Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN ZAMAN TUZAKLARINA DÜŞMELERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ İZLENİMLERİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 464 - 481, 20.01.2021
https://doi.org/10.24315/tred.778701

Öz

Öğretmen adaylarının uygulama çalışmaları esnasında öğretmenlerin yakalandıkları zaman tuzaklarıyla ilgili izlenimlerini ve bunların öğrencilere olan yansımalarını belirlemek amacıyla yapılan bu araştırma, durum çalışması deseninde nitel bir çalışmadır. Araştırma, 2019-2020 bahar yarı yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği son sınıfta öğrenim görmekte olan 38 öğretmen adayı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmayı yapmak için etik kurul onayı alınmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Zaman tuzakları, amaçlarda belirsizlik, oyalama-erteleme, ayrıntılara boğulma, acelecilik, araç-gereç düzeni, işlerin yarıda bırakılması ve aşırı iletişim temaları altında ele alınmıştır. Ana temaların her biri olumlu ve olumsuz olarak iki alt temaya ayrılmıştır. Her bir alt temayla ilgili olarak az sayıdaki öğretmen adayı öğretmenlerin zaman tuzaklarına yakalanmadıklarını, zamanı etkili bir şekilde kullandıklarını belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarının büyük çoğunluğu ise, öğretmenlerin çeşitli zaman tuzaklarına yakalandıklarını; bu tuzakların sınıf disiplininin bozulması, sınıfta öğretmen otoritesinin sarsılması, derslerde veriminin düşmesi, ölçme ve değerlendirmenin amacına uygun yapılmaması, içeriğin amaca uygun olarak işlenmemesi, üst düzey öğrenmelerin gerçekleşmemesi, konuların yetişmemesi ve öğrencilerin dersten sıkılması gibi sorunlara yol açtığı tespit edilmiştir. Tespitler doğrultusunda bazı önerilerde bulunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Çalışmaya katkı sağlayacak başta dergi editörü olmak üzere hakemlere ve emeği geçen herkese teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Adair, D. J. ve Adair, T. J. (1994). Zaman yönetimi. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Akgemci T., Çelik A., Aydoğan E., Akatay A. (2003). Zaman yönetimi ve yönetsel zamanda etkinlik. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Altınöz, M., Başpınar Ö., Erdönmez, C., Tengilimoğlu, D. ve Tutar H. (2011). Zaman Yönetimi, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Arı, R. ve Saban, A. (2000). Sınıf Yönetimi. Konya: Mikro Dizgi.
  • Baran, A. G., Kurt, Ş. K., ve Tekeli, E. S. (2017). Yaşlıların dijital teknolojileri kullanım düzeyleri üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1(45), 1-24.
  • Barhyte, M., D., (2005). It’s About Time, Listen Magazine, 59 (2)
  • Boyraz, M. Kocabaş, İ. (20018). İlkokul öğretmenlerinin zaman yönetimi becerilerinin belirlenmesi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, (1), 42-57.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: NY, US. Francis Group.
  • Covey, S. R. (2000). Önemli işlere öncelik. (Deniztekin, O., Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Covey, S. (2007). Önemli işlere öncelik, (Deniztekin, O., Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publications.
  • Cüceloglu, D. (1999). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çermik, H. (2006). Sınıfta zaman yönetimi. (Yılman M., Editör), Sınıf yönetimi içinde, (S.45-61). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Davey, Lynn. (2009). The application of case study evaluations (Gökçek, T., Çev.). Elementary Educatıon Online, 8 (2), 1-3.
  • Dryden, W. (2000). Ertelemek yaşamı kaçırmaktır, (Güney, G., Çev.). İstanbul: Ropta Yayınları.
  • Durukan, H. ve Öztürk, H. (2005). Sınıf içinde zaman kullanımı, sınıf yönetimi, İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Ekici, G. (2004). Sınıfta zamanın etkili yönetimi. Sınıf yönetimi (Erçetin. Ş., Editör). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Erkılıç, T. A. (2006). Zaman yönetimi. Etkili sınıf yönetimi (Kıran, H., Editör:), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Evertson C. M. & Emmer E.T. (1997). İlkokul Öğretmenleri için sınıf yönetimi- Classroom Managenment for elementary teachers, (Aypay, A., Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gözel, E. ve Halat E. (2010). İlköğretim okulu öğretmenleri ve zaman yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 73-89.
  • Güçlü, D. (2001). Zaman yönetimi. kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 25 (25), 87-106.
  • Gündüz, Y., Peker, S. (2011). Zaman yönetimi. (İnandı.Y., Editör). Sınıf yönetimi içinde (182-199). Adana: Karahan Kitatabevi.
  • Haynes, M. E. (1999). Kişisel Zaman Yönetimi. (Bülbül Y., Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Öğretim ilke ve yöntemleri: Eğitim programları ve öğretim. İstanbul: Beta Basım, Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: reading, using, and creating evidence. (3rd ed.). Burlington: Jones ve Bartlett Learning.
  • Jones, K. (2000). Zamanı kullanma. (Akkoyunlu, A.C., Çev.). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Karaoğlan, A. D. (2006). Üst düzey yöneticilerin zaman yönetimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir. (Tez No. 180148).
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45 (3), 214-222.
  • Küçükahmet, L. ve Diğerleri (2003). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Mackenzie, R. A. (1989). Zaman tuzağı. (Güneri, Y., Çev.). İstanbul: İlgi Yayıncılık.
  • MEB. (2018). Öğretmenlik uygulaması yönergesi. Tebliğler Dergisi, 81(2729), 2000-2017.
  • Özkılıç, R. (2000). Sınıfta zaman yönetimi. (Küçükahmet, L., Editör). Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar içinde (SS.91-106). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Polat, H. (2001). İlköğretim 1. kademe sınıf öğretmenlerinin sınıf içi eğitsel durumlar ile ilgili görüşleri ve zaman kullanımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir.(Tez No. 106735).
  • Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M. ve Kaymaz, K. (2010). Zaman yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Scoot, M. (1997). Zaman yönetimi. (Çıngıl Çelik, A., Çev.). 2. Baskı. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Silahtaroğlu, F. (2004). Akademisyenlerde zaman yönetimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir. (Tez No. 146296).
  • Smith, W. H. (2007). Hayatı ve zamanı yönetmenin 10 doğal yasası, (Çelbiş, A., Çev.), İstanbul: Sistem Yayıncılık, 6.
  • Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing. (5th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams ve Wilkins.
  • Şaktanlı, C. (2001). Sınıfta Ders Zamanının Yönetimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir. (Tez No. 108916).
  • Şişman, M., Turan, S., Işık, H., Arslan, H., Dönmez, B., Kuran, K., ... Sarıtaş M., (2004). Sınıf yönetimi (Şişman M. ve Turan S., Edt.). Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Taş, S. (2010). İlköğretim okullarında sınıfta zaman kaybettiren etkinlikler. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2 (12).
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Tengilimlioğlu D., Tutar H., Altınöz M., Başpınar N.Ö., Erdönmez C. (2003). Zaman Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2012). When To Use What Research Design. New York: Guilford Press.
  • Yenilmez, R. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin işteki zaman tuzakları ve baş etme yöntemleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir. (Tez No. 279950).
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). California: Sage Publications.
  • Yükseköğretim Kurulu (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idaribirimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari adresinden edinilmiştir. Erişim tarihi: 02.08.2020.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yaşar Çelik 0000-0001-8159-5189

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, Y. (2021). ÖĞRETMENLERİN ZAMAN TUZAKLARINA DÜŞMELERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ İZLENİMLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 464-481. https://doi.org/10.24315/tred.778701