Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL 5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİNDE EĞİTSEL ŞARKI KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN KAVRAM YANILGILARINI GİDERMEDEKİ ETKİSİ: MANTARLAR ÖRNEĞİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 1146 - 1159, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1422935

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ortaokul 5. sınıf fen bilimleri dersinde “Canlıları Tanıyalım” ünitesinde yer alan “Mantarlar” konusunda eğitsel şarkıların öğrencilerin kavramsal gelişimine etkisini incelemektir. Çalışma, tek gruplu ön-son test deneysel desene göre planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Trabzon’ da bulunan bir devlet okulunda 5. sınıfta öğrenim gören 34 öğrenciden (12 kız, 22 erkek) oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Mantar Kavram Testi” kullanılmıştır. Çalışmada mantarlar konusunda öğrencilerin sahip oldukları yanılgılı düşüncelerinin giderilmesinde eğitsel şarkılardan yararlanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında öğrencilerden elde edilen cevaplar Abraham vd. (1992) tarafından oluşturulan kategorilere göre analiz edilerek kavram yanılgıları olan yerler tespit edilmiştir. Veriler frekans ve yüzde değerleri ile birlikte tablo haline getirilmiştir. Ön ve son teste ait “Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi” tablo halinde gösterilmiş, ayrıca uygulamanın etkililiğini değerlendirmek için Cliff’s Delta etki değeri hesaplanmıştır. Fen bilimleri dersinde eğitsel şarkı kullanılmasının öğrencilerin eksik bilgilerinin tamamlanmasında ve kavram yanılgılarının giderilmesinde faydalı olduğu sonucuna ulaşılmıştır (z=-5,095, p<0.05). Ancak “Mantar” denilince öğrencilerin çoğunluğunun akıllarına şapkalı mantar getirmeleri ya da o şekli çizmeleri bu konuda daha çok görsel materyallere ve canlı örneklere yer verilmesinin gerekli olduğunun göstergesidir.

Supporting Institution

TRABZON ÜNİVERSİTESİ

References

  • Boz, C. (2019). Hücre konusunda bestelenen şarkıların 6. sınıf fen bilimleri dersinin öğretimine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Bsharat, T. R., Barahmeh, M. Y., & Turkman, J. M. (2021). The ınfluence of music and educational songs on efl students' achievement from their teachers' perspective in the Jenin region. African Educational Research Journal, 9(2), 728-738. doi: 10.30918/AERJ.93.21.106
  • Chen, Y. C., & Chen, P. C. (2009). The effect of English popular songs on learning motivation and learning performance. WHAMPOA-An Interdisciplinary Journal, 56, 13-28.
  • Chou, M. H. (2014). Assessing English vocabulary and enhancing young English as a Foreign Language (EFL) learners’ motivation through games, songs, and stories. Education 3-13, 42(3), 284-297.
  • Conesa, I. M. G., & Rubio, A. D. J. (2015). The use of rhymes and songs in the Teaching of English in Primary Education. Revista Docencia e Investigación, 83-101.
  • Debreceny, A. (2015). Song as Saga: curriculum-based songs for learning. In 2nd International Conference on Education and Social Sciences, International Organization Center of Academic Research, Istanbul (pp. 301-310).
  • Emrahoğlu, N., & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
  • Ergun, N., & Canbulat, M. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde derslerde müzik kullanımına yönelik öğretim elemanları görüşleri. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.52974/jena.1200209.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 1146 - 1159, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1422935

Abstract

References

  • Boz, C. (2019). Hücre konusunda bestelenen şarkıların 6. sınıf fen bilimleri dersinin öğretimine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Bsharat, T. R., Barahmeh, M. Y., & Turkman, J. M. (2021). The ınfluence of music and educational songs on efl students' achievement from their teachers' perspective in the Jenin region. African Educational Research Journal, 9(2), 728-738. doi: 10.30918/AERJ.93.21.106
  • Chen, Y. C., & Chen, P. C. (2009). The effect of English popular songs on learning motivation and learning performance. WHAMPOA-An Interdisciplinary Journal, 56, 13-28.
  • Chou, M. H. (2014). Assessing English vocabulary and enhancing young English as a Foreign Language (EFL) learners’ motivation through games, songs, and stories. Education 3-13, 42(3), 284-297.
  • Conesa, I. M. G., & Rubio, A. D. J. (2015). The use of rhymes and songs in the Teaching of English in Primary Education. Revista Docencia e Investigación, 83-101.
  • Debreceny, A. (2015). Song as Saga: curriculum-based songs for learning. In 2nd International Conference on Education and Social Sciences, International Organization Center of Academic Research, Istanbul (pp. 301-310).
  • Emrahoğlu, N., & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
  • Ergun, N., & Canbulat, M. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde derslerde müzik kullanımına yönelik öğretim elemanları görüşleri. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.52974/jena.1200209.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education, Fine Arts Education
Journal Section Articles
Authors

Tülay Şenel Çoruhlu 0000-0002-0263-7844

Damla Terzioğlu 0009-0009-7533-9379

Early Pub Date May 25, 2024
Publication Date May 30, 2024
Submission Date January 20, 2024
Acceptance Date March 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Şenel Çoruhlu, T., & Terzioğlu, D. (2024). ORTAOKUL 5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİNDE EĞİTSEL ŞARKI KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN KAVRAM YANILGILARINI GİDERMEDEKİ ETKİSİ: MANTARLAR ÖRNEĞİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 1146-1159. https://doi.org/10.24315/tred.1422935