Research Article
BibTex RIS Cite

Information Technologies Course: An Evaluation from the Perspective of Pre-Service Teachers

Year 2019, Volume: 9 Issue: 4, 666 - 679, 20.12.2019
https://doi.org/10.24315/tred.494705

Abstract

The
aim of this study is to determine the pre-service teachers' views on the
Information Technologies course in the renewed curriculum of the Faculty of
Education. Within the scope of the qualitative research planned for this aim,
the views of 44 pre-service teachers from different departments of Manisa Celal
Bayar University Faculty of Education in fall semester of 2018-2019 academic
year were determined by semi-structured interviews and written form. Data were
analyzed by content analysis. As a result of the analysis, it was determined
that the pre-service teachers considered the Information Technology course
important and they learned useful information in the course. On the other hand,
pre-service teachers stated that the duration of the lesson was short and the
content was very intense. At the end of the study, based on the results,
various suggestions were presented for future studies and implementation.

References

  • AASL (2007). Standards for the 21st century learner. 01.12.2018 tarihinde http://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/guidelinesandstandards/learningstandards/AASL_LearningStandards.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Abbitt, J. T., ve Klett, M. D. (2007). Identifying influences on attitudes and self-efficacy beliefs towards technology integration among pre-service educators. Electronic Journal for the integration of technology in Education, 6(1), 28-42.
  • Asan, A. (2002). Pre-service teachers' use of technology to create instructional materials: A school-college partnership. Technology, Pedagogy and Education, 11(2), 217-232.
  • Aşkar, P., ve Umay, A. (2001). Preservice elementary mathematics teachers’ computer self-efficacy, attitudes towards computers, and their perceptions of computer-enriched learning environments. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference içinde (s. 2262-2263). VA: Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ., ve Uzun, S. Ç. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(1), 67-85.
  • Beliuşaklı-Çardak, Ç. S. (2016). Models of teaching. C. Akdeniz (Ed.), Instructional process and concepts in theory and practice: Improving the teaching process içinde (s. 5-56). Singapore: Springer.
  • Burden, P. R., ve Byrd, D. M. (2018). Methods for effective teaching: Meeting the needs of all students (8. Baskı). NY: Pearson Education.
  • Çakır, H., Hava, K., Gülen, Ş. B., ve Özüdoğru, G. (2015). Öğretmen adaylarının sosyal ağ sitelerinde güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 12(1), 887-902.
  • Çavuş, H., ve Gökdaş, İ. (2006). Eğitim fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin internetten yararlanma nedenleri ve kazanımları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 56-78.
  • Çetin, O., Çalışkan, E., ve Menzi, N. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki İlişki. İlkogretim Online, 11(2).
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. J. Bellanca, ve R. Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn içinde (s. 51-76). IN: Solution Tree Press.
  • Dinçer, S. (2011). Öğretmen yetiştiren kurumlardaki öğrencilerinin öğrenim hayatları boyunca bilgisayar öğrenme düzeylerinin ve bilgisayar okuryazarlıklarının incelenmesi. Akademik Bilişim'11, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • European Commission (2014). Coding - the 21st century skill. 01.12.2018 tarihinde https://ec.europa.eu/digital-single-market/coding-21st-century-skill adresinden ulaşılmıştır.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M., ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 130-139.
  • Gunter, G. A. (2001). Making a difference: Using emerging technologies and teaching strategies to restructure an undergraduate technology course for pre-service teachers. Educational Media International, 38(1), 13-20.
  • Hazzan, O., Lapidot, T., ve Ragonis, N. (2014). Guide to teaching computer science: An activity based approach (2. Baskı). London: Springer.
  • Hoar, R. (2014). Generally educated in the 21st century: The importance of computer literacy in an undergraduate curriculum. Western Canadian Conference on Computing Education, 2-3 Mayıs 2014.
  • İpek, C., ve Acuner, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23-40.
  • ISTE (2011). Operational definition of computational thinking for K-12 education. 01.12.2018 tarihinde http://www.iste.org/docs/ct-documents/computational-thinking-operational-definition-flyer.pdf?sfvrsn=2 adresinden ulaşılmıştır.
  • Karaman, M. K., ve Karataş, A. (2009). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. İlkogretim Online, 8(3), 798-808.
  • Korkmaz, Ö., ve Mahiroğlu, A. (2009). Üniversiteyi yeni kazanmış öğrencilerin bilgisayar okuryazarlık düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 983-1000.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4. Baskı). CA: SAGE Publications.
  • Landis, J. R., ve Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lockard, J., ve Abrams, P. D. (2004). Computers for twenty-first century educators (6. Baskı). Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
  • Mehlinger, H. D., ve Powers, S. M. (2002). Technology & teacher education: A guide for educators and policymakers. MA: Houghton Mifflin.
  • Milbrath, Y. L., ve Kinzie, M. B. (2000). Computer technology training for prospective teachers: Computer attitudes and perceived self-efficacy. Journal of Technology and Teacher Education, 8(4), 373-396.
  • OECD (2012). Connected minds: Technology and today’s learners, educational research and innovation. 01.12.2018 tarihinde https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264111011-en.pdf?expires=1543824700&id=id& accname=oid014567&checksum=C0791579A287D9199D898F391926756E adresinden ulaşılmıştır.
  • Oh, E., ve French, D. R. (2004). Pre-service teachers’ perceptions of an introductory instructional technology course. Electronic Journal for the integration of technology in Education, 3(1), 37-48.
  • Orhan Göksun, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri arasındaki ilişki. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • P21 (2015). P21 framework definitions. tarihinde http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_ Definitions_New_Logo_2015.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Pamuk, S., ve Peker, D. (2009). Turkish pre-service science and mathematics teachers’ computer related self-efficacies, attitudes, and the relationship between these variables. Computers & Education, 53(2), 454-461.
  • Peters, M. (2006). Developing computer copetencies for pre-service teachers: Is one course enough? P. Hubbard, ve M. Levy (Eds.), Teacher education in CALL içinde (s. 153-163). PA: John Benjamin Publishing Company.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., . . . Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3), 43-49.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spooner, E. (2015). Interactive student centered learning: A cooperative approach to learning. Maryland: Rowman & Littlefield.
  • Şahin, M. C. (2009). Yeni binyılın öğrencilerinin özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 155-172.
  • Trilling, B., ve Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times: Learning for life in our times: John Wiley & Sons.
  • Usta, E., ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Wagner, T. (2014). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. NY: Basic Books.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H., ve Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 105-118.
  • YÖK (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. 18.11.2018 tarihinde http://www.yok.gov.tr/documents/ 10279/41805112/AA_Sunus_+Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Zhang, Y., ve Espinoza, S. (1998). Relationships among computer self-efficacy, attitudes toward computers, and desirability of learning computing skills. Journal of research on Computing in Education, 30(4), 420-436.

Bilişim Teknolojileri Dersi: Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Bir Değerlendirme

Year 2019, Volume: 9 Issue: 4, 666 - 679, 20.12.2019
https://doi.org/10.24315/tred.494705

Abstract

Bu
çalışmanın amacı öğretmen adaylarının yenilenen eğitim fakültesi müfredatında
yer alan Bilişim Teknolojileri dersine yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu
kapsamda planlanan nitel araştırmada, 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz
döneminde Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde farklı
bölümlerde öğrenim görmekte olan 44 öğretmen adayından yarı-yapılandırılmış
görüşmeler ve yazılı form aracılığıyla görüş alınmıştır. Elde edilen veriler
içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmen adaylarının
Bilişim Teknolojileri dersini önemli gördükleri ve bu derste faydalı bilgiler
öğrendikleri belirlenmiştir. Diğer yandan öğretmen adayları, dersin süresinin kısa
ve içeriğinin çok yoğun olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırma sonunda ulaşılan
sonuçlar temelinde ileriki çalışmalara ve uygulamaya yönelik çeşitli öneriler
sunulmuştur

References

  • AASL (2007). Standards for the 21st century learner. 01.12.2018 tarihinde http://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/guidelinesandstandards/learningstandards/AASL_LearningStandards.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Abbitt, J. T., ve Klett, M. D. (2007). Identifying influences on attitudes and self-efficacy beliefs towards technology integration among pre-service educators. Electronic Journal for the integration of technology in Education, 6(1), 28-42.
  • Asan, A. (2002). Pre-service teachers' use of technology to create instructional materials: A school-college partnership. Technology, Pedagogy and Education, 11(2), 217-232.
  • Aşkar, P., ve Umay, A. (2001). Preservice elementary mathematics teachers’ computer self-efficacy, attitudes towards computers, and their perceptions of computer-enriched learning environments. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference içinde (s. 2262-2263). VA: Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ., ve Uzun, S. Ç. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(1), 67-85.
  • Beliuşaklı-Çardak, Ç. S. (2016). Models of teaching. C. Akdeniz (Ed.), Instructional process and concepts in theory and practice: Improving the teaching process içinde (s. 5-56). Singapore: Springer.
  • Burden, P. R., ve Byrd, D. M. (2018). Methods for effective teaching: Meeting the needs of all students (8. Baskı). NY: Pearson Education.
  • Çakır, H., Hava, K., Gülen, Ş. B., ve Özüdoğru, G. (2015). Öğretmen adaylarının sosyal ağ sitelerinde güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 12(1), 887-902.
  • Çavuş, H., ve Gökdaş, İ. (2006). Eğitim fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin internetten yararlanma nedenleri ve kazanımları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 56-78.
  • Çetin, O., Çalışkan, E., ve Menzi, N. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki İlişki. İlkogretim Online, 11(2).
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. J. Bellanca, ve R. Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn içinde (s. 51-76). IN: Solution Tree Press.
  • Dinçer, S. (2011). Öğretmen yetiştiren kurumlardaki öğrencilerinin öğrenim hayatları boyunca bilgisayar öğrenme düzeylerinin ve bilgisayar okuryazarlıklarının incelenmesi. Akademik Bilişim'11, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • European Commission (2014). Coding - the 21st century skill. 01.12.2018 tarihinde https://ec.europa.eu/digital-single-market/coding-21st-century-skill adresinden ulaşılmıştır.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M., ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 130-139.
  • Gunter, G. A. (2001). Making a difference: Using emerging technologies and teaching strategies to restructure an undergraduate technology course for pre-service teachers. Educational Media International, 38(1), 13-20.
  • Hazzan, O., Lapidot, T., ve Ragonis, N. (2014). Guide to teaching computer science: An activity based approach (2. Baskı). London: Springer.
  • Hoar, R. (2014). Generally educated in the 21st century: The importance of computer literacy in an undergraduate curriculum. Western Canadian Conference on Computing Education, 2-3 Mayıs 2014.
