This meta-synthesis study aims to reveal the perspectives of teachers in Turkey towards differentiated instruction. In order to collect the data of the study, searches were made in Google Scholar TÜBİTAK ULAKBİM, YÖK National Thesis System, Educational Resources Information Center (ERIC) and Scopus databases with the keyword differentiated instruction. A total of 32 studies were accessed. Studies conducted with teachers in Turkey using qualitative and mixed research methods were included in the study. In addition, care was taken to ensure that the analyzes were conducted correctly and reliability was ensured. As a result of the determined criteria, 10 studies were selected. The data were analyzed with qualitative content analysis. In the findings regarding the first research question of the study, the themes of effective teaching appropriate to individual differences, cognitive, affective and behavioral effects, finding differentiated instruction effective, difficulties arising from education policies and stakeholders of education, and applicability according to conditions were reached. In the findings obtained regarding the second research question of the study, respectable, effective and development-oriented syntheses of professional development and the feasibility of differentiated instruction in Turkey were reached. In this meta-synthesis study, teachers stated that although they found differentiated instruction effective for both themselves and their students, there were problems that prevented it from being applicable. It has been observed that the lack of knowledge about differentiated instruction comes to the fore among the obstacles arising from education policies and education stakeholders. Based on the results obtained from this research, it is recommended that all stakeholders of education be informed about differentiated instruction.
Bu meta sentez çalışması Türkiye’deki öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretime yönelik bakış açılarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmanın verilerini toplamak amacıyla farklılaştırılmış öğretim anahtar kelimesi ile Google Scholar TÜBİTAK ULAKBİM, YÖK Ulusal Tez Sistemi, Educational Resources Information Centre (ERIC) ve Scopus veri tabanlarında aramalar yapılmıştır. Toplamda 32 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmaya Türkiye’deki öğretmenlerle, nitel ve karma araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmalar dahil edilmiştir. Ayrıca analizlerinin doğru bir şekilde yapılmış ve güvenilirliği sağlanmış araştırmalar olmasına dikkat edilmiştir. Belirlenen kriterler sonucunda 10 araştırma seçilmiştir. Veriler nitel içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın birinci araştırma sorusuna yönelik elde edilen bulgularda bireysel farklılıklara uygun etkin öğretim, bilişsel, duyuşsal ve davranışsal etkiler, farklılaştırılmış öğretimi etkili bulma, eğitim politikalarından ve eğitimin paydaşlarından kaynaklı güçlükler ve koşullara göre uygulanabilirlik temalarına ulaşılmıştır. Araştırmanın ikinci araştırma sorusuna yönelik elde edilen bulgularda saygın, etkin ve gelişim odaklı, mesleki gelişim ve Türkiye’de farklılaştırılmış öğretimin uygulanabilirliği sentezlerine ulaşılmıştır. Bu meta sentez çalışmasında öğretmenler farklılaştırılmış öğretimi hem kendileri hem de öğrencileri için etkili bulsalar da uygulanabilir olmasını engelleyen sorunlar olduğunu ifade etmişlerdir. Eğitim politikalarından ve eğitimin paydaşlarından kaynaklı engellerde farklılaştırılmış öğretime dair bilgi eksikliğinin öne çıktığı görülmüştür. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlardan hareketle eğitimin tüm paydaşlarına farklılaştırılmış öğretim ile ilgili bilgilendirilmelerin yapılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Inclusive Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 26, 2024 |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | November 17, 2023 |
Acceptance Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |