Research Article
BibTex RIS Cite

BİLSEM YÖNETİCİLERİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN NİTELİKLER VE ATAMA SÜREÇLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE YÖNETİCİ GÖRÜŞLERİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1280 - 1306, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1490579

Abstract

Bu araştırmada Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) yöneticilerinin sahip olması gereken nitelikler ve atama süreçleri ile ilgili öğretmen ve yönetici görüşlerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Nitel araştırma modelinin kullanıldığı çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında İstanbul ilindeki BİLSEM’lerde görevli 14 öğretmen ve eğitim yöneticisi oluşturmaktadır. Veri analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, BİLSEM yöneticilerinden proje yönetebilme, teknoloji ve bilişim bilgisi, yabancı dil gibi bilgi ve becerilerin beklendiği gözlenmiştir. Bu niteliklere ek olarak BİLSEM’lerin farklı yaş gruplarından özel yetenekli öğrencilere hitap etmesi nedeniyle yöneticinin bu öğrencilerin özelliklerine ilişkin bilgi sahibi olması gerektiği ifade edilmiştir. BİLSEM yönetici atama süreçlerine ilişkin katılımcılar özellikle BİLSEM’de öğretmen olarak deneyim kazanmanın yönetici olarak başarı sağlamada önemli bir değişken olduğunu vurgulamış, ilgili yönetmelikte BİLSEM deneyimi koşulu bulunmasına rağmen BİLSEM sayılarının hızla artması nedeniyle bazı durumlarda bu ölçütün dikkate alınmadığı ifade edilmiştir. Araştırma da ayrıca müdür yardımcısı atamaları da eleştirilmiştir. BİLSEM’e özgü olarak müdür yardımcılığı atamalarının olmaması ve öğretmen ve müdürler için aranan ölçütlerin müdür yardımcılarında aranmaması eleştirilmiştir. Müdür yardımcılarının BİLSEM’e öğretmen olma koşullarına sahip olmamalarına rağmen derse girmek zorunda olmalarının önemli bir çelişki yarattığı vurgulanmıştır. Katılımcılar ayrıca BİLSEM’in çalışma koşullarının zorluklarına değinmişlerdir.

References

  • Akhan, O., & Altaş, S. (2021). BİLSEM history teachers' opinions on BİLSEM working conditions. Manisa Celal Bayar University Journal of the Faculty of Education, 9(1), 133-147. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.924337
  • Aktepe, V., & Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir bilsem örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 69-80. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1494909
  • Ayaydın, Y., & Ün, D. (2018). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin bilsem ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 121-155.
  • Balcı, A. (2021). Okul yöneticiliğinin meslekleşmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 62-78. https://doi.org/10.52848/ijls.880112
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(8), 90-124. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Birol, Z., Gelbal-Odabaş, Ö., & Özdemir, B. (2023). Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM)’nde Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin, BİLSEM’e Rehber Öğretmen Seçim Sürecine İlişkin Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 92-109. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3008464
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Siyasal Kitabevi. Çelikten, Y. (2017). Üstün yetenekli çocuklar ve BİLSEM. Turkish Journal of Educational Studies, 4(3), 477-493. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/403129
  • Çoban, G. S. (2018). Bilim ve sanat merkezleri yöneticilerinin yaşadıkları zorluklar ve çözüm yollarına ilişkin görüşleri: İstanbul örneği, [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Kültür Üniversitesi.
Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1280 - 1306, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1490579

Abstract

References

  • Akhan, O., & Altaş, S. (2021). BİLSEM history teachers' opinions on BİLSEM working conditions. Manisa Celal Bayar University Journal of the Faculty of Education, 9(1), 133-147. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.924337
  • Aktepe, V., & Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir bilsem örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 69-80. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1494909
  • Ayaydın, Y., & Ün, D. (2018). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin bilsem ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 121-155.
  • Balcı, A. (2021). Okul yöneticiliğinin meslekleşmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 62-78. https://doi.org/10.52848/ijls.880112
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(8), 90-124. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Birol, Z., Gelbal-Odabaş, Ö., & Özdemir, B. (2023). Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM)’nde Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin, BİLSEM’e Rehber Öğretmen Seçim Sürecine İlişkin Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 92-109. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3008464
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Siyasal Kitabevi. Çelikten, Y. (2017). Üstün yetenekli çocuklar ve BİLSEM. Turkish Journal of Educational Studies, 4(3), 477-493. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/403129
  • Çoban, G. S. (2018). Bilim ve sanat merkezleri yöneticilerinin yaşadıkları zorluklar ve çözüm yollarına ilişkin görüşleri: İstanbul örneği, [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Kültür Üniversitesi.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management, Leadership in Education
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Negiş Işık 0000-0002-8390-6443

Narin Rehber 0009-0005-3675-7800

Early Pub Date July 25, 2025
Publication Date July 30, 2025
Submission Date May 27, 2024
Acceptance Date October 25, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Negiş Işık, A., & Rehber, N. (2025). BİLSEM YÖNETİCİLERİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN NİTELİKLER VE ATAMA SÜREÇLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE YÖNETİCİ GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(3), 1280-1306. https://doi.org/10.24315/tred.1490579