Research Article
BibTex RIS Cite

COVİD-19 SALGINI SÜRECİNDEKİ ACİL UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN EBEVEYNLERİN ALGILARI: BİR METAFOR ANALİZİ ÇALIŞMASI

Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 1621 - 1636, 27.09.2021
https://doi.org/10.24315/tred.933889

Abstract

Bu araştırmada, ebeveynlerin Covid-19 salgını sürecindeki acil uzaktan eğitime ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri metaforlar yoluyla belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada ebeveynlerin metaforik algıları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Nitel araştırmalardan mecazlar yoluyla nitel veri toplama deseninde yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Bolu ili merkez ilçede 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin ebeveynleri (n=120) oluşturmaktadır. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri “Uzaktan eğitim ....................gibidir. Çünkü....................” ifadesinin yazılı olduğu yarı yapılandırılmış metafor formu ile toplanmıştır. Analizde, içerik ve betimsel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, uzaktan eğitim kavramının ebeveynler tarafından 79 farklı metaforla ifade edildiği tespit edilmiştir. Bu metaforların olumlu ve olumsuz olmak üzere iki kategori altında toplandığı ve olumlu kategorisinde 3 tema (Yararlılık, Verimlilik ve Esneklik); olumsuz kategorisinde ise 5 tema (Eğitim Şeklinden Kaynaklı, Etkileşimden Kaynaklı, Teknik Nedenlerden Kaynaklı, Öğrenciden Kaynaklı ve Aileden Kaynaklı) ortaya çıktığı görülmüştür. Ebeveynler, acil uzaktan eğitimi olumlu kategorisinde en çok Yararlılık, olumsuz kategorisinde ise en çok Eğitim Şeklinden Kaynaklı olarak algılamışlardır. Bununla birlikte ebeveynlerin Covid-19 salgını döneminde zihinlerinde oluşan uzaktan eğitim algılarının genel olarak olumsuz yönde olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgulara dayalı olarak acil uzaktan eğitim kavramının yeniden gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.

