Bu araştırmada 2009, 2017 ve 2019 Türkçe
Dersi Öğretim Programlarının analiz edilerek karşılaştırılması amaçlanmıştır.Bu amaç doğrultusunda söz konusu programlar; genel yapıları,
kazanımlar, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme boyutları açısından
analiz edilip karşılaştırılmıştır.Araştırma betimsel modelle yapılandırılmıştır
ve nitel araştırma yöntemi özellikleri taşımaktadır. Araştırmanın veri
kaynağını 2009-2017-2019 yıllarında MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı
tarafından yayınlanan Türkçe Dersi Öğretim Programları oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri doküman inceleme
tekniğinin ilkeleri temele alınarak analiz edilmiştir.Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre; programların genel yapısı incelendiğinde 2009 programından 2019
programına doğru sayfa sayısında büyük oranda azalmanın olduğu, Türk Milli
Eğitiminin amaçları, temel yaklaşım gibi bölümlerin 2017-2019 programında
bulunmadığı saptanmıştır. Kazanım boyutu incelendiğinde 2009 programı ile
2017-2019 programları arasında 1-4.sınıf düzeylerinde 529-530 kazanım farkı
olduğu belirlenmiştir. İçerik boyutunda ise 2009 programında bulunmayan
yetkinlik alanlarının 2017 ve 2019 programlarında yer aldığı, 2009 programında
açıkça belirilen temel becerilerin 2017 ve 2019 programlarında belirtilmediği
saptanmıştır.Öğrenme-öğretme süreci incelendiğinde 2009 programında öğretim
yöntem ve tekniklerine, her bir kazanımla ilgili etkinlik örneklerine yer
verilirken; 2017 ve 2019 programlarında bunlara yer verilmediği
belirlenmiştir.Ölçme-değerlendirme boyutu incelendiğinde 2009 programında
bulunan ölçme araçlarının ayrıntılı bir biçimde açıklandığı ve örneklere yer
verildiği, 2017 ve 2019 programlarında ise alternatif ölçme araçlarına yer
verildiği; ancak bu ölçme araçları ile ilgili herhangi bir açıklama ve örneğe
yer verilmediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |