DESTEK EĞİTİM ODASI ÖĞRETMENİNİN ROL VE SORUMLULUKLARI
Yıl 2021,
Cilt: 11 Sayı: 1, 450 - 463, 20.01.2021
Didem Guven
Öz
Destek eğitim odası (DEO) hizmeti destek özel eğitim hizmetlerinden biridir. DEO hizmetinde, destek eğitim odası öğretmeniyle belirli zaman dilimde özel gereksinimli öğrenciye bireysel veya küçük grup şeklinde bireyselleştirilmiş bir eğitim verilmektedir. Bu nedenle DEO hizmetinde anahtar kişi DEO öğretmeni olmaktadır. Bu konumundan dolayı DEO öğretmenin doğrudan ve dolaylı rol ve sorumlulukları bulunmaktadır. Alanyazın DEO öğretmenlerinin özel eğitim olduğunu bildirmektedir. Ancak Türkiye’de farklı nedenlerle özel eğitim öğretmeni yerine DEO’da öğretmeni görevlendirilmektedir. Bu çalışmada bir derleme çalışmasıdır. DEO, Türkiye’de oldukça yeni bir hizmettir. Yapılan araştırmalar, DEO paydaşlarının rol ve sorumluluklarına ilişkin belirsizlik ve karmaşa yaşadığını bildirmektedir. Bu belirsizliklerin ortadan kalkması adına DEO öğretmenin rol ve sorumluluklarının belirginleştirilmesi önem kazanmaktadır. Bu çalışmayla DEO öğretmeninin rol ve sorumlulukları açıklanarak Türkiye’de DEO öğretmenlerinin bilinmeyen rol ve sorumluluklarına açıklık getirilmiştir. Bu araştırma sonucu Türkiye’de DEO öğretmenlerinin dolaylı sorumluluğu olan danışmanlık hizmetinin rehber öğretmenler tarafından gerçekleştirildiğini ortaya koymuştur. Ayrıca DEO öğretmenlerinin doğrudan rollerine bağlı olarak sadece öğretim yaptığı anlaşılmıştır.
Teşekkür
Sayın Editör,
öncelikle sunacağınız destekleriniz için teşekkür ederim. ekte tarafıma ait bir derleme çalışması mevcuttur. saygılarımla.
Kaynakça
- Akay, E. (2011). Kaynaştırma ortamındaki işitme engelli ilköğretim öğrencilerine sunulan destek eğitim odası sürecinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Alfaiz, H. S. (2016). Teachers’ competenciees of dealing with autistic students in regular classrooms in Saudi Arabia. International Journal of English and Education. 5(4), 204-217.
- Allinder, R. M. (1994). Use oftime by teachers in various types of special education programs. Special Services in the Schools, 9, 125-136.
- Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-47.
- Aydın, A. (2015). Zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilere destek eğitim odasında verilen eğitim hizmetlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- Bishop, E. N. (2016). Collaborative team model: Desing for successful special education. Yayımlanmamış doktora tezi. Northern Arizona University, Arizona.
- Bossis, J. (1982). Developing a senior high school resource room. J. H. Cohen (Ed.), Handbook of resource room teaching içinde (s. 169-196). London: An Aspen Publishers, Inc.
- Boyles, C. D. (1979). An investigation of the perception of the role of resource teachers in the education if educable mentally retarded and learning disabiled students.
Yayımlanmamış doktora tezi. The University of North Carolina, North Carolina.
- Breton, W. A. & Donaldson, G. A. (1991). Too little, too late? The supervision of Maine resource room teachers. Journal of Special Education, 25(1), 114-125.
- Çağlar, N. (2016). İlköğretim kurumlarındaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin okul yöntecileri ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Cheng, Y.W. & Ren, L. (2010). Elementary resource room teachers’ job stres and job satisfaction in Taoyuan County, Taiwan. Journal of Intellectual and Development Disability, 35(1), 44-47.
- Childs, R. E. (1975). A second look at resource room instruction by a resource teacher. Division on Autism and Developmental Disabilities, 10(4), 288-289.
- Ciyer, A. (2010). Developing inclusive education policies and practices in Turkey. A study of the roles of UNESCO and local educators. Yayımlanmamış doktora tezi, Arizona State University, Arizona.
- Clark, R. M. (1977). An analysis of the role of resource teacher for the mainstreamed educable mildly handicapped children in selected Nebraska public schools. The Univesity of Nebraska, Nebraska.
- Coe, R. O. (1985). Special education teacher consultant actual and ideal role functions in a Pennsylvania intermediate unit. Yayımlanmamış doktora tezi,Temple University, Pennsylvania.
- Cohen, J. (1982). The resource room: A real world context. J. H. Cohen (Ed.), Handbook of resource room teaching içinde (s. 1-16). London: An Aspen Publishers, Inc.
Council for Exceptional Children Standards for profesional practice.
- https://www.cec.sped.org/~/media/Files/Standards/Professional%20Ethics%20and%20Practice%20Standards/Standards%20for%20Professional%20Practice.pdf (Erişim Tarihi: 15/04/2019).
- Davis, E. R. (2015). Educating all students?successfully supoorting students with emotional disabilities. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. State University of New York, New York.
- Demirtaş, H., Arslan, M. ve Güven, D. (2016). Özel eğitim okullarının yönetimsel sorunları. E-International Journal of Educational Research. 7(1), 21-49.
- Desphande, A. A. (2013). Resource room in mainstream schools. International Journal of Education and Psychological Research, 2(2), 86-91.
- Destek Eğitim Odası Kılavuzu (2008). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_08/03045051_destek_egitim_odasi_kilavuz.pdf (Erişim Tarihi: 03/10/2017).
- Evans, S. B. (1977). The consultant role of the resource teacher. Yayımlanmamış doktora tezi, The University of Arizona, Arizona.
- Ferguson, D. L. (2008). International trends in inclusive education: the countinuing challenge to teach each one and everyone. European Journal of Special Needs Education, 23 (2), 109-120.
- Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D. & Shamberger, C. (2010). Co-teaching: An illustration of the complexity of collaboration in special education. Journal of Education Psychological Consultation, 20(1), 9-27.
- Frost, L. & Kersten, T. (2011).The role of the elementary principal in the instructional leadership of special education. https://cnx.org/contents/B3NEZBFt@2/The-Role-of-the-Elementary-Principal-in-the-Instructional-Leadership-of-Special-Education (Erişim tarihi:14/07/2020)
- Gerst, S. (2012). The co-teaching journey: a systematic grounded theory study investigating how secondary school teachers resolve challenges in co-teaching. Yayımlanmamış doktora tezi, Liberty University, USA.
- Givens-Ogle, L. B. (1985). Data based consultation: an inservice model. Yayımlanmamış doktora tezi, University of Illinois at Urbana-Champaign, Urbana-Champaign.
Goverment of Ireland (2000). Learning- support guidelines. Ireland.
- Güven, D. (2019). Zihin yetersizliği olan öğrencilerin devam ettiği destek eğitim odası hizmetine yönelik bir durum çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Hammill, D. & Wiederholt, J. L. (1972). The resource room: Rationale and implementation. Philadelphia: Buttonwood Farms.
- Harris, W. J. & Schutz, P. N. B. (1986). The special education resource program: ratiomate and implementation. Columbus: Merrill.
- Hartnett, M. S. (1979). A comprasion of concerns of elementary teachers, administrators and special educators toward the concept of mainstreaming the mildly handicapped in selected Nebraska public schools. Yayımlanmamış doktora tezi, The University of Nebraska, Nebraska.
- Herkner-Chasse, P. A. (1993). Bridging the gap between general and special education by redefining the role of the resource specialist program: A collaborative model. Yayımlanmamış doktora tezi, The University of Southern California, California.
