Research Article
BibTex RIS Cite

KANIT TEMELLİ ÖĞRENMEYİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLER İÇİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE İŞE KOŞMAK: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI

Year 2024, Volume: 14 Issue: Özel Sayı, 378 - 400, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1519144

Abstract

Üstün yetenekli öğrenciler hem genel zihinsel yetenekleri hem de herhangi bir alana ilişkin özel yetenekleri bakımından normal gelişim gösteren akranlarından farklıdır. Kanıt temelli öğrenme, üstün yetenekli öğrencilerin farklı gereksinimlerine hitap edebilecek öğretim yöntemlerinden biridir. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması desenine göre tasarlanan araştırmada, sosyal bilgiler dersinde coğrafya konularının ele alındığı “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” öğrenme alanına ilişkin kanıt temelli etkinlikler tasarlanmış ve uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Şişli ilçesindeki Bilim ve Sanat Merkezi’nde 5. sınıfa devam eden 17 kişilik bir öğrenci grubu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; kanıt temelli tasarlanan etkinlik çalışma yaprakları, ön ve son algı anketleri, sınıf içi iletişim kesitleri, öğretmen ve öğrenci araştırmacı günlükleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kanıta dayalı akıl yürütme becerileri olarak kabul edilen; kanıtı anlama, amaca yönelik bilgi elde etme, kanıtı çeviri, kanıttan özgün bir ürün yaratma, kanıtlardaki nedenselliği anlama konusunda öğrenciler görece nitelikli tartışmalar yürütebilmiş ve yaratıcı ürünler oluşturabilmişlerdir.

References

  • Akbacak, A., Cebeci, N., Fazlıoğlu, Y. (2023). Türkiye'de üstün yeteneklilere ilişkin lisansüstü tezlerin incelenmesi (2018-2021). Eğitim ve bilim, 22(4), 117-137.
  • Atalay, Z. Ö. (2015). Üstün zekâlı ve yetenekli bireyler için farklılaştırılmış sosyal bilgiler dersinde uygulanabilecek öğretim stratejileri. HAYEF Journal of Education, 11(2), 339-358.
  • Başar, B. (2019). Üstün yetenekliler ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Lefke Avrupa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Lefke.
  • Başpınar, N. (2021) Kanıt temelli öğrenmeyi hayat bilgisi dersi “güvenli hayat” ünitesinde uygulamak: Bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Conklin, W., Frei, S. (2015). Üstün zekalı ve yetenekliler için eğitim programının farklılaştırılması. N.G. Kahveci (Çev.). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Davis, G. A. (2013). Üstün yetenekli çocuklar ve eğitimi: Öğretmenler ve ebeveynler için el kitabı. M. I. Koç (Çev.). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Deniz, L. (2021). Kuramdan uygulamaya bir köprü olarak eylem araştırması: Tarihsel süreç, tanım, kapsam ve ilkeler. Y. Kabapınar (Ed). Kuramdan uygulamaya sosyal bilgiler ve tarih öğretiminde eylem araştırmaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğan, Y., Kabapınar, Y., Zaman, S., & Duman, E. Z. (2023). Sosyal Bilimler Alan Becerileri: Kavram, Kapsam ve Geliştirilme Öyküsü. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 1055-1118.
  • Gardner, H. (2010). Çoklu zekâ kuramı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Glesne, C. (2014). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
Year 2024, Volume: 14 Issue: Özel Sayı, 378 - 400, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1519144

Abstract

References

  • Akbacak, A., Cebeci, N., Fazlıoğlu, Y. (2023). Türkiye'de üstün yeteneklilere ilişkin lisansüstü tezlerin incelenmesi (2018-2021). Eğitim ve bilim, 22(4), 117-137.
  • Atalay, Z. Ö. (2015). Üstün zekâlı ve yetenekli bireyler için farklılaştırılmış sosyal bilgiler dersinde uygulanabilecek öğretim stratejileri. HAYEF Journal of Education, 11(2), 339-358.
  • Başar, B. (2019). Üstün yetenekliler ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Lefke Avrupa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Lefke.
  • Başpınar, N. (2021) Kanıt temelli öğrenmeyi hayat bilgisi dersi “güvenli hayat” ünitesinde uygulamak: Bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Conklin, W., Frei, S. (2015). Üstün zekalı ve yetenekliler için eğitim programının farklılaştırılması. N.G. Kahveci (Çev.). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Davis, G. A. (2013). Üstün yetenekli çocuklar ve eğitimi: Öğretmenler ve ebeveynler için el kitabı. M. I. Koç (Çev.). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Deniz, L. (2021). Kuramdan uygulamaya bir köprü olarak eylem araştırması: Tarihsel süreç, tanım, kapsam ve ilkeler. Y. Kabapınar (Ed). Kuramdan uygulamaya sosyal bilgiler ve tarih öğretiminde eylem araştırmaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğan, Y., Kabapınar, Y., Zaman, S., & Duman, E. Z. (2023). Sosyal Bilimler Alan Becerileri: Kavram, Kapsam ve Geliştirilme Öyküsü. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 1055-1118.
  • Gardner, H. (2010). Çoklu zekâ kuramı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Glesne, C. (2014). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Special Talented Education
Journal Section Articles
Authors

Yasemin Yabansu 0000-0002-6664-9975

Yücel Kabapınar 0000-0001-6039-0096

Hamza Akengin 0000-0002-0626-3819

Early Pub Date October 25, 2024
Publication Date October 29, 2024
Submission Date July 19, 2024
Acceptance Date July 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: Özel Sayı

Cite

APA Yabansu, Y., Kabapınar, Y., & Akengin, H. (2024). KANIT TEMELLİ ÖĞRENMEYİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLER İÇİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE İŞE KOŞMAK: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 14(Özel Sayı), 378-400. https://doi.org/10.24315/tred.1519144