Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NIN (2019) BAĞLAM-GİRDİ-SÜREÇ-ÜRÜN (CIPP) MODELİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 770 - 785, 26.01.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1125160

Öz

2019 Türkçe Öğretim Programı’nı Stufflebeam’in CIPP değerlendirme modelinin bağlam, girdi, süreç ürün boyutları bağlamında öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirmeyi amaçlayan çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yoluyla Bayburt il sınırları içerisinde görev yapan 12 Türkçe öğretmeni, araştırmanın katılımcıları olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Öğretmenlere yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuş ve 15.01.2022-13.02.2022 tarihleri arasında yapılan görüşmelerle araştırma verileri toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. İçerik analizinde araştırma soruları doğrultusunda birbirine benzeyen veriler, belirli kavramlar ve temalar çerçevesinde kodlanarak bir araya getirilip ve okuyucunun anlayacağı biçimde düzenlenerek yorumlanmıştır. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda bağlam boyutu ile ilgili olarak öğrenci gereksinimlerini karşılamada programın uygun olmadığı; girdi boyutu ile ilgili olarak programdaki hedeflerin genel olarak programla uyumlu olduğu; süreç boyutunun değerlendirilmesi sonucunda uygulamada bazı sorunların yaşandığı ve bu sorunların programın başarısını etkilediği; ürün boyutu ile ilgili hedefler ile ürünler arası farklılıkların olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aksu, H. (2008). Öğretmenleri Yeni İlköğretim Matematik Programına İlişkin Görüşleri. . Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 8 Sayı: 1, 1–10.
  • Anıl, D. (2005). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, Ürüne Dayalı Program Değerlendirme Yaklaşımı", Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 67–89.
  • Aydın, S., Şentürk, Ş., & Duran, V. (2018). Okul öncesi programının Stufflebeam bağlam, girdi, süreç ve ürün modeline göre değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(27), 163-181.
  • Ayrancı, B. B., & Mutlu, H. H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. International Journal of Language Academy, 119-130.
  • Bal, A. (2008). Yeni İlköğretim Matematik Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 1, 53- 68
  • Barası, M. (2020). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. Yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Bayrak, B. & Erden, M. (2007). Fen Bilgisi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 1, 137–154
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Çoban, E. (2020). 2017 Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Demirel, Ö.(2010). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dinçer, B. (2013). 7. Sınıf İngilizce öğretim programının Stufflebeam'in bağlam-girdi-süreç-ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 182-202.
  • Fer, S. (2005). 1923 yılından günümüze cumhuriyet dönemi ilköğretim programları üzerine bir inceleme. Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, 7–9 Aralık 2005, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Ve Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil Ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi, İstanbul.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T., & Demir, S. (2010). İlköğretim Türkçe dersi proje ve performans görevlerinin gerçekleştirilme sürecine yönelik öğrenci görüşleri (Malatya ili örneği). Turkish Studies, 5(3), 1320-1349.
  • Gözütok, F. D. (1999). Program değerlendirme (Curriculum evaluation). MEB içinde, Cumhuriyet Döneminde Eğitim II (s. 160-174). Ankara: MEB.
  • Güzel, A., & Karadağ, Ö. (2013). Anlatma becerileri açısından “Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7, 8. Sınıflar)”na eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 45-52.
  • Karagöz, B. (2019). KKTC birinci sınıf müzik öğretim programının Stufflebeam (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Lefkoşa: Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Kayhan, E., & Gürol, M. (2019). Türkçe öğretim programı (2017)'nın Stufflebeam'in (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 4(1), 48-67.
  • Kılınç, H. H., & Yenen, E. T. (2020). Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar. N. Temur, & M. Şengül içinde, Türkçe Öğretim Programları (s. 1-16). Pegem Akademi.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi (1-8. sınıfar) öğretim programı. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. Şubat 5, 2021 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/ Dosyalar/20195716392253-02-T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim% 20Program %C4%B1%202019.pdf adresinden alındı
  • Menteşe, H. (2013). Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Aydın ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Stufflebeam, D.L. (2003). The CIPP Model for Evaluation. In: Kellaghan, T., Stufflebeam, D.L. (eds) International Handbook of Educational Evaluation. Kluwer International Handbooks of Education, vol 9. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0309-4_4
  • Tarakcı, a., Bilgen, D. Y., & Karagöl, E. (2021). Ortaokul Türkçe ders kitabı yazarlarının Türkçe dersi öğretim programındaki anlatma becerisi kazanımlarına yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), 148-170.
  • TTKB. (2019). Öğretim programlarını izleme ve değerlendirme sistemi. Ocak 17, 2022 tarihinde Program detayı: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 adresinden alındı
  • Uşun, S. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme (Süreçler Yaklaşımlar ve Modeller). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yolcu, O. (2019). Ortaokul fen bilimleri öğretim programının Stufflebeam değerlendirme modeli temelinde öğretmen özerkliği açısından incelenmesi. Doktora Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Yüksel, İ. & Sağlam, M. (2014). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kadir Kaplan 0000-0001-7901-1025

Mustafa Demir 0000-0002-0159-8986

Erken Görünüm Tarihi 26 Ocak 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaplan, K., & Demir, M. (2023). TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NIN (2019) BAĞLAM-GİRDİ-SÜREÇ-ÜRÜN (CIPP) MODELİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 770-785. https://doi.org/10.24315/tred.1125160