Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKULDA KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE BU SORUNLARA İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 1605 - 1633, 27.09.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1431543

Öz

Özel gereksinimli öğrencilerle gerçekleştirilen fen bilimleri dersi eğitim ve öğretim süreçlerinde öğretmenler birçok sorunla karşılaşmaktadır. Karşılaşılan bu sorunlar kaynaştırma eğitiminde iş birliğini zorlaştırmakta, kaynaştırma eğitimini amacından uzaklaştırmakta ve öğretim sürecinin yavaşlamasına, verimliliğinin düşmesine neden olmaktadır. Bu nedenle eğitim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunların hızlı bir şekilde çözülerek öğretim sürecinin verimliliği arttırılmalıdır. Bundan dolayı bu araştırmada, öğretmenlerin kaynaştırma öğrencilerine fen bilimleri dersi öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve ilgili sorunlara yönelik öneride bulundukları çözüm yollarını saptamak amaçlanmaktadır. Araştırma Marmara bölgesinde yer alan bir büyükşehirin bir ilçesinde görev yapmakta olan 91 öğretmenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum (örnek olay) çalışmasından faydalanılmıştır. Araştırma verileri standartlaştırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formunun 91 öğretmene uygulanmasıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin fen bilim dersi öğretimi sırasında kaynaştırma öğrencileriyle eğitim ortamı, eğitim programı ve materyal eksikliği; öğrenci, öğretmen, aile, okul yönetimi ve hizmet içi eğitim kaynaklı sorunlarla karşılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler kaynaştırma eğitimi sırasında karşılaştıkları ilgili sorunlara çözüm önerisinde bulunmuşlardır. Araştırma sonuçlarından hareketle bir takım önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aller, E. E. (2017). Practices that support the inclusion of autism spectrum disorder a systematic review. Unpublished Master Dissertation, St. Catherine University.
  • Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşleri ve gereksinimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(3), 215-236.
  • Akbarovna, A. S. (2022). Inclusive education and its essence. International journal of social science & interdisciplinary research, 11(1), 248-254. https://www.gejournal.net/index.php/IJSSIR/article/view/182
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental health disorders: DSM-5 (5. baskı). Washington, DC: HYB Yayıncılık.
  • Altun, T. ve Filiz, T. (2020). Investigation of classroom teachers' views on education of children with special needs. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 1-22.
  • Alberto P. A. ve Troutman A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers. Englewood Cliffs. Prentice Hall.
  • Balçın, M. D., Topaloğlu-Yavuz, M. ve Kıyıcı-Balkan, F. (2016, Nisan). Kaynaştırma öğrencilerinin fen bilimleri dersinde karşılaştıkları sorunlar. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Antalya.
  • Batmaz, G. ve Çermik, H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik yaptıkları öğretimsel düzenlemelerde karşılaştıkları engeller ve aldıkları destekler. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 27-38.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetleri ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 35-45. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/159242
  • Batu, S. ve İftar-Kırcaali, G. (2006). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık.

PROBLEMS ENCOUNTERED IN SCIENCE TEACHİNG OF INCLUSIVE STUDENTS AND SUGGESTIONS FOR SOLUTIONS TO THESE PROBLEMS

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 1605 - 1633, 27.09.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1431543

Öz

Kaynakça

  • Aller, E. E. (2017). Practices that support the inclusion of autism spectrum disorder a systematic review. Unpublished Master Dissertation, St. Catherine University.
  • Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşleri ve gereksinimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(3), 215-236.
  • Akbarovna, A. S. (2022). Inclusive education and its essence. International journal of social science & interdisciplinary research, 11(1), 248-254. https://www.gejournal.net/index.php/IJSSIR/article/view/182
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental health disorders: DSM-5 (5. baskı). Washington, DC: HYB Yayıncılık.
  • Altun, T. ve Filiz, T. (2020). Investigation of classroom teachers' views on education of children with special needs. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 1-22.
  • Alberto P. A. ve Troutman A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers. Englewood Cliffs. Prentice Hall.
  • Balçın, M. D., Topaloğlu-Yavuz, M. ve Kıyıcı-Balkan, F. (2016, Nisan). Kaynaştırma öğrencilerinin fen bilimleri dersinde karşılaştıkları sorunlar. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Antalya.
  • Batmaz, G. ve Çermik, H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik yaptıkları öğretimsel düzenlemelerde karşılaştıkları engeller ve aldıkları destekler. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 27-38.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetleri ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 35-45. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/159242
  • Batu, S. ve İftar-Kırcaali, G. (2006). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ali Kandemir 0000-0001-9340-2559

Erken Görünüm Tarihi 20 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2024
Kabul Tarihi 14 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kandemir, M. A. (2024). İLKOKULDA KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE BU SORUNLARA İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1605-1633. https://doi.org/10.24315/tred.1431543