Research Article
BibTex RIS Cite

Üstün Yetenekli Çocuk Algı Ölçeği’nin Geliştirilmesi

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 675 - 692, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.922724

Abstract

Bu çalışmanın amacı erken çocukluk dönemindeki üstün yetenekli çocuklar hakkında algıları ölçen geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir ölçek geliştirmektir. Araştırma kapsamında toplamda 645 okul öncesi öğretmeni ve okul öncesi öğretmen adayı katılımcıdan elde edilen veriler ile geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçek geçerliği için; uzaman görüşü, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA için 318 öğretmen ve öğretmen adayı, DFA için 322 öğretmen ve öğretmen adayından oluşan iki farklı grup üzerinde çalışılmıştır. Verilerin toplanması için araştırmanın katılımcıları kartopu örnekleme yöntemi temel alınarak belirlenmiştir. Araştırmanın yapı geçerliği sonuçlarına göre ölçek; “Üstün Yetenekli Çocukların Özellikleri”, “Üstün Yetenekli Çocukların Belirlenmesi” ve “Üstün Yetenekli Çocukların Desteklenmesi” olmak üzere 34 maddeden oluşan üç faktörlü yapıya sahiptir. Üç faktörlü bu ölçeğin varyansın %49.9’unu açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. DFA uygulaması sonucunda ölçeğin genel olarak iyi uyum değerleri ortaya koyduğu görülmüştür. Ölçek puanlarının güvenirliğe ilişkin hesaplanan alfa değerinin tüm ölçek için .922 ve ölçeğin alt boyutları için sırasıyla .894, .742, .763 olduğu görülmüştür. Buna göre Üstün Yetenekli Çocuk Algı Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Alemdar, M. (2009). Erken çocukluk dönemindeki üstün yetenekli çocukların belirlenmesinde ebeveyn, öğretmen ve uzman görüşlerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alma, S. (2015). Üstün yetenekliliği derecelendirme ölçekleri-okul öncesi/anaokulu formu (GRS-P)’nun Türkçeye uyarlanması (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aşık, M. ve Zelyurt, H. (2021). Özel yetenekli bireyleri tanıma ve eğitimine ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 78-94.
  • Ayas, M. B. (2018). Üstün yeteneklileri tanılamaya giriş. U. Sak (Ed.), Üstün yeteneklilerin tanılanması (s. 1-14). Ankara: Vize Akademik.
  • Aydın, S. ve Şentürk, Ş. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin özel yetenekli çocuklara yönelik algıları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(2), 413-431.
  • Bal-Sezerel, B. (2018). Özel yeteneklilerin erken tanılanması. U. Sak (Ed.), Üstün yeteneklilerin tanılanması (s. 33-53). Ankara: Vize Akademik.
  • Bildiren, A., Gür, G., Sağkal, A. S., & Özdemir, Y. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocukların tanılanması ve eğitimlerine ilişkin algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(2), 329-356. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.572326
  • Brigham, F.J., & Bakken, J.P. (2014), Assessment of Individuals Who are Gifted and Talented, Gifted Education: Current Perspectives and Issues (Advances in Special Education, Vol. 26), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 21-40. https://doi.org/10.1108/S0270-4013(2014)0000026002
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • California Association for the Gifted (2003). Position paper on highly and profoundly gifted children.
  • Callahan, C. M. (2009). Myth 3: A family of identification myths: Your sample must be the same as the population. There ise a “silver bullet” in identification. There must be “winners” and “losers” in identification and programming. Gifted Child Quarterly, 53(4), 239-241.
  • Clark, B. (2013). Growing up gifted: Developing the potential of children at school and at home (8th Edition). Boston: Pearson.
  • Coleman, L. J., & Cross, T. L. (2005). Being gifted in school: An introduction to development, guidence, and teaching (2nd Ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Copple, C., & Bredekamp, S. (Eds.). (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8 (3rd. ed.). Washington, DC: National Association fort he Education of Young Children.
  • Çokluk, Ö., Şekerci, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağlıoğlu, H.E. (2015). Erken çocuklukta üstün yetenek. Ş. Feyzullah (Ed.). Üstün zekâlı ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi. s: 73-94. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağlıoğlu, H. E., Ömeroğlu, E., Turupcu Doğan, A., Şahin, M. G., Sarıcı Bulut, S., Sabancı, O., Kukul, V., Kılıç Çakmak, E., & Karataş, S. (2019). The Reliability and Validity Study of ‘Classroom Practices in Inclusive Preschool Education Environment with Talented and Gifted Children Scale. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(2), 413–434. https://doi.org/10.14527/pegegog.2019.013
  • Daştan, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik düzeyleri ile üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik tutumlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Davis, G. A., Rimm, S. B. & Siegle, D. (2011). Education of the gifted and talented (6th Edition). New Jersey: Pearson.
  • Delisle, J. R. (1994). Dealing with the stereotype of underachievement. Gifted Child Today, 17(6), 20–21.