- Hoover, J. J. & Patton, J. R. (2008). The role of special eduacators in a multitiered instructional system. Intervention in School and Clinic, 43, 195-204.
- Idol-Maestas, L. & Ritter, S. (1985). A follow-up study of resource/consulting teachers. Teacher Education and Special Education, 8(3), 121-131.
- James, K. L. (2015). The impact of co-teaching on general education students in seventh grade math. Yayımlanmamış doktora tezi, Liberty University, Virginia.
- Kale, M. ve Demir, S. (2017). İlkokullardaki destek oda eğitiminin Türkçe ve Matematik derslerindeki başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi. TÜBAV Bilim, 10(84), 47-57.
- Kaynaştırma/bütünleştirmenin etkililiğini arttırmak için politika ve uygulama önerileri projesi (2011). Türkiye’de kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim destek modeli kılavuzu. İstanbul: İmak Ofset Basım Yayın San. ve Tic. Lt. Şti.
- Kuester, N. E. (1986). Support service and counsulting task of the SLD resource teacher as perceived by principals, regular teachers and SLD resource teachers. Yayımlanmamış doktora tezi, The Florida State University, Florida.
- Leenhouts, D. A. (1983). The effect of resource room placement on children’s self concepts. Yayımlanmamış doktora tezi, Central Michigan University, Michigan.
- Lemons, C. J., Vaughn, S., Wexler, J., Kearns, D. M. & Sinclair, A. C. (2018). Envisioning an improved continuum of special education services for students with learning disabilities: Considering intervention intensity. Learning Disabilities Reseach and Pactice, 33(3), 131-143.
- Lott, L. A., Hudak, B. J. and Sheetz, J. A. (1975). Strategies and techniquies for meainstreaming: A resource room handbook. Michigan: Moure Country Internadiate School District.
- Lujan, S. H. (2020).The importance of administrative support for special education teachers. Yayımlanmmamış doktora tezi, University of the Pacific Stockton, California.
- Mattu, S. L. (1985). Role analysis of resource room teacheres of children with learning disabilities in Alberta. Yayımlanmamış doktora tezi, The University of Alberta, Alberta.
- Moody, S. W., Vaughn, S., Hughes, M. T. & Fischer, M. (2000). Reading instruction in the resource room: Set up for failure. Exceptional Children, 66 (3), 305-316.
- Myers, S. (2016). The transfer of self-regulation and self-monitoring from the resource room to the science classroom. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Otterbein University, Ohio.
- Nar, B. ve Tortop, H. S. (2017). Üstün/özel yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulaması: Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilikleri ve görüşleri. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık, 4(1), 1-24.
- Obernauer, L. (1982). Support services provided to regular education teachers as reported by special education teachers in Pennsylvania. Yayımlanmamış doktora tezi, University of Pittsburgh, Pennsylvania.
- Öpengin, E. (2018). İlkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odasının yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar ve sorunlara yönelik çözüm müdahaleleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Osgood, R. L. (2005). The story of inclusion in the United States. Washington D. C.: Galluedet University Press.
- Palencher, M. L. (2012).A study of west virginia elementary special education teachers’ roles, responsibilities, and practices within a multi-tiered instructional system: implicatıons for policy and practice. Yayımlanmamış doktora tezi, Marshall University, Virginia.
- Platt, M. D. (2013). Current practices in special education service delivery and differences between instructional settings. Yayımlanmamış doktora tezi, Walden University, Minniapolis.
- Poon- McBrayer, K. F. (2004). To integrate or not to integrate: systemic dilemmas in Hong Kong. The journal of Special Education, 37(4), 249-259.
- Poon- McBrayer, K. F. (2016). Resource room model for inclusive education in China: Practitioners’ conceptualisation and contextualisation. International Journal of Learning and Change, 8(3/4), 317-331.
- Resource Manuel for Teachers of Students with Exceptionalities http://download.cnet.com/s/resource-manual-for-teachers-of-students-with-exceptionalities/ (Erişim Tarihi: 07/03/2017).
