. & Oplatka. I. (2017). A cross-cultural of educational leadership for social justice in Israel and Turkey: Meanings, actions and contexts. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 47(2). 192–206.
  • Anderman. E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology. 94. 795 – 809.
  • Appleton. J. J., Christenson. S. L. & Furlong. M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools. 45. 369–386. doi:10.1002/pits.20303.
  • Appleton. J. J., Christenson. S. L., Kim. D. & Reschly. A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of School Psychology. 44(5). 427-445. doi:10.1016/j.jsp.2006.04.002
  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26. 102-112.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Topaloğlu 0000-0003-0370-5826

Erken Görünüm Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Topaloğlu, H. (2023). OKUL YÖNETİCİLERİNİN SOSYAL ADALET LİDERLİĞİ DAVRANIŞLARININ YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN OKUL BAĞLILIĞINA ETKİSİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 1875-1892. https://doi.org/10.24315/tred.1255302