Research Article
BibTex RIS Cite

BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRETMENLERİ İLE OKUL ÖĞRETMENLERİNİN DİJİTAL TÜKENMİŞLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 709 - 720, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1378511

Abstract

Bu araştırma BİLSEM öğretmenleri ile okullarda görev yapan öğretmenlerin dijital tükenmişliklerinin kurum türü ve günlük internet kullanım sürelerine göre incelenmesidir. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubunu Türkiye’de bulunan Bilim ve Sanat Merkezlerine devam eden 187 öğretmen ve okullarda görev yapan 196 öğretmen olmak üzere toplam 383 gönüllü öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada elverişlilik örneklem yöntemi kullanılmıştır. Toplanan araştırma verileri SPSS.26 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Günlük internet kullanım süresi ve kurum türünde öğretmen grupları arasındaki anlamlı farklılık olup olmadığını bulmak için tek yönlü ANOVA ve bağımsız örneklem t testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda BİLSEM öğretmenlerinin günlük internet kullanım süresine göre dijital tükenmişlik ve alt boyutlarında farklılık olmadığı görülürken okullarda görev yapan öğretmenlerin dijital tükenmişlik ve alt boyutlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Kurum türüne bakıldığında ise BİLSEM öğretmenlerinin okullarda görev yapan öğretmenlere göre daha yüksek dijital yıpranmaya maruz kaldığı sonucuna varılmıştır. Buna göre ileriki araştırmaların BİLSEM ve okullarda görev yapan öğretmenlerin dijital tükenmişliğinde okul çevresi, mesleki ve dijital yeterliliklerin etkisinin araştırılması önerilmektedir.

Ethical Statement

Yazarlar arasında Etik yönünden çatışma yoktur Etik kurulu izni de alınmıştır

References

  • Al-Saeedat, E. Y., & Doughlas, A. (2022). The Degree Of Possessing The Assistive Technological Competencies Of The Gifted Students’ Teachers İn Amman Schools. Internatıonal Journal of Creatıvıty And Innovatıon in Humanıtıes And Educatıon,4(1). https://doi.org/50-69. 10.21608/IJCIHE.2022.246764.
  • Avcı, Ü., & Seferoğlu, S. S. (2011). Bilgi Toplumunda Öğretmenin Tükenmişliği: Teknoloji Kullanımı ve Tükenmişliği Önlemeye Yönelik Alınabilecek Önlemler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 13‐26.
  • Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.xCitations: 1,410.
  • Beşaltı, M., Kahramanoğlu, R. & Kılıç, A. (2023). Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Yaşadığı Gerçeklik Şokları. Anadolu Türk Eğitim Dergisi, 5(1), 1-16. https://anadoluturkegitim.com/files/80/manuscript/manuscript_3900/ated-3900-manuscript-114513.pdf.
  • Bloomberg, (2021). Bloomberg Innovation 2021 İndex.https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-03/south-korea-leads-world-in-innovation-u-s-drops-out-of-top-10 (Erişim Tarihi: 29/06/2022).
  • Bozan, İ., & Savi Çakar, F. (2020). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin belirlenmesi. Turkish Studies - Education, 15(3), 1607-1628. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.39986.
  • Breytenbach, C. (2015). Tackling digital burnout in the workplace. http://www.destinyman.com/2015/02/10/tackling-digital-burnout-in-the-workplace/, Erişim Tarihi: 25.10.2022.
  • Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. W W Norton & Co.
  • Chang, D. (2014). Digital burnout the new, invisible threat to businesses. Retrieved from: http://fluxtrends.co.za/digital-burnout-the-new-invisible-threat-to-businesses/, Erişim Tarihi: 21.10.2022.
  • Çalışkan, E. (2017). Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. GEFAD / GUJGEF, 37(3), 811 – 833. https://doi.org/10.17152/gefad.330149.

AN INVESTIGATION OF DIGITAL BURN-OUT OF SCIENCE AND ART CENTER TEACHERS AND SCHOOL TEACHERS

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 709 - 720, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1378511

Abstract

This study is the examination of digital burnout of SAC teachers and school teachers according to the type of institution and daily internet usage time. In this study, Quantitative research method has been used. The participants are 383 volunteer teachers in total, 187 teachers from Science and Art Centers in Turkey and 196 teachers working at schools. The convenience sampling method has been used in the study. The data were analyzed by using the SPSS.26 program. One-way anova and independent sampling t-test have been applied to find out whether there is a significant difference between the teacher groups in the duration of daily internet use and the type of institution. As a result, it is observed that there is no difference in digital burnout and its sub-dimensions according to the daily internet usage time of SAC teachers, while a significant difference is found in the digital burnout and sub-dimensions of school teachers. According to the type of institution, SAC teachers have been exposed to higher digital attrition than school teachers. Accordingly, the future researches should investigate the effects of school environment, professional and digital competencies on the digital burnout of SAC and school teachers.

References

  • Al-Saeedat, E. Y., & Doughlas, A. (2022). The Degree Of Possessing The Assistive Technological Competencies Of The Gifted Students’ Teachers İn Amman Schools. Internatıonal Journal of Creatıvıty And Innovatıon in Humanıtıes And Educatıon,4(1). https://doi.org/50-69. 10.21608/IJCIHE.2022.246764.
  • Avcı, Ü., & Seferoğlu, S. S. (2011). Bilgi Toplumunda Öğretmenin Tükenmişliği: Teknoloji Kullanımı ve Tükenmişliği Önlemeye Yönelik Alınabilecek Önlemler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 13‐26.
  • Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.xCitations: 1,410.
  • Beşaltı, M., Kahramanoğlu, R. & Kılıç, A. (2023). Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Yaşadığı Gerçeklik Şokları. Anadolu Türk Eğitim Dergisi, 5(1), 1-16. https://anadoluturkegitim.com/files/80/manuscript/manuscript_3900/ated-3900-manuscript-114513.pdf.
  • Bloomberg, (2021). Bloomberg Innovation 2021 İndex.https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-03/south-korea-leads-world-in-innovation-u-s-drops-out-of-top-10 (Erişim Tarihi: 29/06/2022).
  • Bozan, İ., & Savi Çakar, F. (2020). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin belirlenmesi. Turkish Studies - Education, 15(3), 1607-1628. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.39986.
  • Breytenbach, C. (2015). Tackling digital burnout in the workplace. http://www.destinyman.com/2015/02/10/tackling-digital-burnout-in-the-workplace/, Erişim Tarihi: 25.10.2022.
  • Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. W W Norton & Co.
  • Chang, D. (2014). Digital burnout the new, invisible threat to businesses. Retrieved from: http://fluxtrends.co.za/digital-burnout-the-new-invisible-threat-to-businesses/, Erişim Tarihi: 21.10.2022.
  • Çalışkan, E. (2017). Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. GEFAD / GUJGEF, 37(3), 811 – 833. https://doi.org/10.17152/gefad.330149.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Instructional Technologies, Special Talented Education
Journal Section Articles
Authors

Fatma Yıldırım 0000-0002-1981-1765

Soner Akyüz 0000-0001-7481-8700

Early Pub Date May 25, 2024
Publication Date May 30, 2024
Submission Date October 19, 2023
Acceptance Date April 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, F., & Akyüz, S. (2024). BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRETMENLERİ İLE OKUL ÖĞRETMENLERİNİN DİJİTAL TÜKENMİŞLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 709-720. https://doi.org/10.24315/tred.1378511