Identifying preschool teacher candidates’ stereotypical perspectives on entrepreneurs
Yıl 2022,
Cilt: 12 Sayı: 3, 1703 - 1717, 28.09.2022
Sıla Kaya-capoccı
,
Sevim Karaoğlu
Öz
In this study, the answer to the question of "What are the stereotypical thoughts of pre-school education teacher candidates about entrepreneurs?" is investigated. The study was conducted with 47 fourth grade undergraduate students studying at a Department of Preschool Education during the 2021-2022 academic year in Turkey. The Draw an Entrepreneur Scale is used as a data collection tool and participants were asked to fill in this scale within 15 minutes. The results were analyzed with the Entrepreneurship Competence Framework (EntreComp) Rubric. The findings show that the preschool teacher candidates’ entrepreneurship perceptions remain at a low level, and their stereotypical perceptions of the entrepreneurial person mostly show a financial entrepreneurship perspective, followed by social and innovative entrepreneurship perspectives respectively. In order to increase the perception and awareness of preschool teacher candidates about entrepreneurs, teachers should be supported to develop an entrepreneurial mindset through undergraduate level courses.
Kaynakça
- Adatepe, S., Kul, M. ve Adatepe, E. (2021). Examining entrepreneurship characteristics and reflective thinking levels of pre -service teachers at physical education and sports school. Education Quarterly Reviews, 4(3), 342-355.
- Christianti, M., Cholimah, N. ve Suprayitno, B. (2015). Development of entrepreneurship learning model for early childhood. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 3(3), 65-70.
- Knight M ve Cunningham C. (2004). Draw an Engineer Test (DAET): Development of a tool to investigate students’ ideas about engineers and engineering. Proceedings of the 2004 American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition. Salt Lake City, Utah.
- Kondracka-Szala, M. ve Malinowska, J. (2019). Entrepreneurship Education as a Challenge in the Education of Teachers of Pre-school and Early school Children – at the Intersection of Academic Theory and Practice. The Educational Review, 157-168. Doi; 10.15804/tner.2019.58.4.12.
- Martin, R. L., ve Osberg, S. (2007). Social entrepreneurship: The case for definition. Stanford Social Innovation Review.
Peltonen, K. (2015). How can teachers’ entrepreneurial competences be developed? A collaborative learning perspective. Education + Training, 57(5), 492–511. doi:10.1108/et-03-2014-0033.
- Tican, C. (2019). Pre-Service Primary School and Pre-School Teachers' Perception of Individual Entrepreneurship and Opinions about Their Creative Thinking Tendency. International Journal of Educational Methodology, 5(4), 591-606.
- Uçar, S. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Girişimci ile İlgili Stereotip Düşüncelerinin Belirlenmesi: Girişimci Çiz. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 3(1), 25-40.
- Yavuz Konokman, G., ve Yanpar Yelken, T. (2014). Investigation of preschool teacher candidates’ attitudes towards learning and their entrepreneurship levels. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (3), 648-665.
- Yelkikalan, N., Akatay, A., Yıldırım, H. M., Karadeniz, Y., Köse, C., Koncagül, Ö., ve Özer, E. (2010). Dünya ve Türkiye üniversitelerinde girişimcilik eğitimi: karşı- laştırmalı bir analiz. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12(19), 2010, 51-59.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GİRİŞİMCİ KİŞİYE DAİR STEREOTİPİK DÜŞÜNCELERİNİN BELİRLENMESİ
Yıl 2022,
Cilt: 12 Sayı: 3, 1703 - 1717, 28.09.2022
Sıla Kaya-capoccı
,
Sevim Karaoğlu
Öz
Bu çalışmada, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının girişimci ve girişimciliğe ait algılarını tanımlamak için “Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının girişimci kişiye dair stereotipik düşünceleri nelerdir?” sorusuna cevap aranmaktadır. Araştırma, 2021- 2022 eğitim öğretim yılında Türkiye'de bir devlet üniversitesinde Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği bölümünde okumakta olan 47 tane dördüncü sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Katılımcılarla “Girişimci Çiz” ölçeği verilerek 15 dakika süre içerisinde bu ölçeği doldurmaları istenmiştir. Sonuçlar, “Girişimcilik Yetkinlikleri Çerçevesi” (The Entrepreneurship Competence Framework - EntreComp) rubriği ile analiz edilmiştir. Bulgular, okul öncesi öğretmen adaylarının girişimcilik algıların düşük düzeyde kaldığını göstermektedir. Katılımcıların girişimci kişiye dair steoritipik algılarında, çok yoğunluklu olarak finansal sonrasında sosyal ve en az yoğunluklu olarak da innovative girişimcilikte olduğu görülmüştür. Okul öncesi öğrencilerinin girişimciliğe dair algılarının ve farkındalıklarının arttırılması için öğretmenlerin yeterli eğitimi lisans düzeyinde almaları gerekmektedir.
Kaynakça
- Adatepe, S., Kul, M. ve Adatepe, E. (2021). Examining entrepreneurship characteristics and reflective thinking levels of pre -service teachers at physical education and sports school. Education Quarterly Reviews, 4(3), 342-355.
- Christianti, M., Cholimah, N. ve Suprayitno, B. (2015). Development of entrepreneurship learning model for early childhood. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 3(3), 65-70.
- Knight M ve Cunningham C. (2004). Draw an Engineer Test (DAET): Development of a tool to investigate students’ ideas about engineers and engineering. Proceedings of the 2004 American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition. Salt Lake City, Utah.
- Kondracka-Szala, M. ve Malinowska, J. (2019). Entrepreneurship Education as a Challenge in the Education of Teachers of Pre-school and Early school Children – at the Intersection of Academic Theory and Practice. The Educational Review, 157-168. Doi; 10.15804/tner.2019.58.4.12.
- Martin, R. L., ve Osberg, S. (2007). Social entrepreneurship: The case for definition. Stanford Social Innovation Review.
Peltonen, K. (2015). How can teachers’ entrepreneurial competences be developed? A collaborative learning perspective. Education + Training, 57(5), 492–511. doi:10.1108/et-03-2014-0033.
- Tican, C. (2019). Pre-Service Primary School and Pre-School Teachers' Perception of Individual Entrepreneurship and Opinions about Their Creative Thinking Tendency. International Journal of Educational Methodology, 5(4), 591-606.
- Uçar, S. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Girişimci ile İlgili Stereotip Düşüncelerinin Belirlenmesi: Girişimci Çiz. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 3(1), 25-40.
- Yavuz Konokman, G., ve Yanpar Yelken, T. (2014). Investigation of preschool teacher candidates’ attitudes towards learning and their entrepreneurship levels. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (3), 648-665.
- Yelkikalan, N., Akatay, A., Yıldırım, H. M., Karadeniz, Y., Köse, C., Koncagül, Ö., ve Özer, E. (2010). Dünya ve Türkiye üniversitelerinde girişimcilik eğitimi: karşı- laştırmalı bir analiz. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12(19), 2010, 51-59.