References

  • Akkaş Baysal, E., Ocak, G. ve Ocak, İ̇. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214. doi:10.47615/issej.835211
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. ve Hayır Kanat M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge, 57, 192-206. doi:10.7816/ulakbilge-09-57-03
  • Atik, A. D. (2020). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148-170.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29(4), 431-444.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, MA: Pearson.
  • Çelik Solyalı, D. ve Özreçberoğlu, N. (2020). Parents' opinions on distance education in primary schools in the Covid-19 Process. Igdir University Journal of Social Sciences, November 2020, 75-100.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A. ve Tanrıverdi, S. (2020). Covid-19 ve eğitim. Millî Eğitim, 49(Özel Sayı: 1), 1091-1104. doi:10.37669/milliegitim.787736
  • Daniela, L., Rubene, Z. ve Rüdolfa, A. (2021). Parents’ perspectives on remote learning in the pandemic context. Sustainability, 13(3640), 1-12. doi:10.3390/su13073640
  • Daşcı Sönmez, E. ve Cemaloğlu, N. (2021). Okullaşma sürecinde uzaktan evde eğitime geçiş. İnsan & İnsan, 27(Winter), 2021, 63-82. doi:10.29224/insanveinsan.799402
  • Dong, C., Cao, S. ve Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID-19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and Youth Services Review, 118, 1-9. doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105440
  • Erol, M. ve Erol, A. (2020). Koronavirüs pandemisi sürecinde ebeveynleri gözünden ilkokul öğrencileri. Millî Eğitim, 49(Özel Sayı/1), (529-551). doi:10.37669/milliegitim.766194
  • Fábián, G. (2013). The application of improved metaphor analysis in education research. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 1025-1029. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.09.323
  • Fleischer, M. (2004). 20. yüzyıl filozofları (Çev. Akın Kanat). İzmir: İlya İzmir Yayınevi.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N. ve Cook, P. (2020). COVID-19 and remote learning: Experiences of parents with children during the pandemic. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. doi:10.29333/ajqr/8471
  • Gog, J. R., Ballesteros, S., Viboud, C., Simonsen, L., Bjornstad, O. N., Shaman, J. ve Grenfell, B. T. (2014). Spatial transmission of 2009 pandemic ınfluenza in the US. Plos Computational Biology, 10(6). doi:10.1371/journal.pcbi.1003635
  • Griffith, A. K. (2020). Parental burnout and child maltreatment during the COVID-19 pandemic. Journal of Family Violence, 1-7. doi:0.1007/s10896-020-00172-2
  • Günbaş, N. ve Gözüküçük, M. (2020). Views of elementary school children’s parents about distance education during the Covid-19 Pandemic. Sakarya University Journal of Education, 10(3), 686-716. doi:10.19126/suje.789705
  • Hartzell, G. (2002). The metaphor is the message. School Library Journal, 48(6), 33-33.
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. ve Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27, 1-12.
  • Jensen, F. N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social con-texts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 1-17.
  • Kavrayıcı, C. ve Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: A qualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060. doi:10.14527/kuey.2021.004
  • Krippendorf, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Lau, E. Y. H. ve Lee, K. (2020). Parents’ views on young children’s distance learning and screen time during covid-19 class suspension in Hong Kong. Early Education and Development. doi:10.1080/10409289.2020.1843925
  • Lee, S. J., Ward, K. P., Chang, O. D. ve Downing, K. M. (2021). Parenting activities and the transition to home-based education during the COVID-19 pandemic. Children and Youth Services Review, 122, 1-10. doi: 10.1016/j.childyouth.2020
  • MEB (2020). Bakan Selçuk, koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitimalaninda-alinan-tedbirleri, (20 Eylül 2020).
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma, desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Merriam, S. ve Tisdell, E. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. New Jersey, USA: Jossey-Bass.
  • Mertens, D. M. (2010). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. California: Sage.
  • Midgley, W., Trimmer, K. ve Davies, A. (Eds.). (2014). Metaphors for, in and of education research. Cambridge Scholars Publishing.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: SAGE Publications.
  • Misirli, O. ve Ergulec, F. (2021). Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives. Education and Information Technologies, 1-20. doi:10.1007/s10639-021-10520-4
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 49(Özel Sayı/1), 13-43. doi:10.37669/milliegitim.788118
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.
  • TEDMEM (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2020). COVID-19 Education response: Preparing the reopening of schools. Paris, France, UNESCO.
  • Wiederhold, B. K. (2020). Connecting through technology during the coronavirus disease 2019 pandemic: Avoiding “Zoom Fatigue”. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking, 23(7), 437-438. doi: 10.1089/cyber.2020.29188.bkw
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H. ve Arın Yılmaz, D. (2020). Farklı öğrenim kademelerindeki öğrencilere verilen uzaktan eğitim hizmetinin veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 49(Özel Sayı/1), (477-503). doi:10.37669/milliegitim.777353
  • Zhang, T. (2021). Chinese parents’ perception of emergency remote K-12 teaching-learning in China during the COVID-19 pandemic. Asian Journal of Distance Education, 16(1), 16.
  • Zizek, S. (2020). Pandemic: COVID-19 shakes the world. OR Books.
Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 1621 - 1636, 27.09.2021
https://doi.org/10.24315/tred.933889

