Research Article
BibTex RIS Cite

6. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ KONUŞMA ETKİNLİKLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 366 - 385, 20.01.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan konuşma etkinliklerinin incelenmesidir. Çalışma doküman incelemesi metoduyla yapılmıştır. Çalışmada, MEB ve EKOYAY yayınlarına ait 6. sınıf Türkçe ders kitapları incelenmiştir. Elde edilen veriler temalara, yöntem ve tekniklere, metin türlerine, kazanımlara göre dağılım ile yer aldıkları temayla ve metinle uyum açılarından analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, EKOYAY 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki konuşma etkinliklerinin temalara dağılımının MEB kitabına oranla daha dengeli olduğu belirlenmiştir. Kitaplarda yer alan konuşma etkinliklerinin çoğu bulundukları temayla uyumlu, ancak metinle uyum açısından EKOYAY kitabındaki etkinliklerin MEB kitabına oranla daha uyumlu olduğu ortaya çıkmıştır. Yöntem teknik açısından bakıldığında, kitaplarda benzer yöntem ve tekniklere yer verildiği tespit edilmiştir, ancak MEB kitabında genellikle birer etkinlikle sınırlı kalırken EKOYAY kitabında etkinliklerde yöntem tekniklerin daha sık kullanıldığı belirlenmiştir. EKOYAY kitabında metin türleri arasında dağılımın benzer oranlarda olduğu görülürken MEB kitabında bilgilendirici metinlerin ön plana çıktığı görülmüştür. EKOYAY kitabındaki konuşma etkinliklerinin programdaki kazanımları daha çok dikkate alarak hazırlandığı belirlenmiştir. Ele alınan konular açısından ise MEB kitabında konuların daha çeşitli alanlardan olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Adalı, O. (2003). Anlamak ve anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2019). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, F. (2010). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin konuşma eğitimi ve konuşma etkinlikleri hakkındaki görüşleri: Kırıkkale ili örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Benzer, A. ve Ünsal, F. (2019). Konuşma öğretiminin program ve ders kitabı ekseninde uygulamaya yansıması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 647-662.
  • Coşkun Çınar, E. (2015). İlköğretim Türkçe ders kitaplarındaki konuşma becerisi etkinlikleri ile ilgili bir değerlendirme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.
  • Dülger, M. (2011). Konuşma becerisinin ilköğretim öğrencilerine öğretimi üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Gün, E. (2018). 8. sınıf Türkçe dersi konuşma eğitiminin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi: yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Marangoz, M. M. (2014). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında konuşma eğitimi uygulamaları, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2016). Konuşma eğitimi (sözlü anlatım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Degeç, H. (2012). Öğretmen görüşlerine göre konuşma eğitiminde karşılaşılan sorunlar. International Journal of Social Science, 5(7), 735-750.
  • Yakıcı, A., Yücel, M., Doğan, M. ve Yelok, S. (2005). Türkçe -2 Sözlü Anlatım. Ankara: Bilge Yayınları.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri yeni yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 366 - 385, 20.01.2021

Abstract

References

  • Adalı, O. (2003). Anlamak ve anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2019). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, F. (2010). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin konuşma eğitimi ve konuşma etkinlikleri hakkındaki görüşleri: Kırıkkale ili örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Benzer, A. ve Ünsal, F. (2019). Konuşma öğretiminin program ve ders kitabı ekseninde uygulamaya yansıması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 647-662.
  • Coşkun Çınar, E. (2015). İlköğretim Türkçe ders kitaplarındaki konuşma becerisi etkinlikleri ile ilgili bir değerlendirme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.
  • Dülger, M. (2011). Konuşma becerisinin ilköğretim öğrencilerine öğretimi üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Gün, E. (2018). 8. sınıf Türkçe dersi konuşma eğitiminin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi: yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Marangoz, M. M. (2014). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında konuşma eğitimi uygulamaları, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2016). Konuşma eğitimi (sözlü anlatım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Degeç, H. (2012). Öğretmen görüşlerine göre konuşma eğitiminde karşılaşılan sorunlar. International Journal of Social Science, 5(7), 735-750.
  • Yakıcı, A., Yücel, M., Doğan, M. ve Yelok, S. (2005). Türkçe -2 Sözlü Anlatım. Ankara: Bilge Yayınları.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri yeni yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Bircan Eyüp 0000-0001-8061-1159

Nurbanu Kansızoğlu 0000-0002-6908-2644

Publication Date January 20, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Eyüp, B., & Kansızoğlu, N. (2021). 6. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ KONUŞMA ETKİNLİKLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 366-385.