Research Article
BibTex RIS Cite

Trakya Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Profilini ve Oryantasyon Gereksinimlerini Belirleme Çalışması

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 161 - 172, 31.01.2019
https://doi.org/10.24315/tred.469661

Abstract

Bu araştırmanın amacı,
Trakya Üniversitesi’nde öğrenim gören uluslararası öğrencilerin profilini ve
oryantasyon gereksinimlerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2017-2018
eğitim-öğretim yılında, Trakya Üniversitesi’ne yeni kayıt yaptıran, hazırlık ve
birinci sınıfta okuyan uluslararası öğrenciler oluşturmaktadır (N=171).
Araştırma betimsel tarama modelinde olup, araştırmada “Öğrenci Profili Anketi”
ile “Yeni Kayıt Yaptıran Öğrenciler için Oryantasyon Gereksinimlerini
Değerlendirme Anketi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans
ve yüzdelik dağılım kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin
daha çok sağlık ve eğitim alanını tercih ettikleri, kaliteli eğitim
göreceklerini düşündükleri ve puanı tuttuğu için ilk sıralarda tercih ederek
geldikleri; öğrencilerin üniversite ile ilgili özellikle bölüm, staj ve burs
programları, yerleşke ve yakın çevresi, yerleşkede bulunan sosyal faaliyetler
ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili oryantasyon gereksinimleri olduğu
tespit edilmiştir.  

References

  • Akbalık, G. (1999). Bilgilendirme ve grupla psikolojik danışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumları üzerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30, 159-180.
  • Coşkunserçe, O., & Bedir-Erişti, S.D. (2016). Uluslararası öğrencilerin kültürel uyum sürecine yönelik tasarım tabanlı araştırma yaklaşımına dayalı çevrimiçi oryantasyon uygulamasının geliştirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 83-104.
  • Cura, Ü., & Işık, A. N. (2016). Uluslararası öğrencilerin akademik uyumuna kültürleşme stresi ve sosyal desteğin etkisi. Eğitim ve Bilim,41(184).DEİK (Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu) (2013). Uluslararası yükseköğretim ve Türkiye’nin konumu. Eğitim Ekonomisi İş Konsey Raporu, İstanbul.
  • Ekinci, C. E., & Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Kılıçlar, A., Sarı, Y., & Seçilmiş, C. (2012). Türk dünyasından gelen öğrencilerin yaşadıkları sorunların akademik başarılarına etkisi: Turizm öğrencileri örneği. Bilig-Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 61, 157-172.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., & Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Kolunsağ, A., & Vatansever Özdemir, G. (2007). Sürdürülebilir oryantasyon modeli ve Sakarya Üniversitesi’ndeki durum. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 211-229.Kutlu, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin alıştırma-oryantasyon hizmetlerine ilişkin karşılaştıkları sorunlar ve beklentileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulmuş bildiri. 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Mesidor, J.K., & Sly, K.F. (2016). Factors that contribute to the adjustment of international students. Journal of International Students, 6(1), 262-282.Nilsson, J. E., Berkel, L. A., Flores, L. Y., & Lucas, M. S. (2004). Utilization rate and presenting concerns of international students at a university counseling center: Implications for outreach programming. Journal of College Student Psychotherapy, 19, 49-59.
  • Otrar, M., Ekşi, H., Dilmaç, B., & Şirin, A. (2002). Türkiye’de öğrenim gören Türk ve akraba topluluk öğrencilerinin stres kaynakları, başaçıkma tarzları ile ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Educational Science:Theory & Practice, 2(2), 481-506.
  • Özçetin, E. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özyürek, R., Arıkan, D., & Şahin, M. (2016). Ege Üniversitesi öğrencilerinin oryantasyon ve akademik danışmanlık hizmetleri ile ilgili gereksinimlerinin belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1233-1270.
  • T.C. Resmî Gazete (1984). Yükseköğretim Kurumları Mediko-Sosyal Sağlık, Kültür ve Spor İşleri Dairesi Uygulama Yönetmeliği, 18301, s. 24-29, 3 Şubat 1984.Sağırlı, M. (2007). Eğitimin küreselleşmesi. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 2007, 53 (1). www.arastirmax.com/system/files/dergiler/51602/makaleler/53/1/arastirmax_9794 _pp_423-475.pdf adresinden 11.06.2018 tarihinde elde edilmiştir.Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının üniversitelerde verilmekte olan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 40-49.
  • Tekelioğlu, S., Başer, H., Örtlek, M., & Aydınlı, C. (2012). Uluslararası öğrencilerin ülke ve üniversite seçiminde etkili faktörler: Vakıf Üniversitesi örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 191-200.
  • Yakushko, O., Davidson, M., & Sanford-Martens, T. C. (2008). Seeking help in a foreign land: International students' use patterns for a U.S. university counseling center. Journal of College Counseling, 11(1), 6-18.
  • Yıldıran, C., Özkan, D., & Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 20-34. doi number :http://dx.doi.org/10.21733/IBAD.35
  • Yi, J. K., Lin, J. C. G., & Kishimoto, Y. (2003). Utilization of counseling services by international students. Journal of Instructional Psychology, 30(4), 333-342.Zhang, J., & Goodson, P. (2011). Predictors of international students’psychosocial adjustment to life in the United States: A systematic review. International Journal of Intercultural Relations 35(2), 139-162.
Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 161 - 172, 31.01.2019
https://doi.org/10.24315/tred.469661