  • İpek, C., ve Acuner, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23-40.
  • ISTE (2011). Operational definition of computational thinking for K-12 education. 01.12.2018 tarihinde http://www.iste.org/docs/ct-documents/computational-thinking-operational-definition-flyer.pdf?sfvrsn=2 adresinden ulaşılmıştır.
  • Karaman, M. K., ve Karataş, A. (2009). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. İlkogretim Online, 8(3), 798-808.
  • Korkmaz, Ö., ve Mahiroğlu, A. (2009). Üniversiteyi yeni kazanmış öğrencilerin bilgisayar okuryazarlık düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 983-1000.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4. Baskı). CA: SAGE Publications.
  • Landis, J. R., ve Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lockard, J., ve Abrams, P. D. (2004). Computers for twenty-first century educators (6. Baskı). Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
  • Mehlinger, H. D., ve Powers, S. M. (2002). Technology & teacher education: A guide for educators and policymakers. MA: Houghton Mifflin.
  • Milbrath, Y. L., ve Kinzie, M. B. (2000). Computer technology training for prospective teachers: Computer attitudes and perceived self-efficacy. Journal of Technology and Teacher Education, 8(4), 373-396.
  • OECD (2012). Connected minds: Technology and today’s learners, educational research and innovation. 01.12.2018 tarihinde https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264111011-en.pdf?expires=1543824700&id=id& accname=oid014567&checksum=C0791579A287D9199D898F391926756E adresinden ulaşılmıştır.
  • Oh, E., ve French, D. R. (2004). Pre-service teachers’ perceptions of an introductory instructional technology course. Electronic Journal for the integration of technology in Education, 3(1), 37-48.
  • Orhan Göksun, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri arasındaki ilişki. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • P21 (2015). P21 framework definitions. tarihinde http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_ Definitions_New_Logo_2015.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Pamuk, S., ve Peker, D. (2009). Turkish pre-service science and mathematics teachers’ computer related self-efficacies, attitudes, and the relationship between these variables. Computers & Education, 53(2), 454-461.
  • Peters, M. (2006). Developing computer copetencies for pre-service teachers: Is one course enough? P. Hubbard, ve M. Levy (Eds.), Teacher education in CALL içinde (s. 153-163). PA: John Benjamin Publishing Company.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., . . . Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3), 43-49.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spooner, E. (2015). Interactive student centered learning: A cooperative approach to learning. Maryland: Rowman & Littlefield.
  • Şahin, M. C. (2009). Yeni binyılın öğrencilerinin özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 155-172.
  • Trilling, B., ve Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times: Learning for life in our times: John Wiley & Sons.
  • Usta, E., ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Wagner, T. (2014). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. NY: Basic Books.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H., ve Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 105-118.
  • YÖK (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. 18.11.2018 tarihinde http://www.yok.gov.tr/documents/ 10279/41805112/AA_Sunus_+Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Zhang, Y., ve Espinoza, S. (1998). Relationships among computer self-efficacy, attitudes toward computers, and desirability of learning computing skills. Journal of research on Computing in Education, 30(4), 420-436.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Halil İbrahim Haseski 0000-0002-4766-9081

Publication Date December 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Haseski, H. İ. (2019). Bilişim Teknolojileri Dersi: Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Bir Değerlendirme. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 666-679. https://doi.org/10.24315/tred.494705