Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAŞADIKLARI ŞEHİR VE ALDIKLARI EĞİTİME İLIŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 830 - 842, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1086698

Öz

Türkiye uluslararası öğrenci hareketliliği açısından son on yılda en önemli ülkelerden biri hâline gelmiştir. YTB verilerine göre son on yılda uluslararası öğrenci sayısında %75 oranında bir artış kaydedilmiş ve ülkemizde eğitim gören öğrenci sayısı 150 bini aşmıştır. Uluslararası öğrencilerin bulundukları ülkede aldıkları eğitime ilişkin algılarını ve memnuniyetlerini belirlemek, onların beklentilerine karşılık verecek şekilde eğitim sürecini yönetmek açısından önem taşımaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenenlerin yaşadıkları şehir ve aldıkları eğitime ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu amaçla çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji ile yürütülmüştür. Çalışmada 40 uluslararası öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Görüşme sonuçları analiz edildiğinde uluslararası öğrenciler yaşadıkları şehri, insanların iyi, nazik ve iletişime açık olması, kalabalık olmaması, ucuz ve kolay ev bulma yönlerinden avantajlı görmektedir. Öğrencilerin şehre ilişkin yaşam olanakları, ulaşım, kampüs olanakları, sosyal yaşam ve yemek kültürüne ilişkin memnuniyetlerinin yüksek olduğu görülmektedir. Bütün öğrenciler katıldıkları Türkçe kursunun beklentilerini karşıladıklarını ifade etmiştir. Türkçe öğretiminde zorlanılan noktalarına ilişkin ise öğrencilerin daha çok konuşma, dil bilgisi ve dinleme alanlarında zorlandıkları görülmektedir.

