Araştırmanın amacı depremi yaşayan okul öncesi dönem çocuklarının kaygı ve depresyon durumlarını incelemek ve deprem sonrası çocuklarda gözlenen davranış değişikliklerinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma betimsel tarama (survey) modeline uygun bir yapıya sahiptir ve bu çalışmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama araçları ise araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgiler Formu”, “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ve “Çocuklarda Anksiyete ve Depresyon Ölçeği (ÇADÖ-Y)”’dir. Araştırmanın çalışma grubunu deprem yaşamış 245 ebeveyn ve görüşme yapılan 12 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmada kişisel bilgiler formu ile elde edilen nicel veriler frekans ve yüzde değerleri şeklinde, ÇADÖ-Y verileri betimleyici istatistiklerle yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen veriler ise içerik analizi yapılarak sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen nicel bulgular çocukların kaygı ve depresyon düzeylerinin normal düzeyde olduğunu göstermiştir. Nitel bulgularda ise çocukların deprem sonrasında öfke, uyku, yeme, yalnız kalamama gibi problemler yaşadıkları, çocukların büyük bir kısmının deprem yaşamadan önce depremin ne olduğunu bilmedikleri, ebeveynlerin çocuklarının depremle ilgili sorularını çoğunlukla bilimsel yolla açıkladıkları, ailelerin genelinin deprem sonrası başka bir yerde konakladıkları ve çocukların bu süreçte ekran maruziyetinin arttığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 27, 2025 |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | March 25, 2024 |
Acceptance Date | October 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |