Research Article
BibTex RIS Cite

FEN EĞİTİMİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN STEM UYGULAMALARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 54 - 74, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1259577

Abstract

Bu çalışmada meta analiz yöntemi kullanarak Fen eğitiminde STEM uygulamalarının akademik başarı, STEM tutumları ve STEM mesleklerine yönelik ilgileri üzerindeki etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaçla ilgili literatür incelenerek 2010-2022 yılları arasında, STEM eğitiminin kullanıldığı 318 çalışmaya ulaşılmıştır. Analizler Comprehensive Meta Analysis (CMA) istatistik programı yardımıyla yapılmıştır. Çalışmalar analiz edilip birleştirildiğinde yapının heterojen olmasından dolayı rastgele etkiler modeli kullanılmıştır. Toplam 86 çalışmanın dâhil edildiği bu araştırmada yapılan analiz sonucunda STEM uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisine ilişkin yapılan çalışmaların genel etki büyüklüğü 1,330 olarak bulunmuştur. Ayrıca STEM uygulamalarının öğrencilerin STEM tutumları üzerindeki etkisini araştıran çalışmaların genel etki büyüklüğü 0,926 iken, STEM mesleklerine yönelik ilgilerini araştıran çalışmaların ise genel etki büyüklüğü 1,197 olarak hesaplanmıştır. Akademik başarı ve STEM mesleklerine yönelik ilgi değişkenlerine ait bulunan etki büyüklükleri Cohen kriterlerine göre güçlü düzeyde iken, STEM tutumları değişkenine ait etki büyüklüğü orta düzeyde bir büyüklüktür. Bu değerlere göre STEM uygulamalarının fen eğitiminde geleneksel öğrenme yaklaşımlarına göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte elde edilen bulgular, analize dâhil edilen çalışmalar arasında bir yayın yanlılığı olmadığını göstermektedir.

References

  • Ademoğlu, E. (2021). FeTeMM eğitiminin öğrencilerin fen bilimleri dersi başarısı üzerine etkililiği: Bir meta analiz çalışması. (Yüksek lisans tezi). Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 666163).
  • Akdağ, F. T. ve Güneş, T. (2021). 7. Sınıflarda STEM uygulamaların akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 24-36.
  • Arztmann, M., Hornstra, L., Jeuring, J. ve Kester, L. (2023). Effects of games in STEM education: A meta-analysis on the moderating role of student background characteristics. Studies in Science Education, 59(1), 109-145.
  • Asunda, P. A. (2012). Standards for Technological literacy and STEM education delivery through career and technical education programs. Journal of Technology Education, 23(2), 44-60.
  • Ayverdi, L. ve Öz-Aydın, S. (2020). FeTeMM eğitiminin akademik başarıya etkisini inceleyen çalışmaların meta-analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(2), 840-888.
  • Badur, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) mesleklerine yönelik ilgilerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 524438).
  • Ball, C., Huang, K. T., cotton, S. R. ve Rikard, R. V. (2017). Pressurizing the STEM pipeline: An expectancy-value theory analysis of youths’ STEM attitudes. Journal of Science Education and Technology, 26(4), 372-382.
  • Bangert-Drowns, R. L. ve Rudner, L. M. (1991). Meta-analysis in educational research. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 2(8), 221-235.
  • Borenstein, M. (2009). Effect sizes for continuous data. The handbook of research synthesis and meta-analysis içinde (ss. 221-235). New York, NY, US: Russell Sage Foundation.
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. ve Rothstein, H. R. (2011). Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996. doi:10.1126/science.1194998 Chang, S. H., Yang, L. J., Chen, C. H., Shih, C. C., Shu, Y. ve Chen, Y. T. (2022). STEM education in academic achievement: A meta-analysis of its moderating effects. Interactive Learning Environments, 1-23.
  • Chine, D. ve Larwin, K. (2022). The impact of STEM integration on student achievement using HLM: A case study. Journal of Research in STEM Education, 8(1), 1-23.
  • Ching, Y. H., Yang, D., Wang, S., Baek, Y., Swanson, S. ve Chittoori, B. (2019). Elementary school student development of STEM attitudes and perceived learning in a STEM integrated robotics curriculum. TechTrends, 63(5), 590-601.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 54 - 74, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1259577

Abstract

References

  • Ademoğlu, E. (2021). FeTeMM eğitiminin öğrencilerin fen bilimleri dersi başarısı üzerine etkililiği: Bir meta analiz çalışması. (Yüksek lisans tezi). Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 666163).
  • Akdağ, F. T. ve Güneş, T. (2021). 7. Sınıflarda STEM uygulamaların akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 24-36.
  • Arztmann, M., Hornstra, L., Jeuring, J. ve Kester, L. (2023). Effects of games in STEM education: A meta-analysis on the moderating role of student background characteristics. Studies in Science Education, 59(1), 109-145.
  • Asunda, P. A. (2012). Standards for Technological literacy and STEM education delivery through career and technical education programs. Journal of Technology Education, 23(2), 44-60.
  • Ayverdi, L. ve Öz-Aydın, S. (2020). FeTeMM eğitiminin akademik başarıya etkisini inceleyen çalışmaların meta-analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(2), 840-888.
  • Badur, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) mesleklerine yönelik ilgilerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 524438).
  • Ball, C., Huang, K. T., cotton, S. R. ve Rikard, R. V. (2017). Pressurizing the STEM pipeline: An expectancy-value theory analysis of youths’ STEM attitudes. Journal of Science Education and Technology, 26(4), 372-382.
  • Bangert-Drowns, R. L. ve Rudner, L. M. (1991). Meta-analysis in educational research. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 2(8), 221-235.
  • Borenstein, M. (2009). Effect sizes for continuous data. The handbook of research synthesis and meta-analysis içinde (ss. 221-235). New York, NY, US: Russell Sage Foundation.
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. ve Rothstein, H. R. (2011). Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996. doi:10.1126/science.1194998 Chang, S. H., Yang, L. J., Chen, C. H., Shih, C. C., Shu, Y. ve Chen, Y. T. (2022). STEM education in academic achievement: A meta-analysis of its moderating effects. Interactive Learning Environments, 1-23.
  • Chine, D. ve Larwin, K. (2022). The impact of STEM integration on student achievement using HLM: A case study. Journal of Research in STEM Education, 8(1), 1-23.
  • Ching, Y. H., Yang, D., Wang, S., Baek, Y., Swanson, S. ve Chittoori, B. (2019). Elementary school student development of STEM attitudes and perceived learning in a STEM integrated robotics curriculum. TechTrends, 63(5), 590-601.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Beyhan Gümüş 0000-0003-1196-8335

Eylem Eroğlu 0000-0003-1487-1264

Early Pub Date January 26, 2024
Publication Date January 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Gümüş, B., & Eroğlu, E. (2024). FEN EĞİTİMİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN STEM UYGULAMALARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 54-74. https://doi.org/10.24315/tred.1259577