Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dönüşüm Geometrisi Alt Öğrenme Alanındaki Program Değişikliğinin Uygunluğunun Öğretmenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 881 - 896, 24.09.2020
https://doi.org/10.24315/tred.657549

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmenlerinin 2018 yılında yenilenen ortaokul matematik dersi öğretim programında dönüşüm geometrisi alt öğrenme alanında yapılan değişikliklere ilişkin görüşlerini ve bu konudaki bilgi düzeylerini incelemektir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın katılımcılarını dört devlet ortaokulunda görev yapmakta olan yirmi matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerin dönüşüm geometrisi konusunda yapılan program değişikliğiyle ilgili düşüncelerini belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan ve üç açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmenlerin dönüşüm geometrisi konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi amacıyla ise dört açık uçlu sorudan oluşan bir ölçme aracı kullanılmıştır. Bu ölçme aracında yansıma ve dönme dönüşümleriyle ilgili 2 şer soru yer almaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Dönüşüm geometrisi ölçme aracından(DGÖA) elde edilen veriler de betimsel istatistiksel metotlardan yararlanılarak değerlendirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeden elde edilen bulgular, öğretmenlerin çoğunluğunun dönüşüm geometrisi alt öğrenme alanının sadece sekizinci sınıfta yer almasını ve dönme hareketinin müfredattan tamamen çıkarılmasını olumlu karşıladığını ancak programda konu için öngörülen süreyi yetersiz bulduklarını ortaya koymuştur. DGÖA’dan elde edilen bulgular ise öğretmenlerin dönüşüm geometrisine yönelik bilgi düzeylerinin düşük düzeyde olduğunu göstermektedir. Özellikle de öğretmenlerin büyük bir kısmının dönme dönüşümü ile ilgili sorularda ki başarısızlıkları üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur. Bu nedenle müfredat yenileme çalışmalarına paralel olarak öğretmenlerin müfredat içeriğine hâkim olma durumunu tespit çalışmalarının yapılması önemlidir.

