In this research, the opinions of preschool teachers and administrators about the reflections of the pandemic on the classroom environment during the return to school after the Covid-19 pandemic were examined. In this study, which is qualitative research, the data was obtained from face-to-face and virtual interviews with 10 administrators and 20 teachers working in independent kindergartens on the Anatolian side of Istanbul in the 2021-2022 academic year. In the interview protocol developed by the researchers as a qualitative data collection tool; demographic information form and semi structured interview questions were included. One of the research results is that children's adaptation to school takes longer than in previous years. Another result is that children; It need more support, especially in the areas of social-emotional development, development of self-care skills, and development of gross and fine motor skills. Another result of the research is the difficulties experienced by teachers and administrators of pre-school education institutions in managing the process due to the Covıd-19 pandemic. One of the important results of the research is the widespread use of digital technology by administrators and teachers during the pandemic. In this context, it can be said that the use of digital technology as an educational tool, as a communication tool in meetings, and as a teaching tool in events has become widespread and the skills of administrators and teachers in this regard have increased.
Bu araştırmada, Covid-19 salgını sonrasında okula dönüş sürecinde salgının sınıf ortamına yansımalarına ilişkin okul öncesi öğretmen ve yöneticilerinin görüşleri incelenmiştir. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada veriler, 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul Anadolu yakasında yer alan bağımsız anaokullarında görev yapan 10 yönetici ve 20 öğretmenle yüz yüze ve sanal ortamda yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Nitel veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme protokolünde; demografik bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme sorularına yer verilmiştir. Bu araştırmanın sonuçlarından biri çocukların okula uyum süreçlerinin önceki yıllara göre daha uzun sürmesidir. Başka bir sonuç, çocukların; özellikle sosyal–duygusal gelişim, öz bakım becerilerinin gelişimi, kaba ve ince motor becerilerinin gelişimi alanlarında daha fazla desteğe ihtiyacı olmasıdır. Araştırmanın diğer bir sonucu ise Covid-19 salgını nedeniyle okul öncesi eğitim kurumları öğretmenlerinin ve yöneticilerinin süreci yönetmede yaşadığı zorluklardır. Araştırmanın önemli sonuçlarından biri de salgın sürecinde dijital teknolojinin yönetici ve öğretmenler tarafından yaygın olarak kullanılmasıdır. Bu bağlamda dijital teknolojiyi eğitim aracı olarak kullanma, toplantılarda iletişim aracı olarak kullanma ve etkinliklerde öğretim aracı olarak kullanımının yaygınlaşarak yönetici ve öğretmenlerin bu konudaki becerilerinin arttığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 25, 2024 |
Publication Date | May 30, 2024 |
Submission Date | December 29, 2023 |
Acceptance Date | April 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |