Research Article
BibTex RIS Cite

YAĞLI KÂĞIT ETKİNLİKLERİ YOLUYLA ZİHNİN GEOMETRİK ALIŞKANLIKLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 820 - 841, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1393440

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin yağlı kâğıt katlama ile problem çözerken kullandıkları zihnin geometrik alışkanlıklarını incelemektir. Durum çalışması olarak nitelendirilen çalışmada iki sekizinci sınıf öğrencisi ile problem çözme süreçlerinde katlama etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Çalışmada üç ana problemden oluşan Yağlı Kâğıt Katlayarak Problem Çözme Aracı (YKPÇ) kullanılmıştır. Öğrencilerin zihinsel eylemleri Driscoll ve diğerleri’nin (2008) ZGA kuramsal çerçevesine dayanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre öğrenciler problem çözme süreçlerinde tüm geometrik alışkanlıkları ortaya koymuştur. Dolayısıyla yağlı kâğıt katlamanın problem çözme sürecinde öğrencilerin geometrik alışkanlıklarını ortaya çıkarmada etkili bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında öğrencilerin problem çözerken zihinsel eylemlerinde en sık rastlanan alışkanlık ilişki kurarak akıl yürütme” alışkanlığı olurken; “geometrik fikirlerin genelleştirilmesi” alışkanlığına en az sıklıkla rastlanmıştır. “İlişki kurarak akıl yürütme” alışkanlığından sonra en sık rastlanan alışkanlık ise “keşfetme ve yansıtma dengesi kurma” alışkanlığı olmuştur. İlgili alanyazın incelendiğinde bu alışkanlığa sık rastlanmazken bu çalışmada en sık rastlanan ikinci alışkanlık olma sebebinin; kâğıt katlama etkinlikleri olduğu, yağlı kâğıt materyalinin öğrencilerin keşfetme süreçlerini daha fazla ortaya çıkardığı sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Bu araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun 30/06/2021 tarihli 12-04 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür. Öğrencilerin reşit olmamasından dolayı velilerinden izin belgesi alınmıştır.

Supporting Institution

Destekleyen kurum yoktur

References

  • Altun, M. (2015). Ortaokullarda Matematik Öğretimi (11. Baskı). Alfa Aktüel Yayınları.
  • Bornasal, J. P., Sulatra, J. R. S., Gasapo, H. A., & Gasapo, F. B. (2021). Effect of paper folding (Origami) instruction in teaching geometry. International Journal of Social Science and Human Research, 04(07), 1605–1609. https://doi.org/10.47191/ijsshr/v4-i7-02
  • Bozkurt, A., & Koç, Y. (2016). Zihnin Geometrik Alışkanlıkları. İçinde E. Bingölbali, S. Arslan, ve İ. Ö. Zembat (Ed.), Matematik Eğitiminde Teoriler. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Pegem Akademi.
  • Carraher, D. W., Martinez, M. V., & Schliemann, A. D. (2008). Early algebra and mathematical generalization. ZDM Mathematics Education, 40, 3–22. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0067-7
  • Cuoco, A., Goldenberg, E., & Mark, J. (1996). Habits of mind: An organizing principle for mathematics curricula. The Journal of Mathematical Behavior, 15(4), 375-402. https://doi.org/10.1016/S0732-3123(96)90023-1
  • Driscoll, M., DiMatteo, R. W., Nikula, J., Egan, M., Mark, J., & Kelemik, G. (2008). The fostering geometric thinking toolkit: A guide for staff development. Heinemann.
  • Ellis, A. B. (2007). Connections between generalizing and justifying: students’ reasoning with linear relationships. Journal for Research in Mathematics Education, 38(3), 194–229. https://doi.org/10.2307/30034866
  • Erşen, Z. B. (2017). Onuncu sınıf fen lisesi öğrencilerinin geometrik düşünme alışkanlıkları ve geometriye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 71–85.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education. McGraw-Hill.
  • Guilfoyle, L. (1996). [Review of Patty Paper Geometry, by M. Serra] Mathematics Teaching in the Middle School, 2(1), 58.
  • Güler, H. K., & Gürbüz, M. C. (2018). Construction process of the length of 3√2 by paper folding. International Journal of Research in Education and Science, 4(1), 121-135. https://doi.org/10.21890/ijres.382940

