Research Article
BibTex RIS Cite

COVİD-19 (PANDEMİ) SÜRECİNDE YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN UZAKTAN EĞİTİMDE YAŞANAN SORUNLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 1087 - 1105, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.1005966

Abstract

Bu araştırmada, Covid-19 sürecinde ilk defa uzaktan çevrimiçi yabancı dil derslerini yürüten ortaöğretim yabancı dil öğretmenlerinin bu çevrimiçi ders uygulamasına ve yaşanan sorunlara yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel çalışma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada Covid-19 pandemi sürecinde yabancı dil eğitiminde yaşanan sorunların belirlenmesi için orta öğretim yabancı dil öğretmenlerinin uzaktan eğitim süreci hakkında görüşlerine başvurulmuş ve süreç tüm yönleriyle kapsamlı bir şekilde değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Muğla ili sınırları içinde farklı orta öğretim kurumlarında ve farklı yabancı dil alanlarında (Almanca, İngilizce, Rusça) görev yapan 14 yabancı dil öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmanın verilerine ise araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla ulaşılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin çoğu uzaktan eğitim sürecinde bağlantı sorunları yaşadığını, öğrenci katılımlarının yüz yüze eğitime göre azaldığını ve dijital içerik üretmede zorlandıklarını ifade etmişlerdir. İlerleyen süreçte öğretmenlerin uzak eğitimde içerik üretimi hakkında hizmet içi eğitim alması yaşanan sorunları azaltmaya yönelik öneriler arasında yer almıştır

References

  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Doğan, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin uzaktan çevrim-içi yabancı dil öğrenmeye yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 483-504.
  • Duman, S.N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Erdoğan, Ş.K. (2020). Covid-19 salgın sürecinde uzaktan yabancı dil eğitimi: hazırlık sınıfı öğrencileri perspektifinden bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1),1079-1090.
  • Ergüney, M. (2015). Uzaktan eğitimin geleceği: MOOC (massive open online course). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 15-22.
  • Eroğlu, F. ve Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Journal of Turkish Educational Sciences, 18(1), 236-265.
  • Güçlü, M. ve Uçar, S. (2019, Haziran). Türkiye’de ingilizce öğrenimi ve öğretimi konusunda yaşanan sorunlar üzerine genel bir değerlendirme. ERPA International Congress on Education kongresinde sunulmuştur, Sakarya.
  • Haznedar, B. (2010, Kasım). Türkiye’de yabancı dil eğitimi: Reformlar, yönelimler ve öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications kongresinde sunulmuştur, Antalya.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. ve Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of social and humanities sciences research, 7(53), 1262-1274.
  • Kaysi, F. (2020, Eylül). Covid-19 salgını sürecinde Türkiye’de gerçekleştirilen uzaktan eğitimin değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress (IBAD – 2020) kongresinde sunulmuştur, İstanbul.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi,7(5), 66-77.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamental for customer (3.baskı). New York: Longman.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020a). Korona virüse karşı eğitim alanında alınan tedbirler. http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr. Erişim tarihi: 20/02/2020
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020b). Uzaktan eğitim 31 Mayıs’a kadar devam edecek. http://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-31-mayisa-kadar-devam-edecek/haber/20803/tr. Erişim tarihi: 20/05/2020
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020c). Uzaktan eğitimin detayları. http://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-surecinin-detaylari/haber/21990/tr. Erişim tarihi: 03/03/2020
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021a) 2020-2021 eğitim-öğretim yılı çalışma takvimi. https://ogm.meb.gov.tr/www/2020-2021-egitim-ve-ogretim-yili-calisma-takvimi-yayinlandi/icerik/986 Erişim tarihi:20/08/2021
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021b). Yüz yüze eğitim hazırlıklarının detayları. http://www.meb.gov.tr/bakan-ozer-okullarda-yuz-yuze-egitim-hazirliklarinin-detaylarini-acikladi/haber/23938/tr Erişim tarihi:23/08/2021
  • Sarı, H. İ. (2020). Evde kal döneminde uzaktan eğitim: Ölçme ve değerlendirmeyi neden karantinaya almamalıyız? Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 121-128.
  • Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Tekin, O. (2020). Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16 (1), 20-35.
  • Telli, S. G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi / The Coronavirus and the rising of online education. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • UNESCO. (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge. Erişim tarihi: 28/10/2020
  • Yaman, İ. (2015). Üniversitelerde zorunlu İngilizce (5ı) derslerinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesinin artı ve eksileri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 967-984.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 1087 - 1105, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.1005966