  • Delisle, J. & Lewis, B. A. (2003). The survival guide for teachers of gifted kids: How to plan, manage, and evaluate programs for gifted youth K-12. USA: Free Spirit Publishing Inc.
  • Demirok, M. (2012). Öğretmen, yönetici, denetmen ve velilerin üstün yetenekli öğrencilere yönelik algı, görüş ve eğitim ihtiyaçalrının belirlenmesi: KKTC Örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Yakın Doğu Üivnersitesi Eşitim Bilimleri Enstitüsü. Lefkoşa
  • Demirok, M. ve Özcan, D. (2016). The scale of teacher perception of gifted students: A validity and reliability study. Croatian Journal of Education, 18(3), 817-836.
  • DeVellis, R. F. (2017). Ölçek geliştirme: kuram ve uygulamalar. (T. Totan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık (2012).
  • Diamond, M. & Hopson, J. (1999). Magic trees of the mind: How to nurture your child’s intelligence, creativity, and healthy emotions from birth through adolescence. New York: Plume.
  • Eyre, D. (2009). Gifted and talented education. England: Routledge.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., ve Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299.
  • Fiedler, E. D., Lange, R. E., & Winebrenner, S. (2002). In search of reality: Unraveling the myths about tracking, ability grouping, and the gifted. Roeper Review, 24(3), 108–111.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hall.
  • Gadzikowski, A. (2013). Challenging exceptionally bright children in early childhood classrooms. St. Paul, MN: Redleaf Press.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books.
  • Geake, J. G., & Gross, M. U. (2008). Teachers’ negative affect towards academically gifted students. Gifted Child Quarterly, 52(3), 217-231.
  • George, D. (1992). The challenge of the able child. London: David Fulton Publishers.
  • Goode, E., & Burke, S. (1990). How infants see the world. U.S. News and World Report, 109(8), 51-52.
  • Gross, M. U. M. (1999). Small poppies: Highly gifted children in the early years. Roeper Review, 21(3), 2017-214.
  • Güler, N. ve Taşdelen-Teker, G. (2015). Açık uçlu maddelerde farklı yaklaşımlarla elde edilen puanlayıcılar arası güvenirliğin değerlendirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 12-24.
  • Gülkaya, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin, üstün yetenekli çocuklar hakkındaki algı, görüş ve eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa.
  • Hall, J. (2001). Teacher thinking: Perceptions of the teacher of the gifted. Australasian Journal of Gifted Education, 10(1), 19–28.
  • Harrison, C. (2004). Giftedness in early childhood: The search for complexity and connection. Roeper Review, 26(2), 78-84.
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory analysis in published research: Common errors and some comments on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
  • Hodge, K. A., & Kemp, C. R. (2000). Exploring the natüre of giftedness in preschool children. Journal for the Education of the Gifted, 24(1), 46-73.
  • Hodge, K. A., & Kemp, C. R. (2006). Recognition of giftedness in the early years of school: Perspectives of teachers, parents, and children. Journal for the Education of the Gifted, 30(2), 2006.
  • Hoe, S. L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-83.
  • Jeong, H. W. G. (2010). Teachers’ perceptions regarding gifted and talented early childhood students (three to eight years of age) (Unpublished doctoral dissertation). Saint Louis University, USA.
  • Kadıoğlu Ateş H. & Mazı M. G. (2017). Türkiye’de özel yetenekliler egitimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlere genel bir bakış. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(3), 33-57.
  • Kaiser, H. F. & Rice, J. (1960). Little Jiffy, Mark IV. Educational and Psychological Measurement, 34, 111-117.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (3. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaplan, S., & Hertzog, N. B. (2016). Pedagogy for early childhood gifted education. Gifted Child Today, 39(3), 134-139. doi: 10.1177/1076217516644637
  • Kaplan-Sayı, A. (2018). Teachers’ views about the teacher training program for gifted education. Journal of Education and Learning, 7(4), 262-273.
  • Karadağ, F. (2015). Okul öncesi dönemde potansiyel üstün zekâlı çocukların belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karadağ, F. (2020). Çalışma belleğinin geliştirilmesine yönelik erken müdahale programının özel yetenekli çocukların çalışma belleği performansına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karaman, H., Atar, B & Aktan, D.Ç. (2017). Açımlayıcı faktör analizinde kullanılan faktör çıkartma yöntemlerinin karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1173-1193.
  • Karatepe, B. (2016). Üstün yetenek potansiyeli olan çocuklara uygulanan sosyal beceri eğitim programının sosyal beceri gelişimine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karnes, M. B., & Johnson, L. J. (1991). The preschool/primary gifted child. Journal for the Education of the Gifted, 14(3), 267–283.
  • Kaskaloglu-Almulla, E., & Fateel, M. (2017). Pre-service teachers’ perceptions of gifted student. Journal of Teaching and Educayion, 6(2), 53-70.
