Bu çalışmanın amacı erken çocukluk dönemindeki üstün yetenekli çocuklar hakkında algıları ölçen geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir ölçek geliştirmektir. Araştırma kapsamında toplamda 645 okul öncesi öğretmeni ve okul öncesi öğretmen adayı katılımcıdan elde edilen veriler ile geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçek geçerliği için; uzaman görüşü, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA için 318 öğretmen ve öğretmen adayı, DFA için 322 öğretmen ve öğretmen adayından oluşan iki farklı grup üzerinde çalışılmıştır. Verilerin toplanması için araştırmanın katılımcıları kartopu örnekleme yöntemi temel alınarak belirlenmiştir. Araştırmanın yapı geçerliği sonuçlarına göre ölçek; “Üstün Yetenekli Çocukların Özellikleri”, “Üstün Yetenekli Çocukların Belirlenmesi” ve “Üstün Yetenekli Çocukların Desteklenmesi” olmak üzere 34 maddeden oluşan üç faktörlü yapıya sahiptir. Üç faktörlü bu ölçeğin varyansın %49.9’unu açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. DFA uygulaması sonucunda ölçeğin genel olarak iyi uyum değerleri ortaya koyduğu görülmüştür. Ölçek puanlarının güvenirliğe ilişkin hesaplanan alfa değerinin tüm ölçek için .922 ve ölçeğin alt boyutları için sırasıyla .894, .742, .763 olduğu görülmüştür. Buna göre Üstün Yetenekli Çocuk Algı Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Üstün Yetenekli Çocuk Algı Okul Öncesi Öğretmeni Okul Öncesi Öğretmen Adayı Erken Çocukluk Dönemi
The aim of this study is to develop a valid and reliable scale measuring perceptions about gifted children in early childhood. Within the scope of the research, validity and reliability studies were carried out with the data obtained from a total of 645 preschool teachers and preschool teacher candidates. For scale validity; expert opinion, Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were performed. Two different groups were studied, consisting of 318 teachers and teacher candidates for EFA, 322 teachers and teacher candidates for CFA. The participants of the research were determined based on the snowball sampling method. The scale has a three-factor structure consisting of 34 items: "Characteristics of Gifted Children", "Identification of Gifted Children" and "Supporting of Gifted Children". It has been concluded that this scale with three factors explains 49.9% of the variance. As a result of the CFA, it was seen that the scale showed good fit values. The alpha value of the scale scores calculated for the reliability is .922 for all scale. For the sub-dimensions of the scale, it was found to be .894, .742, and .763. These results, it was concluded that the Gifted Children Perception Scale is a valid and reliable.
Gifted Children Perception Preschool Teacher Preschool Teacher Candidate Early Childhood Teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Mayıs 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2 |