Kaynakça

  • Ada, T., & Kurtuluş, A. (2010). Students’ misconceptions and errors in transformation geometry. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 41(7), 901-909.
  • Aktaş, G. S., & Ünlü, M. (2017). Understanding of Eight Grade Students about Transformation Geometry: Perspectives on Students’ Mistakes. Journal of Education and Training Studies, 5(5), 103-119.
  • Al-Khateeb, M. A. (2016). The extent of mathematics teacher's awareness of their students' misconceptions in learning geometrical concepts in the intermediate education stage. European Scientific Journal, ESJ, 12(31).
  • Boulter, D. R., & Kirby, J. R. (1994). Identification of strategies used in solving transformational geometry problems. Journal of Educational Research, 87 (5), 298-303.
  • Bulf, C. (2010). The effects of the concept of symmetry on learning geometry at French Secondary School. Proceedings CERME 6, 726–735.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carroll, W. M. (1998). Middle school students’ reasoning about geometric situations. Mathematics Teaching in the Middle School, 3, 398–403.
  • Clements, D. H., & Burns, B. A. (2000). Students’ development of strategies for turn and angle measure. Educational Studies in Mathematics, 41(1), 31-45.
  • Desmond, N. S. (1997). The geometric content knowledge of prospective elementary teachers. Unpublished doctoral thesis, The University of Minnesota.
  • Didiş, M. G., & Ubuz, B. (2010). Öğrencilerin simetri konusundaki anlamalarının SOLO taksonomisine gore değerlendirilmesi. 9. Matematik Sempozyumu, Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Dixon, J. K. (1995). English language proficiency and spatial visualization in middle school students’ construction of the concepts of reflection and rotation using the geometer’s sketchpad. Unpublished doctoral dissertation, University of Florida.
  • Dönmez, A. (2002). Matematiğin öyküsü ve serüveni. İstanbul: Toplumsal Dönüşüm.
  • Duatepe, A., & Ersoy, Y. 2003. Teknoloji destekli matematik öğretimi. [Online]: http://www.matder.org.tr adresinden 20 Eylül 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Edwards, L. D. (1997). Exploring the territory before proof: students’ generalizations in a computer microworld for transformation geometry. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 2, 187–215.
  • Evbuomwan, D. (2013). An investigation into the difficulties faced by form C students in the learning of transformation geometry in Lesotho secondary schools. Unpublished master’s thesis, University of South Africa.
  • Foster, D. (2007). Making meaning in algebra: Examining students’ understandings and misconceptions. Assessing mathematical proficiency, 53, 163-176.
  • Glass, B. J. (2001). Students’ reification of geometric transformations in the presence of multiple dynamically linked representations. Unpublished doctoral dissertation, The University of Iowa.
  • Grenier, D. (1988). Construction et étude du fonctionnement d’unprocessus d’enseignement de la symétrie orthogonale en sixième. Unpublished doctoral dissertation, Université Joseph Fourier.
  • Gürbüz, K., & Durmuş, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenlerinin dönüşüm geometrisi, geometrik cisimler, örüntü ve süslemeler alt öğrenme alanlarındaki yeterlilikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(1), 1-22.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M., Baran, T., Bozkuş, F., & Gündüz, N. (2015). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının yansıma simetrisi ile ilgili yaşadıkları zorluklar. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 117-138.
  • Harper, S. R. (2002). Enhancing elementary pre-service teachers’ knowledge of geometric transformations. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Virginia.
  • Hollebrands, K. F. (2003). High school student’ understandings of geometric transformations in the context of a technological environment. Journal of Mathematical Behavior, 22, 55-72.
  • Hoyles, C., & Healy, L. (1997). Unfolding meanings for reflective symmetry. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 2(1), 27-59.
  • İlaslan, S. (2013). Middle school mathematics teachers’ problems in teaching transformational geometry and their suggesstions for the solution of these problems. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Jones, K. (2002). Issues in the teaching and learning geometry. In L. Haggarty (Ed.) Aspects of Teaching Secondary Mathematics: Perspectives on Practice (pp.121-139). London: Routledge Falmer.
  • Kambilombilo, D., & Sakala, W. (2015). An investigation into the challenges in-service student teachers encounter in transformational geometry, “reflection and rotation”. The case of Mufulira college of education. Journal of Education and Practice, 6(2), 139-149.
  • Kaplan, A., & Öztürk, M. (2014). 2-8. sınıf öğrencilerinin simetri kavramını anlamaya yönelik düşünme yaklaşımlarının incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1502-1515.
  • Keleş, Ö. (2009). An investigation of elementary and mathematics teachers’ views about the new elementary school mathematics curriculum. Master’s Thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Knuchel, C. (2004). Teaching symmetry in the elementary curriculum. TMME, 1(1), 3-8.
  • Köse, N.F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin doğruya göre simetri bilgileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 274-286.
  • Law, C. K. (1991). A genetic decomposition of geometric transformations. Unpublished doctoral dissertation, Purdue University, Indiana.
  • Leikin, R., Berman, A. & Zaslavsky, O. (1997). Defining and Understanding Symmetry. In E. Pehkonen (Ed.), Proceedings of the 21st International Conference for the Psychology of Mathematics Education, (Vol. 3, pp. 192−199). Lahti, Finland.
  • Mashingaidze, S. (2012). The teaching of geometric (Isometric) transformations at secondary school level: what approach to use and why?. Asian Social Science, 8(15), 197.
  • Mbusi, N. (2016). Misconceptions and related errors displayed by pre-service foundation phase teachers in transformation geometry. International Conference on Mathematics, Science and Technology Education, 386-400.
  • Peterson, J. C. (1973). Informal geometry in grades 7-14. In K.B. Henderson (Ed.), Geometry in the mathematics curriculum: Thirty-sixth yearbook. (pp. 52- 91).Washington, DC: NCTM.
  • Shulman, Lee S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22.
  • Son, J. (2006). Investigating preservice teachers’ understanding and strategies on a student’s errors of reflective symmetry. In J. Novotná,., H. Moraová, M. Krátká, & N. Stehlíková, (Eds.). Proceedings 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, (Vol. 5, pp. 145-152). Prague: PME.
  • Turgut, M., Yenilmez, K., & Anapa, P. (2014). Symmetry and rotation skills of prospective elementary mathematics teachers. Bolema, Rio Claro (SP), 28(48), 383-402.
  • Xistouri, X., & Pitta-Pantazi, D. (2011). Elementary students’ transformational geometry abilities and cognitive style. In Proceedings from CERME7: The Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. February (Vol. 11).
  • Yanik, B. H. & Flores, A. (2009). Understanding rigid geometric transformations: Jeff’s learning path for translation. Journal of Mathematical Behavior, 28, 41–57.
  • Yanik, H. B. (2014). Middle-school students’ concept images of geometric translations. The Journal of Mathematical Behavior, 36, 33-50.
  • Yavuzsoy-Köse, N. Y. (2012). İlköğretim öğrencilerinin doğruya göre simetri alma bilgileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 274-286.
  • Yenilmez, G., & Girit, D. (2013). İlköğretim (6-8) matematik dersi öğretim programındaki yeni alt öğrenme alanlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 385-419.
  • Zavlavsky, O. (1994). Tracing students’ misconceptions back to their teacher: a case of symmetry. Pythagoras, Tygervalley, South Africa, 33(1), 10-17.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Züleyha Yıldırım Yakar 0000-0002-6420-2205

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldırım Yakar, Z. (2020). Dönüşüm Geometrisi Alt Öğrenme Alanındaki Program Değişikliğinin Uygunluğunun Öğretmenler Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 881-896. https://doi.org/10.24315/tred.657549