Kaynakça

  • Abegaz, M., Lahiri, S. & Morshedb, A.K.M.M. (2020). Does the presence of international students improve domestic graduations in the US? The Quarterly Review of Economics and Finance, 75, 95-108.
  • Açık, F. (2008). Türkiye'de yabancılara türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu.
  • Alakbarov, N., Gündüz, M., Gündüz, M., Ertuğrul, C. & Şahiner, S. (2017) Uluslararası öğrencilerde uyum ve memnuniyet. Eğitim Yayınevi: Konya.
  • Alkoç Karatekin, Y. (2017). Üniversite imajı, üniversiteye duyulan memnuniyet ve öğrenci sadakati arasındaki ilişkileri anlamaya yönelik bir araştırma. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 270-280.
  • Balcı Yangın, H. & Kırca N. (2013). Antalya sağlık yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78-94.
  • Biçer, N., Çoban, İ., Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29 (7), 125-135.
  • Candaş Karababa, Z. C. (2009). Yabancı dil olarak türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265-277.
  • Cuma, F. İ. (2017). Yabancı dil olarak türkçe öğretiminde öğrenci memnuniyeti. SEFAD, 38, 179-196.
  • Çelikkol, H., Uzgören, E., Çelikkol, M. M., Gürdal, H. & Çelik B. (2016). Dumlupınar üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin memnuniyetini etkileyen faktörlerin istatistiksel analizi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Afro-Avrasya Özel Sayısı, 91-101.
  • Demir, A. & Açık, F. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürlerarası yaklaşım ve seçilecek metinlerde bulunması gereken özellikler, TÜBAR, 30. 51-72.
  • Derman, S. (2010). Yabancı uyruklu öğrencilerin türkiye türkçesi öğreniminde karşılaştıkları sorunlar. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29, 227-247.
  • Dilek, İ. (2016). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen uluslararası öğrencilerde ve eğitim dili türkçe olan üniversitelere gidenlerde türkçe algısı. Aydın TÖMER. 1(2), 17-32.
  • Enterieva, M., Ferudun, S. (2016). Türki cumhuriyetlerden türkiye’ye gelen yükseköğretim öğrencilerinin akademik ve sosyal beklentilerinin karşılanma düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 6(1), 102-115. DOI: 10.5961/jhes.2016.147
  • Er, O., Biçer, N. & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Ghanbary, R. (2017). Hacettepe üniversitesinde eğitim gören uluslararası öğrencilerin profili, ihtiyaçları ve sorunları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Guo, Y. & Guo, S. (2017). Focus understanding the international student experience internationalization of Canadian higher education: Discrepancies between policies and international student experiences. Studies in Higher Education, 42(5), 851-868.
  • Gürbüz, R. & Güleç, İ. (2016). Türkiye’de eğitim gören yabancı öğrencilerin türkçeye ilişkin görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 141-153. DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.18712
  • Güngör, F. & Şenel, E.A. (2018). Teachers and students view in problems of the foreign primary school students in education process encountered, Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 124-173. Doi: 10.18039/ajesi.454575
  • Hoffding, S. & Martiny, K. (2016). Framing a phenomenological interview: What, why and how. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 15 (4), 539- 564. https://doi.org/10.1007/s11097-015-9433-z
  • Kantoğlu, B., Torkul, O. & Altunışık, R. (2013). E-öğrenmede öğrenci memnuniyetini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik model önerisi. Business and Economics Research Journal, 4 (1), 121-141.
  • Kılıç, T. (2020). Türkiye’de bulunan uluslararası öğrencilerin psiko-sosyal ve sosyo-kültürel uyumu: İstanbul örneği. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Konuk, S. (2021). The Impressions of international higher education alumni about Turkish language and Turkey in the context of big and small cities. E-International Journal of Educational Research, 12(4), 1-19. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.924649
  • Köse, A. İ. (2012). Yükseköğretim kurumlarında öğrenci sadakati. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2 (2), 114-118.
  • Maden, S., İşcan, A. (2011). Yabancı dil olarak türkçe öğretimi amaç ve sorunlar (Hindistan Örneği), Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 23-37.
  • Miller, L. and R. B. Ginsberg. 1995. Folklinguistic theories of language learning. Second Language Acquisition in a Study Abroad Context ed. B.F. Freed, 293-316. John Benjamins.
  • OECD (2019). Education at a Glance 2019: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/f8d7880d-en.
  • Osmanlı Ülgen (2018) Uluslararası öğrencilerin sosyal adaptasyonuna yönelik bir araştırma: LAÜ Örneği. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi (IX-I): 49-74.
  • Öksüz, A. (2011). Türk soylulara türkiye türkçesinin öğretiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 1(1), 72-84.
  • Özlük, E., Doğan, F., Ergen Işıklar, Z. & Özlük, D. (2019). Yükseköğretimdeki uluslararası öğrencilerin türkiye imajı: selçuk üniversitesi örneği. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi (The Journal of Social Economic Research), 19(38), 145-162.
  • Özyürek, Rasim (2009). Türk devlet ve topluluklarından türkiye üniversitelerine gelen türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Qutoshi, S. B. (2018). Phenomenology: A Philosophy and Method of Inquiry. Journal of Education and Educational Development, 5 (1), 215-222.
  • Radmard, S. (2017). Türk üniversitelerindeki uluslararası öğrencilerin yükseköğretim taleplerini etkileyen etkenlerin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 7 (1), 67-77. DOI: 10.5961/jhes.2017.185
  • Sarmini, I, Topçu, E. & Schrobrodt, O. (2020). Open integrating syrian refugee children in turkey: the role of turkish language skills (A Case Study in Gaziantep). International Journal of Educational Reserch, 1, 100007.
  • Seçilmiş, C., Kılıçlar, A. & Sarı, Y. (2012). Türk dünyasından gelen öğrencilerin memnuniyet algılarıyla akademik başarı ilişkisi: Turizm öğrencileri örneği. Milli Eğitim, 195, 118-130.
  • Simon, M.K. & Goes, J. (2011). What is Phenomenological Research. (Erişim Tarihi: 1/09/2021) http://www.dissertationrecipes.com
  • Ünal, D. Ç. (2017). Ana dili almanca olan erasmus öğrencilerinin türkçe öğrenmeye yönelik deneyimlerinin ve yaklaşımlarının incelenmesi. Hacettepe Türkiyat Araştırmaları, 26, 293 – 328.
  • Ünlü, H. (2011). Türkiye’de ve dünyada türkçenin yabancılara öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 1(1), 108-116.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Volkan Demirel 0000-0001-7803-3310

Ayşegül Sefer 0000-0002-7876-2481

Erken Görünüm Tarihi 26 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirel, M. V., & Sefer, A. (2023). İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAŞADIKLARI ŞEHİR VE ALDIKLARI EĞİTİME İLIŞKİN GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 830-842. https://doi.org/10.24315/tred.1086698