  • Kelemen, G. (2020). Gifted children education in early childhood practical strategies. Journal Plus Education, 26(1), 165-170. https://doi>10.24250/JPE/1/2020/GK
  • Kettler, T., Oveross, M. E., & Bishop, J. C. (2017). Gifted education in preschool: Perceived barriers and benefits of program development. Journal of Research in Childhood Education, 31(3), 342-359. doi: 10.1080/02568543.2017.1319443
  • Kettler, T., Oveross, M. E., & Salman, R. C. (2017). Preschool Gifted Education: Perceived Challenges Associated With Program Development. Gifted Child Quarterly, 61(2), 117–132. https://doi.org/10.1177/0016986217690228
  • Kıldan, O. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklar hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 805-818.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Rothledge.
  • Kline, R. B. (2005). Principle and practice of structural equation modelling (Second Edition). New York: The Guilford Press.
  • Lassing, C. J. (2009). Teachers’ attitudes towards the gifted: The importance of professional development and school culture. Australian Journal of Gifted Education, 18(2), 32-42.
  • Lee, L. (1999). Teachers’ conceptions of gifted and talented young children. High Ability Studies, 10(2), 183–196.
  • Levent, F. (2011). Üstün yetenekli çocukların hakları: Anne, baba ve öğretmenler için el kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Zhang, S., & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4, 84-99.
  • Macintyre, C. (2008). Gifted and talented children 4-11: Understanding nad supporting their development. USA: Routledge.
  • Marland, S. Jr. (1972). Education of the gifted and talented. Report to the Congress of the United States by the U.S. Commissioner of Education.Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • McCoach, D. B., & Siegle, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted? Gifted Child Quarterly, 51(3), 246-255.
  • McKinnon, A. L. (1998). Teachers' responses to giftedness in early childhood. Unpublished Honours thesis, University of Wollongong, NSW, Australia.
  • MEB, (2017). Beni anlayın özel yetenekli çocuğum var. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/19122200_07143702_Aile_EYitim_KYlavuzu.pdf adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi:19/04/2021).
  • MEB, (2018). Özel yetenekli çocuğum var. http://orgm.meb.gov.tr/eKutuphane/yayinlar adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi:19/04/2021).
  • MEB, (2019). Özel yetenekli öğrencim var. http://orgm.meb.gov.tr/eKutuphane/yayinlar adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi:19/04/2021).
  • Milligan, J. L. (2010). Assessment of giftedness. New York: YBK Publishers.
  • Moon, T. R., & Brighton, C. M. (2008). Primary teachers’ conceptions of giftedness. Journal for the Education of the Gifted, 3(4), 447–480.
  • National Association for Gifted Children [NAGC] (2009). NAGC-Common myths in gifted education. Retrieved from https://www.nagc.org/myths-about-gifted-students (Erişim Tarihi:19/04/2021).
  • National Association for Gifted Children [NAGC] (2010). 10 myths about gifted education. U.S.A: [NAGC].
  • Nugent, S. A., & Shaunessy, E. (2003). Using film in teaher training: Viewing the gifted through different lenses. Roeper Review, 25(3), 128-134.
  • Özdamar, K. (1997). Paket programlar ile istatistiksel very analizi I. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları.
  • Peterson, J. S. (2009). Myth 17: Gifted and talented individuals do not have unique social and emotional needs. Gifted Child Quarterly, 53(4), 280-282.
  • Pfeiffer, S. I. (2015). Essesntial of gifted assessment. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Pfeiffer, S. I., & Jarosewich, T. (2003). Gifted Rating Scale. U.S.A: Pearson.
  • Pianta, R. C., Barnett, W. S., Justice, L. M., & Sheridan, S. M. (Eds.). (2012). Handbook of early childhood education. Guilford Press.
  • Plucker, J. A., & Callahan, C. M. (2013). Critical issues and practices in gifted education: What the research says (2nd Edition). USA: Prufrock Press.
  • Plunkett, M. (2000). Impacting on teacher attitudes toward gifted students. Australasian Journal of Gifted Education, 9(2), 33–42.
  • Polyzopoulou, K, Kokaridas, D., Patsiaouras, A., & Gari, A. (2014). Teachers’ perceptions toward education of gifted children in Greek educational settings. Journal of Physical Education and Sport, 14(2), 211-221.
  • Proctor, T. B., Black, K. N., & Feldhusen, J. F. (1988). Early admission to elementary school; barriers versus benefits. Roeper Review, 11(2), 85–87.
  • Quinlan, A. M. (2017). Gifted or just plain smart?: Teaching the 99th percentile made easier. New York: Rowman & Littlefield Education.
  • Reis, S. M. (2004). We can’t change what we don’t recognize: Understanding the special needs of gifted females. S. Baum (Ed.), Twice exceptional and special populations of gifted students (pp. 67-80). Thousands Oaks, CA: Corwin Press.
  • Reis, S. M., & Renzulli, J. S. (2009). Myth 1: The gifted and talented constitute one single homogeneous group ang giftedness is a way of being that stays in the person over time and experiences. Gifted Child Quarterly, 53 (4), 233-235.