Abstract

References

  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Doğan, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin uzaktan çevrim-içi yabancı dil öğrenmeye yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 483-504.
  • Duman, S.N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Erdoğan, Ş.K. (2020). Covid-19 salgın sürecinde uzaktan yabancı dil eğitimi: hazırlık sınıfı öğrencileri perspektifinden bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1),1079-1090.
  • Ergüney, M. (2015). Uzaktan eğitimin geleceği: MOOC (massive open online course). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 15-22.
  • Eroğlu, F. ve Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Journal of Turkish Educational Sciences, 18(1), 236-265.
  • Güçlü, M. ve Uçar, S. (2019, Haziran). Türkiye’de ingilizce öğrenimi ve öğretimi konusunda yaşanan sorunlar üzerine genel bir değerlendirme. ERPA International Congress on Education kongresinde sunulmuştur, Sakarya.
  • Haznedar, B. (2010, Kasım). Türkiye’de yabancı dil eğitimi: Reformlar, yönelimler ve öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications kongresinde sunulmuştur, Antalya.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. ve Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of social and humanities sciences research, 7(53), 1262-1274.
  • Kaysi, F. (2020, Eylül). Covid-19 salgını sürecinde Türkiye’de gerçekleştirilen uzaktan eğitimin değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress (IBAD – 2020) kongresinde sunulmuştur, İstanbul.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi,7(5), 66-77.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamental for customer (3.baskı). New York: Longman.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020a). Korona virüse karşı eğitim alanında alınan tedbirler. http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr. Erişim tarihi: 20/02/2020
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020b). Uzaktan eğitim 31 Mayıs’a kadar devam edecek. http://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-31-mayisa-kadar-devam-edecek/haber/20803/tr. Erişim tarihi: 20/05/2020
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020c). Uzaktan eğitimin detayları. http://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-surecinin-detaylari/haber/21990/tr. Erişim tarihi: 03/03/2020
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021a) 2020-2021 eğitim-öğretim yılı çalışma takvimi. https://ogm.meb.gov.tr/www/2020-2021-egitim-ve-ogretim-yili-calisma-takvimi-yayinlandi/icerik/986 Erişim tarihi:20/08/2021
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021b). Yüz yüze eğitim hazırlıklarının detayları. http://www.meb.gov.tr/bakan-ozer-okullarda-yuz-yuze-egitim-hazirliklarinin-detaylarini-acikladi/haber/23938/tr Erişim tarihi:23/08/2021
  • Sarı, H. İ. (2020). Evde kal döneminde uzaktan eğitim: Ölçme ve değerlendirmeyi neden karantinaya almamalıyız? Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 121-128.
  • Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Tekin, O. (2020). Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16 (1), 20-35.
  • Telli, S. G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi / The Coronavirus and the rising of online education. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • UNESCO. (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge. Erişim tarihi: 28/10/2020
  • Yaman, İ. (2015). Üniversitelerde zorunlu İngilizce (5ı) derslerinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesinin artı ve eksileri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 967-984.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Hülya Şahin 0000-0002-6878-4783

Necdet Aykaç 0000-0001-8020-713X

Early Pub Date May 30, 2022
Publication Date May 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Şahin, H., & Aykaç, N. (2022). COVİD-19 (PANDEMİ) SÜRECİNDE YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN UZAKTAN EĞİTİMDE YAŞANAN SORUNLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 1087-1105. https://doi.org/10.24315/tred.1005966