AN EXAMINATION OF GEOMETRIC HABITS OF MIND THROUGH PATTY PAPER ACTIVITIES

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 820 - 841, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1393440

Abstract

The aim of this study is to examine the geometric habits of mind used by middle school students while solving problems with patty paper folding. In the study, which is described as a case study, folding activities were carried out with two eighth grade students in their problem solving processes. In the study, the Patty Paper Folding Problem Solving M (PPST), which consists of three main problems, was used. Students' mental actions were analyzed based on Driscoll et al.'s (2008) ZGA theoretical framework. According to the results of the study, the students revealed all geometric habits in their problem solving processes. Therefore, it has been concluded that folding patty paper is an effective tool in revealing students' geometric habits in the problem solving process. In addition, the most common habit in students' mental actions while solving problems was the habit of reasoning by establishing relationships; The habit of “generalizing geometric ideas” was encountered least frequently. After the habit of "reasoning by establishing relationships", the most common habit was the habit of "establishing a balance of discovery and reflection". When the relevant literature was examined, this habit was not frequently encountered, but in this study, the reason why it was the second most common habit is; that there are paper folding activities and that the patty paper material reveals students' discovery processes more.

References

  • Altun, M. (2015). Ortaokullarda Matematik Öğretimi (11. Baskı). Alfa Aktüel Yayınları.
  • Bornasal, J. P., Sulatra, J. R. S., Gasapo, H. A., & Gasapo, F. B. (2021). Effect of paper folding (Origami) instruction in teaching geometry. International Journal of Social Science and Human Research, 04(07), 1605–1609. https://doi.org/10.47191/ijsshr/v4-i7-02
  • Bozkurt, A., & Koç, Y. (2016). Zihnin Geometrik Alışkanlıkları. İçinde E. Bingölbali, S. Arslan, ve İ. Ö. Zembat (Ed.), Matematik Eğitiminde Teoriler. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Pegem Akademi.
  • Carraher, D. W., Martinez, M. V., & Schliemann, A. D. (2008). Early algebra and mathematical generalization. ZDM Mathematics Education, 40, 3–22. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0067-7
  • Cuoco, A., Goldenberg, E., & Mark, J. (1996). Habits of mind: An organizing principle for mathematics curricula. The Journal of Mathematical Behavior, 15(4), 375-402. https://doi.org/10.1016/S0732-3123(96)90023-1
  • Driscoll, M., DiMatteo, R. W., Nikula, J., Egan, M., Mark, J., & Kelemik, G. (2008). The fostering geometric thinking toolkit: A guide for staff development. Heinemann.
  • Ellis, A. B. (2007). Connections between generalizing and justifying: students’ reasoning with linear relationships. Journal for Research in Mathematics Education, 38(3), 194–229. https://doi.org/10.2307/30034866
  • Erşen, Z. B. (2017). Onuncu sınıf fen lisesi öğrencilerinin geometrik düşünme alışkanlıkları ve geometriye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 71–85.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education. McGraw-Hill.
  • Guilfoyle, L. (1996). [Review of Patty Paper Geometry, by M. Serra] Mathematics Teaching in the Middle School, 2(1), 58.
  • Güler, H. K., & Gürbüz, M. C. (2018). Construction process of the length of 3√2 by paper folding. International Journal of Research in Education and Science, 4(1), 121-135. https://doi.org/10.21890/ijres.382940
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Emre Aktaş 0000-0002-3991-2483

Emine Gaye Çontay 0000-0002-6446-9217

Early Pub Date May 25, 2024
Publication Date May 30, 2024
Submission Date November 20, 2023
Acceptance Date April 2, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Aktaş, S. E., & Çontay, E. G. (2024). YAĞLI KÂĞIT ETKİNLİKLERİ YOLUYLA ZİHNİN GEOMETRİK ALIŞKANLIKLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 820-841. https://doi.org/10.24315/tred.1393440