  • Renzulli, J. S. (2009). The multiple menü model for developing differentiated curriculum. J. S. Renzulli, E. J. Gubbins, K. S. McMillan, R. D. Eckert, & C. A. Little (Eds.), Systems and models for developing programs for the gifted and talented (2nd Ed., pp. 353-381). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Roberts, J. L. & Roberts-Boggess, J. R. (2011). Teacher’s survival guide: Gifted education. USA: Prufrock Press Inc.
  • Sak, U. (2014). Üstün zekâlılar: Özellikleri tanılanmaları eğitimleri (4. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Sak, U (Ed.) (2018). Üstün yeteneklilerin tanılanması. Ankara: Vize Akademik.
  • Sankar-DeLeeuw, N. (2002). Gifted preschoolers: Parent and teacher views on identification, early admission, and programming. Roeper Review, 24, 172-177.
  • Sankar–DeLeeuw, N. (2004). Case studies of kindergarten gifted children: Profiles of promise. Roeper Review, 26(4), 192–207.
  • Sarar, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlik düzeyleri ile üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik algı ve bilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Schader, R. (2009). Parent nominations. B. Kerr (Ed.), Encylopedia of giftedness, creativity and talent (Vol. 2, pp. 673-675). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Schroth, S., & Helfer, J. (2009). Practitioners’ conceptions of academic talent and giftedness: Essential factors in deciding classroom and school composition. Journal of Advanced Academics, 20(3), 384-403.
  • Schumacker, R.E. & Lomax, R.G. (1996). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Selçuk-Bozkurt, Ö. (2007). Okul öncesi dönemde öğretmenleri tarafından yaşıtlarına göre üstün ve özel yetenekli olarak aday gösterilen çocukların gelişim özelliklerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Seyhan, B. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklara yönelik algıları ile tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Silverman, L. K. (1989). Invisible gifts, invisible handicaps. Roeper Review, 12, 37-42.
  • Smutny, J. F., Walker, S. Y. & Meckstroth, E. A. (1997). Teaching young gifted children in the regular classroom: Identifying, nurturing, and challenging ages 4-9. USA: Free Spirit Publishing Inc.
  • Sternberg, R. J., Jarvin, L. & Grigorenko, E. L. (2010). Explorations in giftedness. New York: Cambridge University Press.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Sutherland, M. (2012). Gifted & Talented in the early years: Practical Activities for children aged 3 to 6 (2nd Edition). USA: SAGE Publications.
  • Suveren, S. (2006). Anasınıfına devam eden çocuklar arasından üstün yetenekli olanların belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Şahin, F. (2011). Okul öncesi yardımcı öğretmen adaylarına üstün zekâlı ve üstün yetenekli bireyler konusunda verilen bir eğitimin etkililiği, 21. Ulusal Özel Eğitim Kongresinde sunuldu, Gazimagusa-Kıbrıs.
  • Şahin, F. (2012). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenciler ve özellikleri hakkında bilgi düzeylerini arttırmaya yönelik eğitim programının etkililiği (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, F. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri konusunda okul öncesi yardımcı öğretmen adaylara verilen eğitimin etkisi. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 166-175.
  • Şahin, F. ve Kargın, T. (2013). Sınıf öğretmenlerine üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi konusunda verilen bir eğitimin öğretmenlerin bilgi düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), 1-13.
  • Tezcan, F. (2012). Perceptions of early childhood teachers towards young gifted children and their education (Unpublished master thesis). The Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Thompson, B. (2004). Explaratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications (First Edition). Washington: American Psychological Association.
  • Tinsley, H. E. & Kass, R. A. (1979). The latent structure of the need satisfying properties of leisure activities. Journal of Leisure Research, 11(4), 278.
  • Treffinger, D. J. (2009). Myth 5: Creativity is too difficult to measure. Gifted Child Quarterly, 53(4), 245-247.
  • Webb, J. T., Gore, J. L., Amend, E. R., & DeVries, A. R. (2007). A parent’s guide to gifted children. Scottsdale, AZ: Great Potential Press.
  • Wellisch, M. (1997). A pilot study: Teachers' views on the concept of giftedness in the early childhood setting. Australian Journal of Early Childhood, 22(2), 22–28.
  • White, B. (1995). The new first three years of life: Completely revised and updated edition of the parenting classic (20th Anniversary Edition). U.S.A: Detroit Free Press.
  • Whitton, D. (1997). Regular classroom practices with gifted students in grades 3 and 4 in New South Wales, Australia. Gifted Education International, 12(1), 34–38.
  • Winebrenner, S. (2001). Teaching gifted kids in the regular classroom (2nd Edition). USA: Free Spirit Publishing.
  • Winner, E. (1996). Gifted children: Myths and realities. New York, NY: Basic Books.
  • Worthington, R. ve Whittaker, T. (2006). Scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. Counseling Psychologist, 34, 806-838.
  • Yamin, T. S. (1997). Who is gifted? A computerized identification procedure. High Ability Studies, 8(2), 189-211.