- Robbins, A. S. (2014). Experiences of general education elemantry inclusion co-teachers in successful schools: A phenomenological study. Yayımlanmamış doktora tezi. Liberty University, Virgini.
- Schwartz,E. (1982). The resource teacher as an inservice educator. J. H. Cohen (Ed.), Handbook of resource room teaching içinde (s. 223-253). London: An Aspen Publishers, Inc.
- Semiz, N. (2018). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin öğretmen ve aile görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensititüsü, Bolu.
- Smith, D. D. & Tyler, N. C. (2011). Effective inclusive education: equipping education professional with necessary skills and knowledge. Prospect, 41, 323-339.
- Smith, M. E. (1987). A study of perceptions between the actual role and the ideal role of learning resource center coordinators/instructors as reported by administrators, vocational instructors as reported by administrators, vocational instructors, and learning resource center coordinators/instructors. Yayımlanmamış doktora tezi, The University of Tulsa, Tulsa.
- Spaulding, J. C., Lerner, M. D. & Gadow, K. D. (2016). Trajectories and correlates of special education supports for youth with autism spectrum disorder and psychiatric comparisons. Autism ,12(4) , 1-13.
- Speece, D. L. & Mandell, C. J. (1980). Resource room support services for regular teacher. Learning Disabilities Quarterly, 3 (1), 49-53.
- Spindler, E. C. (1981). The responsibilities of special education resource teachers in Montana. Yayımlanmamış doktora tezi, University of Montona, Montana.
- Taboada, S. D. F. (2001). Resource or reform? The role of the program resource teacher in urban elementary schools. Yayımlanmamış doktora tezi, University of California, California.
- Talas, S., Kaya, F., Yıldırım, N., Yazıcı, L., Nural, H., Çelebi, İ., Keskin, Ş., Söylemez, T., Nugay, E. (2016). Destek eğitim odaları ve öğretmenler üzerine betimsel bir çalışma: Tokat ili örneği. Journal of European Education, 6(3), 31- 52.
- Travers, J. (2006). Perceptions of learning support teachers and resource teachers of each other’s role in Irish primary schools. Irish Educational Studies, 25(2), 155-169.
- Tuttle, J. S. (1991). Recommendations for service delivery guidelines for elementary students with mild learning disabilities. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, San Jose State University, California.
- Ünal, H. (2008). Birlikte eğitim ortamlarındaki zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilere destek eğitim odasında verilen destek eğitimin etkililiği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Ünay, E. (2016). Destek oda eğitiminin kaynaştırma öğrencilerinin matematik başarısı üzerine etkisi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 38-49.
- Vasa, S. F. (1982). The special education resource teacher as a counsultant: Fact or fantasy. The Annual International Convention of The Council for Exceptional Children’da sunulan poster. Houston: Texas.
- Vaughn, S., Moody, S. W. & Schumm, J. S. (1998). Broken promises: Reading instuction in the resource room. Exceptional Children, 62(2), 211- 225.
- Wiederholt, J. L. (1974). Planning resource rooms for the mildly handicapped. Focus on Exceptional Children, 5(8), 1-12.
- Wiederholt, J. L., Hammill, D. D., & Brown, V. (1978). The resource teacher: A guide to effective practices. Boston: Allyn and Bacon Inc.
- Wilson, G. (1982). Equipping the resource room. J. H. Cohen (Ed.), Handbook of resource room teaching içinde (s. 82-93). London: An Aspen Publishers, Inc.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Zacherman, J. (1982). Administration of resource program. J. H. Cohen (Ed.), Handbook of resource room teaching içinde (s. 253-274). London: An Aspen Publishers, Inc.
- Zimmerman, B. (1982). Developing an elementary school resource program. J. H. Cohen (Ed.), Handbook of resource room teaching içinde (s. 115-125). London: An Aspen Publishers, Inc.