Abstract

References

  • Akkaş Baysal, E., Ocak, G. ve Ocak, İ̇. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214. doi:10.47615/issej.835211
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. ve Hayır Kanat M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge, 57, 192-206. doi:10.7816/ulakbilge-09-57-03
  • Atik, A. D. (2020). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148-170.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29(4), 431-444.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, MA: Pearson.
  • Çelik Solyalı, D. ve Özreçberoğlu, N. (2020). Parents' opinions on distance education in primary schools in the Covid-19 Process. Igdir University Journal of Social Sciences, November 2020, 75-100.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A. ve Tanrıverdi, S. (2020). Covid-19 ve eğitim. Millî Eğitim, 49(Özel Sayı: 1), 1091-1104. doi:10.37669/milliegitim.787736
  • Daniela, L., Rubene, Z. ve Rüdolfa, A. (2021). Parents’ perspectives on remote learning in the pandemic context. Sustainability, 13(3640), 1-12. doi:10.3390/su13073640
  • Daşcı Sönmez, E. ve Cemaloğlu, N. (2021). Okullaşma sürecinde uzaktan evde eğitime geçiş. İnsan & İnsan, 27(Winter), 2021, 63-82. doi:10.29224/insanveinsan.799402
  • Dong, C., Cao, S. ve Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID-19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and Youth Services Review, 118, 1-9. doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105440
  • Erol, M. ve Erol, A. (2020). Koronavirüs pandemisi sürecinde ebeveynleri gözünden ilkokul öğrencileri. Millî Eğitim, 49(Özel Sayı/1), (529-551). doi:10.37669/milliegitim.766194
  • Fábián, G. (2013). The application of improved metaphor analysis in education research. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 1025-1029. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.09.323
  • Fleischer, M. (2004). 20. yüzyıl filozofları (Çev. Akın Kanat). İzmir: İlya İzmir Yayınevi.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N. ve Cook, P. (2020). COVID-19 and remote learning: Experiences of parents with children during the pandemic. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. doi:10.29333/ajqr/8471
  • Gog, J. R., Ballesteros, S., Viboud, C., Simonsen, L., Bjornstad, O. N., Shaman, J. ve Grenfell, B. T. (2014). Spatial transmission of 2009 pandemic ınfluenza in the US. Plos Computational Biology, 10(6). doi:10.1371/journal.pcbi.1003635
  • Griffith, A. K. (2020). Parental burnout and child maltreatment during the COVID-19 pandemic. Journal of Family Violence, 1-7. doi:0.1007/s10896-020-00172-2
  • Günbaş, N. ve Gözüküçük, M. (2020). Views of elementary school children’s parents about distance education during the Covid-19 Pandemic. Sakarya University Journal of Education, 10(3), 686-716. doi:10.19126/suje.789705
  • Hartzell, G. (2002). The metaphor is the message. School Library Journal, 48(6), 33-33.
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. ve Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27, 1-12.
  • Jensen, F. N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social con-texts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 1-17.
  • Kavrayıcı, C. ve Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: A qualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060. doi:10.14527/kuey.2021.004
  • Krippendorf, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Lau, E. Y. H. ve Lee, K. (2020). Parents’ views on young children’s distance learning and screen time during covid-19 class suspension in Hong Kong. Early Education and Development. doi:10.1080/10409289.2020.1843925
  • Lee, S. J., Ward, K. P., Chang, O. D. ve Downing, K. M. (2021). Parenting activities and the transition to home-based education during the COVID-19 pandemic. Children and Youth Services Review, 122, 1-10. doi: 10.1016/j.childyouth.2020
  • MEB (2020). Bakan Selçuk, koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitimalaninda-alinan-tedbirleri, (20 Eylül 2020).
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma, desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Merriam, S. ve Tisdell, E. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. New Jersey, USA: Jossey-Bass.
  • Mertens, D. M. (2010). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. California: Sage.
  • Midgley, W., Trimmer, K. ve Davies, A. (Eds.). (2014). Metaphors for, in and of education research. Cambridge Scholars Publishing.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: SAGE Publications.
  • Misirli, O. ve Ergulec, F. (2021). Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives. Education and Information Technologies, 1-20. doi:10.1007/s10639-021-10520-4
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 49(Özel Sayı/1), 13-43. doi:10.37669/milliegitim.788118
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.
  • TEDMEM (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2020). COVID-19 Education response: Preparing the reopening of schools. Paris, France, UNESCO.
  • Wiederhold, B. K. (2020). Connecting through technology during the coronavirus disease 2019 pandemic: Avoiding “Zoom Fatigue”. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking, 23(7), 437-438. doi: 10.1089/cyber.2020.29188.bkw
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H. ve Arın Yılmaz, D. (2020). Farklı öğrenim kademelerindeki öğrencilere verilen uzaktan eğitim hizmetinin veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 49(Özel Sayı/1), (477-503). doi:10.37669/milliegitim.777353
  • Zhang, T. (2021). Chinese parents’ perception of emergency remote K-12 teaching-learning in China during the COVID-19 pandemic. Asian Journal of Distance Education, 16(1), 16.
  • Zizek, S. (2020). Pandemic: COVID-19 shakes the world. OR Books.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ayça Kaya 0000-0001-7510-7708

Ümit Dilekçi 0000-0002-6205-1247

Publication Date September 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Kaya, A., & Dilekçi, Ü. (2021). COVİD-19 SALGINI SÜRECİNDEKİ ACİL UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN EBEVEYNLERİN ALGILARI: BİR METAFOR ANALİZİ ÇALIŞMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1621-1636. https://doi.org/10.24315/tred.933889

Cited By