  • Yılmaz, D. (2015). Üstün yetenekliler için psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları: Gereksinimler, sorunlar ve müdahaleler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2018). Erken çocukluk döneminde özel yetenekliler ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaların incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1-16.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Developing a Scale to Gifted Children Perception

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 675 - 692, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.922724

Abstract

The aim of this study is to develop a valid and reliable scale measuring perceptions about gifted children in early childhood. Within the scope of the research, validity and reliability studies were carried out with the data obtained from a total of 645 preschool teachers and preschool teacher candidates. For scale validity; expert opinion, Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were performed. Two different groups were studied, consisting of 318 teachers and teacher candidates for EFA, 322 teachers and teacher candidates for CFA. The participants of the research were determined based on the snowball sampling method. The scale has a three-factor structure consisting of 34 items: "Characteristics of Gifted Children", "Identification of Gifted Children" and "Supporting of Gifted Children". It has been concluded that this scale with three factors explains 49.9% of the variance. As a result of the CFA, it was seen that the scale showed good fit values. The alpha value of the scale scores calculated for the reliability is .922 for all scale. For the sub-dimensions of the scale, it was found to be .894, .742, and .763. These results, it was concluded that the Gifted Children Perception Scale is a valid and reliable.

References

  • Alemdar, M. (2009). Erken çocukluk dönemindeki üstün yetenekli çocukların belirlenmesinde ebeveyn, öğretmen ve uzman görüşlerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alma, S. (2015). Üstün yetenekliliği derecelendirme ölçekleri-okul öncesi/anaokulu formu (GRS-P)’nun Türkçeye uyarlanması (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aşık, M. ve Zelyurt, H. (2021). Özel yetenekli bireyleri tanıma ve eğitimine ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 78-94.
  • Ayas, M. B. (2018). Üstün yeteneklileri tanılamaya giriş. U. Sak (Ed.), Üstün yeteneklilerin tanılanması (s. 1-14). Ankara: Vize Akademik.
  • Aydın, S. ve Şentürk, Ş. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin özel yetenekli çocuklara yönelik algıları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(2), 413-431.
  • Bal-Sezerel, B. (2018). Özel yeteneklilerin erken tanılanması. U. Sak (Ed.), Üstün yeteneklilerin tanılanması (s. 33-53). Ankara: Vize Akademik.
  • Bildiren, A., Gür, G., Sağkal, A. S., & Özdemir, Y. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocukların tanılanması ve eğitimlerine ilişkin algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(2), 329-356. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.572326
  • Brigham, F.J., & Bakken, J.P. (2014), Assessment of Individuals Who are Gifted and Talented, Gifted Education: Current Perspectives and Issues (Advances in Special Education, Vol. 26), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 21-40. https://doi.org/10.1108/S0270-4013(2014)0000026002
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • California Association for the Gifted (2003). Position paper on highly and profoundly gifted children.
  • Callahan, C. M. (2009). Myth 3: A family of identification myths: Your sample must be the same as the population. There ise a “silver bullet” in identification. There must be “winners” and “losers” in identification and programming. Gifted Child Quarterly, 53(4), 239-241.
  • Clark, B. (2013). Growing up gifted: Developing the potential of children at school and at home (8th Edition). Boston: Pearson.
  • Coleman, L. J., & Cross, T. L. (2005). Being gifted in school: An introduction to development, guidence, and teaching (2nd Ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Copple, C., & Bredekamp, S. (Eds.). (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8 (3rd. ed.). Washington, DC: National Association fort he Education of Young Children.
  • Çokluk, Ö., Şekerci, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağlıoğlu, H.E. (2015). Erken çocuklukta üstün yetenek. Ş. Feyzullah (Ed.). Üstün zekâlı ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi. s: 73-94. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağlıoğlu, H. E., Ömeroğlu, E., Turupcu Doğan, A., Şahin, M. G., Sarıcı Bulut, S., Sabancı, O., Kukul, V., Kılıç Çakmak, E., & Karataş, S. (2019). The Reliability and Validity Study of ‘Classroom Practices in Inclusive Preschool Education Environment with Talented and Gifted Children Scale. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(2), 413–434. https://doi.org/10.14527/pegegog.2019.013
  • Daştan, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik düzeyleri ile üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik tutumlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Davis, G. A., Rimm, S. B. & Siegle, D. (2011). Education of the gifted and talented (6th Edition). New Jersey: Pearson.
  • Delisle, J. R. (1994). Dealing with the stereotype of underachievement. Gifted Child Today, 17(6), 20–21.
  • Delisle, J. & Lewis, B. A. (2003). The survival guide for teachers of gifted kids: How to plan, manage, and evaluate programs for gifted youth K-12. USA: Free Spirit Publishing Inc.
  • Demirok, M. (2012). Öğretmen, yönetici, denetmen ve velilerin üstün yetenekli öğrencilere yönelik algı, görüş ve eğitim ihtiyaçalrının belirlenmesi: KKTC Örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Yakın Doğu Üivnersitesi Eşitim Bilimleri Enstitüsü. Lefkoşa
  • Demirok, M. ve Özcan, D. (2016). The scale of teacher perception of gifted students: A validity and reliability study. Croatian Journal of Education, 18(3), 817-836.
