Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜZEL SANATLAR LİSESİ MÜZİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN SEÇMEYİ DÜŞÜNDÜKLERİ MESLEKLER ve SEÇME NEDENLERİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 301 - 333
https://doi.org/10.24315/tred.1472365

Öz

Bu araştırma ile güzel sanatlar lisesi müzik bölümündeki öğrencilerin müzik alanındaki seçmeyi düşündükleri meslekler ve bu seçimlerinin ardında yatan nedenlerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nicel desenli tarama araştırması ile şekillenmiş ve Türkiye’nin 7 bölgesinde yer alan güzel sanatlar lisesi müzik bölümü 11. ve 12. sınıf düzeyindeki toplam 292 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan bir “Anket” kullanılmıştır. Veri toplama aracından elde edilen verilerin analizine yönelik olarak SPSS 25 programı aracılığıyla “Ki Kare”, “Mann-Whitney U testi” ve “Kruskal-Wallis H testi” kullanılmış; hangi gruplar arasında fark olduğuna (Post Hoc) yönelik olarak ise “Ki Kare” testi için “Z testi”; “Kruskal Wallis H testi” için “Mann-Whitney U testi” kullanılmıştır. Elde edilen genel sonuçlara göre, öğrencilerin yaklaşık %10’luk bir kısmının mezun olduktan sonra müzik alanına yönelik bir meslek seçmeyi planlamadığı; müzik alanındaki herhangi bir meslek seçmeyi planlayan öğrencilerin ise çoğunlukla öğretmen olmak istediği ile ilgili sonuçlara ulaşılmıştır. Meslek seçme nedenleri incelendiğinde ise, öğrencilerin çoğunlukla ilgi alanlarını veya yeteneklerini göz önünde bulundurarak seçim yaptıkları da elde edilen genel sonuçlardan biridir.

Kaynakça

  • Aksu, H. H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin bölümleri hakkındaki görüşleri: Giresun Üniversitesi örneği. Kastamonu Education Journal, 24(1), 299-316.
  • Akyıldız, M. (2017). Fen lisesi öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin ve meslek tercihlerinin bulanık topsis yöntemi ile incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bozok Üniversitesi.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (13.baskı). Pegem Akademi.
  • Bozgedik, A. (2017). Eğitimde yeni bir model olan temel lise öğrencilerinin üniversite ve meslek seçimini etkileyen faktörler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (27. baskı). Pegem Akademi.
  • Can, Y. & Yazılıtaş, A. (2006, 9 Nisan). Polislerin meslek seçmelerini etkileyen faktörler. Milliyet, 5.
  • Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kibele.
  • Çelik, N. & Üzmez, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi: Çağrı merkezi hizmetleri örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOİR), 2 (1), 94-105.
  • Çurğatay, V. (2010) Üniversite sınavına girecek öğrencilerin meslek seçimini etkileyen sosyo-kültürel faktörler (Malatya’daki lise son sınıf öğrencileri uygulaması) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.

VOCATIONS THOUGHT TO CHOOSE AND REASONS FOR CHOOSING THEM BY FINE ARTS HIGH SCHOOL MUSIC DEPARTMENT STUDENTS

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 301 - 333
https://doi.org/10.24315/tred.1472365

Öz

The aim of this research is to examine the professions that students in the music department of fine arts high school are planning to choose in the field of music and the reasons behind these choices according to various variables. The research was shaped by a quantitative survey research and was conducted with a total of 292 students in the 11th and 12th grades of the music department of fine arts high schools in 7 regions of Turkey A "Questionnaire" developed by the researcher was used as a data collection tool in the study. For the analysis of the data obtained from the data collection tool, "Chi-Square", "Mann-Whitney U test" and "Kruskal-Whitney H test" were used through the SPSS 25 program; "Z test" was used for the "Chi-Square" test and "Mann-Whitney U test" was used for the "Kruskal-Whitney U test" for the "Kruskal-Whitney H test" to determine which groups were different (Post Hoc). According to the general results obtained, it was concluded that approximately 10% of the students did not plan to choose a profession in the field of music after graduation, while the students who planned to choose a profession in the field of music mostly wanted to become teachers. When the reasons for choosing a profession are analyzed, one of the general results obtained is that the students mostly make a choice by considering their interests or abilities.

Kaynakça

  • Aksu, H. H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin bölümleri hakkındaki görüşleri: Giresun Üniversitesi örneği. Kastamonu Education Journal, 24(1), 299-316.
  • Akyıldız, M. (2017). Fen lisesi öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin ve meslek tercihlerinin bulanık topsis yöntemi ile incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bozok Üniversitesi.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (13.baskı). Pegem Akademi.
  • Bozgedik, A. (2017). Eğitimde yeni bir model olan temel lise öğrencilerinin üniversite ve meslek seçimini etkileyen faktörler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (27. baskı). Pegem Akademi.
  • Can, Y. & Yazılıtaş, A. (2006, 9 Nisan). Polislerin meslek seçmelerini etkileyen faktörler. Milliyet, 5.
  • Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kibele.
  • Çelik, N. & Üzmez, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi: Çağrı merkezi hizmetleri örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOİR), 2 (1), 94-105.
  • Çurğatay, V. (2010) Üniversite sınavına girecek öğrencilerin meslek seçimini etkileyen sosyo-kültürel faktörler (Malatya’daki lise son sınıf öğrencileri uygulaması) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Parpucu 0000-0002-4687-8412

Erken Görünüm Tarihi 27 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2024
Kabul Tarihi 25 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Parpucu, H. (2025). GÜZEL SANATLAR LİSESİ MÜZİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN SEÇMEYİ DÜŞÜNDÜKLERİ MESLEKLER ve SEÇME NEDENLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(1), 301-333. https://doi.org/10.24315/tred.1472365