Abstract

References

  • Akbalık, G. (1999). Bilgilendirme ve grupla psikolojik danışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumları üzerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30, 159-180.
  • Coşkunserçe, O., & Bedir-Erişti, S.D. (2016). Uluslararası öğrencilerin kültürel uyum sürecine yönelik tasarım tabanlı araştırma yaklaşımına dayalı çevrimiçi oryantasyon uygulamasının geliştirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 83-104.
  • Cura, Ü., & Işık, A. N. (2016). Uluslararası öğrencilerin akademik uyumuna kültürleşme stresi ve sosyal desteğin etkisi. Eğitim ve Bilim,41(184).DEİK (Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu) (2013). Uluslararası yükseköğretim ve Türkiye’nin konumu. Eğitim Ekonomisi İş Konsey Raporu, İstanbul.
  • Ekinci, C. E., & Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Kılıçlar, A., Sarı, Y., & Seçilmiş, C. (2012). Türk dünyasından gelen öğrencilerin yaşadıkları sorunların akademik başarılarına etkisi: Turizm öğrencileri örneği. Bilig-Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 61, 157-172.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., & Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Kolunsağ, A., & Vatansever Özdemir, G. (2007). Sürdürülebilir oryantasyon modeli ve Sakarya Üniversitesi’ndeki durum. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 211-229.Kutlu, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin alıştırma-oryantasyon hizmetlerine ilişkin karşılaştıkları sorunlar ve beklentileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulmuş bildiri. 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Mesidor, J.K., & Sly, K.F. (2016). Factors that contribute to the adjustment of international students. Journal of International Students, 6(1), 262-282.Nilsson, J. E., Berkel, L. A., Flores, L. Y., & Lucas, M. S. (2004). Utilization rate and presenting concerns of international students at a university counseling center: Implications for outreach programming. Journal of College Student Psychotherapy, 19, 49-59.
  • Otrar, M., Ekşi, H., Dilmaç, B., & Şirin, A. (2002). Türkiye’de öğrenim gören Türk ve akraba topluluk öğrencilerinin stres kaynakları, başaçıkma tarzları ile ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Educational Science:Theory & Practice, 2(2), 481-506.
  • Özçetin, E. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özyürek, R., Arıkan, D., & Şahin, M. (2016). Ege Üniversitesi öğrencilerinin oryantasyon ve akademik danışmanlık hizmetleri ile ilgili gereksinimlerinin belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1233-1270.
  • T.C. Resmî Gazete (1984). Yükseköğretim Kurumları Mediko-Sosyal Sağlık, Kültür ve Spor İşleri Dairesi Uygulama Yönetmeliği, 18301, s. 24-29, 3 Şubat 1984.Sağırlı, M. (2007). Eğitimin küreselleşmesi. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 2007, 53 (1). www.arastirmax.com/system/files/dergiler/51602/makaleler/53/1/arastirmax_9794 _pp_423-475.pdf adresinden 11.06.2018 tarihinde elde edilmiştir.Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının üniversitelerde verilmekte olan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 40-49.
  • Tekelioğlu, S., Başer, H., Örtlek, M., & Aydınlı, C. (2012). Uluslararası öğrencilerin ülke ve üniversite seçiminde etkili faktörler: Vakıf Üniversitesi örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 191-200.
  • Yakushko, O., Davidson, M., & Sanford-Martens, T. C. (2008). Seeking help in a foreign land: International students' use patterns for a U.S. university counseling center. Journal of College Counseling, 11(1), 6-18.
  • Yıldıran, C., Özkan, D., & Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 20-34. doi number :http://dx.doi.org/10.21733/IBAD.35
  • Yi, J. K., Lin, J. C. G., & Kishimoto, Y. (2003). Utilization of counseling services by international students. Journal of Instructional Psychology, 30(4), 333-342.Zhang, J., & Goodson, P. (2011). Predictors of international students’psychosocial adjustment to life in the United States: A systematic review. International Journal of Intercultural Relations 35(2), 139-162.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Oya Onat Kocabıyık 0000-0003-0449-2893

Seda Donat Bacıoğlu 0000-0001-9901-0601

Publication Date January 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Onat Kocabıyık, O., & Donat Bacıoğlu, S. (2019). Trakya Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Profilini ve Oryantasyon Gereksinimlerini Belirleme Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9(1), 161-172. https://doi.org/10.24315/tred.469661