Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının geometrik cisimlere ilişkin algılarını ve sınıflamalarını incelemektir. Bu amaçla nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kapsamında 35 öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak üç bölümden oluşan form kullanılmıştır. Bu formda açık uçlu soruların yanı sıra doğru yanlış soruları yer almıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarının geometrik cisimlere yönelik 3 boyutlu olmalarını temel alan bir algıya sahip oldukları belirlenmiştir. Geometrik cisimlere günlük hayattan örnekler verirken, çeşitlendirmekte zorlandıkları görülmüştür. Geometrik cisimleri ilişkilendirmekte sıkıntı yaşadıkları saptanmıştır. Bu durum geometrik cisimlerin özelliklerine tam anlamıyla hakim olmadıklarını göstermektedir. Ayrıca yaptıkları sınıflandırmalar çok basit düzeyde olduğu geometrik cisimlerin hiyerarşik ilişkisini temel alan bir sınıflandırma yapılmadığı görülmüştür. Bu durumla tezat olarak, öğretmen adaylarının, doğru yanlış sorularında, bazı geometrik cisimler için hiyerarşik ilişkilere dair ifadelerde doğru tanımlamalar yaptıkları görülmüştür.
Clements, D. H. (2003). Teaching and learning geometry. In J. Kilpatrick, G. Martin, & D. Schifter (Eds.), A Research companion to principles and standards for school mathematics (pp. 15–78). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Çakmak, Z., Konyalıoğlu, A. C. & Işık, A. (2014). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının üç boyutlu cisimlere ilişkin konu alan bilgilerinin incelenmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 8(1), 28-44.
Çepni, S. (2018). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (8. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
De Villiers, M. (1994). The role and function of a hierarchical classification of quadrilaterals. For The Learning of Mathematics, 14, 11-18.
Ertekin, E., Yazici, E. & Delice, A. (2014). Investigation of primary mathematics student teachers’ concept images: cylinder and cone. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 45(4), 566-588. https://doi.org/10.1080/0020739X.2013.868537
Fujita, T. (2012). Learners‘ level of understanding of the inclusion relations of quadrilaterals and prototype phenomenon. The Journal of Mathematical Behavior, 31, 60–72.
https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2011.08.003
Fujita, T. & Jones, K. (2008). Learners‘ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: Toward a theoretical framing. Research in Mathematics Education, 9(1), 3-20.
https://doi.org/10.1080/14794800008520167
Gökbulut, Y. & Ubuz, B. (2013). Prospective Primary Teachers' Knowledge on Prism: Generating Definitions and Examples. Ilkogretim Online, 12(2), 401-412.
Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y. & Doğan, Y. (2015). Öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna ilişkin öğrenci hatalarına yönelik pedagojik alan bilgileri. İlköğretim Online 14(1), 55-71. http://doi.org/10.17051/io.2015.55159
Gökkurt, B. & Soylu, Y. (2016a). Ortaokul matematik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin bazı bileşenler açısından incelenmesi: koni örneği. İlköğretim Online, 15(3). http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.14548
Gökkurt, B. & Soylu, Y. (2016b). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel alan bilgilerinin incelenmesi: Prizma örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 451-481. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.2-5000194937
Gutiérrez, A. (1992). Exploring the links between Van Hiele levels and 3-dimensional geometry. Structural Topology, 18, 31-48.
Hershkowitz, R. (1990). Psychological aspects of learning geometry. In Mathematics and cognition (pp. 70-95). Cambridge University Press.
Işıksal-Bostan, M. & Yemen-Karpuzcu, S. (2017). The role of definitions on classification of solids including (non)prototype examples: The case of cylinder and prism. In T. Dooley, & G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (Vol.5, pp. 3320-3327), CERME.
İncikabı, L. & Kılıç, Ç. (2013). İlköğretim öğrencilerinin geometrik cisimlerle ilgili kavram bilgilerinin analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 343-358. http://dx.doi.org/10.5578/keg.5920
Jones, K. (2002). Issues in the Teaching and Learning of Geometry. In Linda Haggarty (Ed), Aspects of Teaching Secondary Mathematics (pp. 121-139). London: Routledge Falmer.
Clements, D. H. (2003). Teaching and learning geometry. In J. Kilpatrick, G. Martin, & D. Schifter (Eds.), A Research companion to principles and standards for school mathematics (pp. 15–78). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Çakmak, Z., Konyalıoğlu, A. C. & Işık, A. (2014). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının üç boyutlu cisimlere ilişkin konu alan bilgilerinin incelenmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 8(1), 28-44.
Çepni, S. (2018). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (8. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
De Villiers, M. (1994). The role and function of a hierarchical classification of quadrilaterals. For The Learning of Mathematics, 14, 11-18.
Ertekin, E., Yazici, E. & Delice, A. (2014). Investigation of primary mathematics student teachers’ concept images: cylinder and cone. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 45(4), 566-588. https://doi.org/10.1080/0020739X.2013.868537
Fujita, T. (2012). Learners‘ level of understanding of the inclusion relations of quadrilaterals and prototype phenomenon. The Journal of Mathematical Behavior, 31, 60–72.
https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2011.08.003
Fujita, T. & Jones, K. (2008). Learners‘ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: Toward a theoretical framing. Research in Mathematics Education, 9(1), 3-20.
https://doi.org/10.1080/14794800008520167
Gökbulut, Y. & Ubuz, B. (2013). Prospective Primary Teachers' Knowledge on Prism: Generating Definitions and Examples. Ilkogretim Online, 12(2), 401-412.
Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y. & Doğan, Y. (2015). Öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna ilişkin öğrenci hatalarına yönelik pedagojik alan bilgileri. İlköğretim Online 14(1), 55-71. http://doi.org/10.17051/io.2015.55159
Gökkurt, B. & Soylu, Y. (2016a). Ortaokul matematik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin bazı bileşenler açısından incelenmesi: koni örneği. İlköğretim Online, 15(3). http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.14548
Gökkurt, B. & Soylu, Y. (2016b). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel alan bilgilerinin incelenmesi: Prizma örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 451-481. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.2-5000194937
Gutiérrez, A. (1992). Exploring the links between Van Hiele levels and 3-dimensional geometry. Structural Topology, 18, 31-48.
Hershkowitz, R. (1990). Psychological aspects of learning geometry. In Mathematics and cognition (pp. 70-95). Cambridge University Press.
Işıksal-Bostan, M. & Yemen-Karpuzcu, S. (2017). The role of definitions on classification of solids including (non)prototype examples: The case of cylinder and prism. In T. Dooley, & G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (Vol.5, pp. 3320-3327), CERME.
İncikabı, L. & Kılıç, Ç. (2013). İlköğretim öğrencilerinin geometrik cisimlerle ilgili kavram bilgilerinin analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 343-358. http://dx.doi.org/10.5578/keg.5920
Jones, K. (2002). Issues in the Teaching and Learning of Geometry. In Linda Haggarty (Ed), Aspects of Teaching Secondary Mathematics (pp. 121-139). London: Routledge Falmer.
Gündoğdu Alaylı, F. (2023). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ GEOMETRİK CİSİMLERE İLİŞKİN ALGILARININ VE İLİŞKİLENDİRMELERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2148-2164. https://doi.org/10.24315/tred.1343358