Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKULDA KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE BU SORUNLARA İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1605 - 1633
https://doi.org/10.24315/tred.1431543

Abstract

Özel gereksinimli öğrencilerle gerçekleştirilen fen bilimleri dersi eğitim ve öğretim süreçlerinde öğretmenler birçok sorunla karşılaşmaktadır. Karşılaşılan bu sorunlar kaynaştırma eğitiminde iş birliğini zorlaştırmakta, kaynaştırma eğitimini amacından uzaklaştırmakta ve öğretim sürecinin yavaşlamasına, verimliliğinin düşmesine neden olmaktadır. Bu nedenle eğitim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunların hızlı bir şekilde çözülerek öğretim sürecinin verimliliği arttırılmalıdır. Bundan dolayı bu araştırmada, öğretmenlerin kaynaştırma öğrencilerine fen bilimleri dersi öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve ilgili sorunlara yönelik öneride bulundukları çözüm yollarını saptamak amaçlanmaktadır. Araştırma Marmara bölgesinde yer alan bir büyükşehirin bir ilçesinde görev yapmakta olan 91 öğretmenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum (örnek olay) çalışmasından faydalanılmıştır. Araştırma verileri standartlaştırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formunun 91 öğretmene uygulanmasıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin fen bilim dersi öğretimi sırasında kaynaştırma öğrencileriyle eğitim ortamı, eğitim programı ve materyal eksikliği; öğrenci, öğretmen, aile, okul yönetimi ve hizmet içi eğitim kaynaklı sorunlarla karşılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler kaynaştırma eğitimi sırasında karşılaştıkları ilgili sorunlara çözüm önerisinde bulunmuşlardır. Araştırma sonuçlarından hareketle bir takım önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Aller, E. E. (2017). Practices that support the inclusion of autism spectrum disorder a systematic review. Unpublished Master Dissertation, St. Catherine University.
  • Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşleri ve gereksinimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(3), 215-236.
  • Akbarovna, A. S. (2022). Inclusive education and its essence. International journal of social science & interdisciplinary research, 11(1), 248-254. https://www.gejournal.net/index.php/IJSSIR/article/view/182
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental health disorders: DSM-5 (5. baskı). Washington, DC: HYB Yayıncılık.
  • Altun, T. ve Filiz, T. (2020). Investigation of classroom teachers' views on education of children with special needs. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 1-22.
  • Alberto P. A. ve Troutman A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers. Englewood Cliffs. Prentice Hall.
  • Balçın, M. D., Topaloğlu-Yavuz, M. ve Kıyıcı-Balkan, F. (2016, Nisan). Kaynaştırma öğrencilerinin fen bilimleri dersinde karşılaştıkları sorunlar. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Antalya.
  • Batmaz, G. ve Çermik, H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik yaptıkları öğretimsel düzenlemelerde karşılaştıkları engeller ve aldıkları destekler. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 27-38.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetleri ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 35-45. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/159242
  • Batu, S. ve İftar-Kırcaali, G. (2006). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık.

PROBLEMS ENCOUNTERED IN SCIENCE TEACHİNG OF INCLUSIVE STUDENTS AND SUGGESTIONS FOR SOLUTIONS TO THESE PROBLEMS

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1605 - 1633
https://doi.org/10.24315/tred.1431543

Abstract

References

  • Aller, E. E. (2017). Practices that support the inclusion of autism spectrum disorder a systematic review. Unpublished Master Dissertation, St. Catherine University.
  • Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşleri ve gereksinimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(3), 215-236.
  • Akbarovna, A. S. (2022). Inclusive education and its essence. International journal of social science & interdisciplinary research, 11(1), 248-254. https://www.gejournal.net/index.php/IJSSIR/article/view/182
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental health disorders: DSM-5 (5. baskı). Washington, DC: HYB Yayıncılık.
  • Altun, T. ve Filiz, T. (2020). Investigation of classroom teachers' views on education of children with special needs. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 1-22.
  • Alberto P. A. ve Troutman A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers. Englewood Cliffs. Prentice Hall.
  • Balçın, M. D., Topaloğlu-Yavuz, M. ve Kıyıcı-Balkan, F. (2016, Nisan). Kaynaştırma öğrencilerinin fen bilimleri dersinde karşılaştıkları sorunlar. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Antalya.
  • Batmaz, G. ve Çermik, H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik yaptıkları öğretimsel düzenlemelerde karşılaştıkları engeller ve aldıkları destekler. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 27-38.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetleri ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 35-45. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/159242
  • Batu, S. ve İftar-Kırcaali, G. (2006). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Education and Disability (Other)
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Ali Kandemir 0000-0001-9340-2559

Early Pub Date September 20, 2024
Publication Date
Submission Date February 4, 2024
Acceptance Date August 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Kandemir, M. A. (2024). İLKOKULDA KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE BU SORUNLARA İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1605-1633. https://doi.org/10.24315/tred.1431543