  • DeVellis, R. F. (2017). Ölçek geliştirme: kuram ve uygulamalar. (T. Totan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık (2012).
  • Diamond, M. & Hopson, J. (1999). Magic trees of the mind: How to nurture your child’s intelligence, creativity, and healthy emotions from birth through adolescence. New York: Plume.
  • Eyre, D. (2009). Gifted and talented education. England: Routledge.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., ve Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299.
  • Fiedler, E. D., Lange, R. E., & Winebrenner, S. (2002). In search of reality: Unraveling the myths about tracking, ability grouping, and the gifted. Roeper Review, 24(3), 108–111.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hall.
  • Gadzikowski, A. (2013). Challenging exceptionally bright children in early childhood classrooms. St. Paul, MN: Redleaf Press.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books.
  • Geake, J. G., & Gross, M. U. (2008). Teachers’ negative affect towards academically gifted students. Gifted Child Quarterly, 52(3), 217-231.
  • George, D. (1992). The challenge of the able child. London: David Fulton Publishers.
  • Goode, E., & Burke, S. (1990). How infants see the world. U.S. News and World Report, 109(8), 51-52.
  • Gross, M. U. M. (1999). Small poppies: Highly gifted children in the early years. Roeper Review, 21(3), 2017-214.
  • Güler, N. ve Taşdelen-Teker, G. (2015). Açık uçlu maddelerde farklı yaklaşımlarla elde edilen puanlayıcılar arası güvenirliğin değerlendirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 12-24.
  • Gülkaya, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin, üstün yetenekli çocuklar hakkındaki algı, görüş ve eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa.
  • Hall, J. (2001). Teacher thinking: Perceptions of the teacher of the gifted. Australasian Journal of Gifted Education, 10(1), 19–28.
  • Harrison, C. (2004). Giftedness in early childhood: The search for complexity and connection. Roeper Review, 26(2), 78-84.
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory analysis in published research: Common errors and some comments on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
  • Hodge, K. A., & Kemp, C. R. (2000). Exploring the natüre of giftedness in preschool children. Journal for the Education of the Gifted, 24(1), 46-73.
  • Hodge, K. A., & Kemp, C. R. (2006). Recognition of giftedness in the early years of school: Perspectives of teachers, parents, and children. Journal for the Education of the Gifted, 30(2), 2006.
  • Hoe, S. L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-83.
  • Jeong, H. W. G. (2010). Teachers’ perceptions regarding gifted and talented early childhood students (three to eight years of age) (Unpublished doctoral dissertation). Saint Louis University, USA.
  • Kadıoğlu Ateş H. & Mazı M. G. (2017). Türkiye’de özel yetenekliler egitimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlere genel bir bakış. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(3), 33-57.
  • Kaiser, H. F. & Rice, J. (1960). Little Jiffy, Mark IV. Educational and Psychological Measurement, 34, 111-117.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (3. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaplan, S., & Hertzog, N. B. (2016). Pedagogy for early childhood gifted education. Gifted Child Today, 39(3), 134-139. doi: 10.1177/1076217516644637
  • Kaplan-Sayı, A. (2018). Teachers’ views about the teacher training program for gifted education. Journal of Education and Learning, 7(4), 262-273.
  • Karadağ, F. (2015). Okul öncesi dönemde potansiyel üstün zekâlı çocukların belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karadağ, F. (2020). Çalışma belleğinin geliştirilmesine yönelik erken müdahale programının özel yetenekli çocukların çalışma belleği performansına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karaman, H., Atar, B & Aktan, D.Ç. (2017). Açımlayıcı faktör analizinde kullanılan faktör çıkartma yöntemlerinin karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1173-1193.
  • Karatepe, B. (2016). Üstün yetenek potansiyeli olan çocuklara uygulanan sosyal beceri eğitim programının sosyal beceri gelişimine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karnes, M. B., & Johnson, L. J. (1991). The preschool/primary gifted child. Journal for the Education of the Gifted, 14(3), 267–283.
  • Kaskaloglu-Almulla, E., & Fateel, M. (2017). Pre-service teachers’ perceptions of gifted student. Journal of Teaching and Educayion, 6(2), 53-70.
  • Kelemen, G. (2020). Gifted children education in early childhood practical strategies. Journal Plus Education, 26(1), 165-170. https://doi>10.24250/JPE/1/2020/GK
  • Kettler, T., Oveross, M. E., & Bishop, J. C. (2017). Gifted education in preschool: Perceived barriers and benefits of program development. Journal of Research in Childhood Education, 31(3), 342-359. doi: 10.1080/02568543.2017.1319443
  • Kettler, T., Oveross, M. E., & Salman, R. C. (2017). Preschool Gifted Education: Perceived Challenges Associated With Program Development. Gifted Child Quarterly, 61(2), 117–132. https://doi.org/10.1177/0016986217690228
  • Kıldan, O. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklar hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 805-818.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Rothledge.
