Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAÖĞRETİM PROJE HAZIRLAMA DERSİNDE ANDROID İLE ROBOTİK PROGRAMLAMA ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN PROGRAMLAMA ÖZ YETERLİLİKLERİNE VE PERFORMANSLARINA ETKİSİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1503 - 1548
https://doi.org/10.24315/tred.1488016

Abstract

Bu araştırmada Ortaöğretim Proje Hazırlama dersinde Android programlama ile robotik programlama öğrenen öğrencilerin programlama öz yeterliliklerine ve performanslarına etkileri araştırılmaktadır. Araştırmada kullanılan karma yöntem ve yakınsayan paralel desen olmuştur. Araştırmanın deneysel bölümünde yarı deneysel bir çalışma olmasından dolayı, 33 ortaöğretim öğrencisi kontrol grubu, 33 ortaöğretim öğrencisi deney grubu olarak toplamda 66 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada, deney grubu için Android programlama öğretim tasarımı ve kontrol grubu için robotik programlama öğretim tasarımı hazırlanmıştır. İlk başta programlama öz yeterlilik ölçeği geliştirilmiştir. Daha sonra performans değerlendirme formu geliştirilmiştir. Aynı anda kontrol grubu ve deney grubuna programlama öz-yeterlilik ölçeği ön-test, öğretim programları içerisindeki etkinlikler yapıldıktan sonra programlama öz-yeterlilik ölçeği son-test olarak uygulanmıştır. Programlama öz yeterlilik ölçeği, performans değerlendirme formları, günlükler ve odak grup görüşmeleri soruları, veri toplama araçlarıdır. Elde edilen bulgular sonucunda, ön test olarak uygulanan programlama öz yeterliliği ölçeğinin kontrol grubu ve deney grubu puan ortalamalarına bakıldığında anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. 10 haftalık programlama dersleri sonucunda öğrencilerin programlama öz yeterlilik düzeyleri, başlangıca göre yüksek çıkmıştır. Deney ve kontrol gruplarında, programlama öz yeterlilik erişi puanlarına bakıldığında anlamlı bir fark görülmüştür. Odak grup görüşme verileri analizi sonucunda kontrol grubu deney grubu öğrencilerinin programlamaya yönelik düşüncelerinin hem olumlu hem olumsuz görüşler içerdiği görülmektedir.

References

  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Özyeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (24), 1-10.
  • Akpınar, Y. & Altun, A. (2014). Bilgi Toplumu Okullarında Programlama Eğitimi Gereksinimi. İlköğretim Online, 13 (1), 1-4. Alagöz, N. B. (2020). Metaforlarla Programlama Öğreniyorum: Metaforların Programlama Öğretimi Üzerine Etkisi, (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Altın, R. (2021). Secondary School Students' Programming And Computational Thinking Skills: Traditional And Interdisciplinary Approaches To Teaching Programming, (Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Altun, A. & Mazman, S.G. (2012). Programlamaya İlişkin Öz Yeterlilik Algısı Ölçeğinin Türkçe Formumun Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3 (2), 297- 308.
  • Arabacıoğlu, T. (2006). İnternet Destekli Programlama Mantığı Öğretimi, (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, B. & Gülnar, S. (2014). Java-Android Yazılım Mimarisi: Bir Masaüstü İle Çoklu Tablet Bilgisayar Haberleşme Uygulaması, Akademik Bilişim’14 - XVI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Mersin Üniversitesi.
  • Aşkar, P. & Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Özyeterlilik Algısı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (21), 1-8.
  • Aytekin, A., Çakır, F.S., Yücel, Y.B. & Kulaözü, İ. (2018). Algoritmaların Hayatımızdaki Yeri ve Önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 5 (7), 151-162.
  • Bandura, A. (1994). Self-Efficacy, In Ramachandran (Ed.), The Encyclopedia Of Human Behavior (pp. 71- 81), Volume: 4, R-Z And Index, New York: Academic Press.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Readiness in Education, Instructional Design, Instructional Technologies
Journal Section Articles
Authors

Esra Cesur 0000-0002-0228-4209

Tuğba Yanpar Yelken 0000-0002-0800-4802

Early Pub Date October 24, 2025
Publication Date October 25, 2025
Submission Date May 22, 2024
Acceptance Date December 14, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 4

Cite

APA Cesur, E., & Yanpar Yelken, T. (2025). ORTAÖĞRETİM PROJE HAZIRLAMA DERSİNDE ANDROID İLE ROBOTİK PROGRAMLAMA ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN PROGRAMLAMA ÖZ YETERLİLİKLERİNE VE PERFORMANSLARINA ETKİSİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(4), 1503-1548. https://doi.org/10.24315/tred.1488016