  • Kline, R. B. (2005). Principle and practice of structural equation modelling (Second Edition). New York: The Guilford Press.
  • Lassing, C. J. (2009). Teachers’ attitudes towards the gifted: The importance of professional development and school culture. Australian Journal of Gifted Education, 18(2), 32-42.
  • Lee, L. (1999). Teachers’ conceptions of gifted and talented young children. High Ability Studies, 10(2), 183–196.
  • Levent, F. (2011). Üstün yetenekli çocukların hakları: Anne, baba ve öğretmenler için el kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Zhang, S., & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4, 84-99.
  • Macintyre, C. (2008). Gifted and talented children 4-11: Understanding nad supporting their development. USA: Routledge.
  • Marland, S. Jr. (1972). Education of the gifted and talented. Report to the Congress of the United States by the U.S. Commissioner of Education.Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • McCoach, D. B., & Siegle, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted? Gifted Child Quarterly, 51(3), 246-255.
  • McKinnon, A. L. (1998). Teachers' responses to giftedness in early childhood. Unpublished Honours thesis, University of Wollongong, NSW, Australia.
  • MEB, (2017). Beni anlayın özel yetenekli çocuğum var. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/19122200_07143702_Aile_EYitim_KYlavuzu.pdf adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi:19/04/2021).
  • MEB, (2018). Özel yetenekli çocuğum var. http://orgm.meb.gov.tr/eKutuphane/yayinlar adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi:19/04/2021).
  • MEB, (2019). Özel yetenekli öğrencim var. http://orgm.meb.gov.tr/eKutuphane/yayinlar adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi:19/04/2021).
  • Milligan, J. L. (2010). Assessment of giftedness. New York: YBK Publishers.
  • Moon, T. R., & Brighton, C. M. (2008). Primary teachers’ conceptions of giftedness. Journal for the Education of the Gifted, 3(4), 447–480.
  • National Association for Gifted Children [NAGC] (2009). NAGC-Common myths in gifted education. Retrieved from https://www.nagc.org/myths-about-gifted-students (Erişim Tarihi:19/04/2021).
  • National Association for Gifted Children [NAGC] (2010). 10 myths about gifted education. U.S.A: [NAGC].
  • Nugent, S. A., & Shaunessy, E. (2003). Using film in teaher training: Viewing the gifted through different lenses. Roeper Review, 25(3), 128-134.
  • Özdamar, K. (1997). Paket programlar ile istatistiksel very analizi I. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları.
  • Peterson, J. S. (2009). Myth 17: Gifted and talented individuals do not have unique social and emotional needs. Gifted Child Quarterly, 53(4), 280-282.
  • Pfeiffer, S. I. (2015). Essesntial of gifted assessment. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Pfeiffer, S. I., & Jarosewich, T. (2003). Gifted Rating Scale. U.S.A: Pearson.
  • Pianta, R. C., Barnett, W. S., Justice, L. M., & Sheridan, S. M. (Eds.). (2012). Handbook of early childhood education. Guilford Press.
  • Plucker, J. A., & Callahan, C. M. (2013). Critical issues and practices in gifted education: What the research says (2nd Edition). USA: Prufrock Press.
  • Plunkett, M. (2000). Impacting on teacher attitudes toward gifted students. Australasian Journal of Gifted Education, 9(2), 33–42.
  • Polyzopoulou, K, Kokaridas, D., Patsiaouras, A., & Gari, A. (2014). Teachers’ perceptions toward education of gifted children in Greek educational settings. Journal of Physical Education and Sport, 14(2), 211-221.
  • Proctor, T. B., Black, K. N., & Feldhusen, J. F. (1988). Early admission to elementary school; barriers versus benefits. Roeper Review, 11(2), 85–87.
  • Quinlan, A. M. (2017). Gifted or just plain smart?: Teaching the 99th percentile made easier. New York: Rowman & Littlefield Education.
  • Reis, S. M. (2004). We can’t change what we don’t recognize: Understanding the special needs of gifted females. S. Baum (Ed.), Twice exceptional and special populations of gifted students (pp. 67-80). Thousands Oaks, CA: Corwin Press.
  • Reis, S. M., & Renzulli, J. S. (2009). Myth 1: The gifted and talented constitute one single homogeneous group ang giftedness is a way of being that stays in the person over time and experiences. Gifted Child Quarterly, 53 (4), 233-235.
  • Renzulli, J. S. (2009). The multiple menü model for developing differentiated curriculum. J. S. Renzulli, E. J. Gubbins, K. S. McMillan, R. D. Eckert, & C. A. Little (Eds.), Systems and models for developing programs for the gifted and talented (2nd Ed., pp. 353-381). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Roberts, J. L. & Roberts-Boggess, J. R. (2011). Teacher’s survival guide: Gifted education. USA: Prufrock Press Inc.
  • Sak, U. (2014). Üstün zekâlılar: Özellikleri tanılanmaları eğitimleri (4. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Sak, U (Ed.) (2018). Üstün yeteneklilerin tanılanması. Ankara: Vize Akademik.
  • Sankar-DeLeeuw, N. (2002). Gifted preschoolers: Parent and teacher views on identification, early admission, and programming. Roeper Review, 24, 172-177.
  • Sankar–DeLeeuw, N. (2004). Case studies of kindergarten gifted children: Profiles of promise. Roeper Review, 26(4), 192–207.
  • Sarar, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlik düzeyleri ile üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik algı ve bilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Schader, R. (2009). Parent nominations. B. Kerr (Ed.), Encylopedia of giftedness, creativity and talent (Vol. 2, pp. 673-675). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Schroth, S., & Helfer, J. (2009). Practitioners’ conceptions of academic talent and giftedness: Essential factors in deciding classroom and school composition. Journal of Advanced Academics, 20(3), 384-403.
  • Schumacker, R.E. & Lomax, R.G. (1996). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Selçuk-Bozkurt, Ö. (2007). Okul öncesi dönemde öğretmenleri tarafından yaşıtlarına göre üstün ve özel yetenekli olarak aday gösterilen çocukların gelişim özelliklerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Seyhan, B. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklara yönelik algıları ile tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Silverman, L. K. (1989). Invisible gifts, invisible handicaps. Roeper Review, 12, 37-42.
  • Smutny, J. F., Walker, S. Y. & Meckstroth, E. A. (1997). Teaching young gifted children in the regular classroom: Identifying, nurturing, and challenging ages 4-9. USA: Free Spirit Publishing Inc.
  • Sternberg, R. J., Jarvin, L. & Grigorenko, E. L. (2010). Explorations in giftedness. New York: Cambridge University Press.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Sutherland, M. (2012). Gifted & Talented in the early years: Practical Activities for children aged 3 to 6 (2nd Edition). USA: SAGE Publications.
  • Suveren, S. (2006). Anasınıfına devam eden çocuklar arasından üstün yetenekli olanların belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Şahin, F. (2011). Okul öncesi yardımcı öğretmen adaylarına üstün zekâlı ve üstün yetenekli bireyler konusunda verilen bir eğitimin etkililiği, 21. Ulusal Özel Eğitim Kongresinde sunuldu, Gazimagusa-Kıbrıs.
  • Şahin, F. (2012). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenciler ve özellikleri hakkında bilgi düzeylerini arttırmaya yönelik eğitim programının etkililiği (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, F. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri konusunda okul öncesi yardımcı öğretmen adaylara verilen eğitimin etkisi. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 166-175.
  • Şahin, F. ve Kargın, T. (2013). Sınıf öğretmenlerine üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi konusunda verilen bir eğitimin öğretmenlerin bilgi düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), 1-13.
  • Tezcan, F. (2012). Perceptions of early childhood teachers towards young gifted children and their education (Unpublished master thesis). The Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Thompson, B. (2004). Explaratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications (First Edition). Washington: American Psychological Association.
  • Tinsley, H. E. & Kass, R. A. (1979). The latent structure of the need satisfying properties of leisure activities. Journal of Leisure Research, 11(4), 278.
  • Treffinger, D. J. (2009). Myth 5: Creativity is too difficult to measure. Gifted Child Quarterly, 53(4), 245-247.
  • Webb, J. T., Gore, J. L., Amend, E. R., & DeVries, A. R. (2007). A parent’s guide to gifted children. Scottsdale, AZ: Great Potential Press.
  • Wellisch, M. (1997). A pilot study: Teachers' views on the concept of giftedness in the early childhood setting. Australian Journal of Early Childhood, 22(2), 22–28.
  • White, B. (1995). The new first three years of life: Completely revised and updated edition of the parenting classic (20th Anniversary Edition). U.S.A: Detroit Free Press.
  • Whitton, D. (1997). Regular classroom practices with gifted students in grades 3 and 4 in New South Wales, Australia. Gifted Education International, 12(1), 34–38.
  • Winebrenner, S. (2001). Teaching gifted kids in the regular classroom (2nd Edition). USA: Free Spirit Publishing.
  • Winner, E. (1996). Gifted children: Myths and realities. New York, NY: Basic Books.
  • Worthington, R. ve Whittaker, T. (2006). Scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. Counseling Psychologist, 34, 806-838.
  • Yamin, T. S. (1997). Who is gifted? A computerized identification procedure. High Ability Studies, 8(2), 189-211.
  • Yılmaz, D. (2015). Üstün yetenekliler için psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları: Gereksinimler, sorunlar ve müdahaleler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2018). Erken çocukluk döneminde özel yetenekliler ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaların incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1-16.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 126 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Fatih Dereli 0000-0002-4102-1997

Arif Yılmaz 0000-0001-5106-7721

Early Pub Date May 30, 2022
Publication Date May 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Dereli, F., & Yılmaz, A. (2022). Üstün Yetenekli Çocuk Algı Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 675-692. https://doi.org/10.24315/tred.922724