OKUL YÖNETİCİLERİNİN VE ÖĞRETMENLERİN ALGILARINA GÖRE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN YETERLİKLERİ
Year 2025,
Volume: 15 Issue: 4, 1624 - 1660
Neslin İhtiyaroğlu
,
Büşra Zeybek
Abstract
Bu araştırmanın amacı; Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Algılarına Göre Öğretmenlik Mesleğinin Yeterliklerinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel yöntemlerden biri olan fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları maksimum çeşitlilik örneklem yoluyla seçilen 15 okul yöneticisi ve 15 öğretmendir. Araştırma için veriler yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak toplanmış ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmada yönetici ve öğretmenlerin çoğunlukla aynı öğretmen yeterliklerini daha önemli algıladıkları saptanmıştır. Ölçme değerlendirme ve öğrenciye yaklaşım konularında okul yöneticileri ve öğretmenler farklı yeterlikleri daha önemli olarak algılamaktadır; yöneticiler sınıf yönetim becerisine sahip olmak ve öğrenciye rol model olmak yeterliklerini öğretmenler ise bilgiyi aktarabilme kabiliyetine sahip olmak ve çocukları sevmek yeterliklerini ön plana çıkartmaktadır. Yönetici ve öğretmenlerin yanlış kategorize ettikleri yeterliklerden dolayı öğretmen yeterliklerine ilişkin eksik bakış açılarının olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin mesleki yeterliklerinin iyileştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
References
-
Adagideli, F. H., Yılmaz, H., & Ertugay, T. G. (2023). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlilikleri ile Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlilik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 76-97.
-
Akpınar, B., ve Özer, B. (2014). Genel ortaöğretimde yapılan öğretim planlarının okul müdürü ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 121-145.
-
Altıntaş, G., ve Yeşiltepe, M. (2016). Karşılaştırmalı öğretmen yetiştirme. Western Anatolia Journal of Educational Sciences, Özel Sayı, 225-250.
-
Arık, S. R. (2006). İlköğretim Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Alanındaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
-
Aşkar, P. ve Erden, M. (1987). Öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları. Çağdaş Eğitim Dergisi, (121), 8-11.
-
Atıcı, R. (2019). Sınıf İçerisinde Öğrenci Davranışlarına Etki Eden Etmenler. The Journal of Academic Social Science Studies, 8(28), 413-427.
-
Aygüneş, A. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretmen yeterliği ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
-
Bağ, C. ve Çeviker Ay, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmen yeterlikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 289-312.
-
Baş, G. ve Beyhan, Ö. (2016). Öğretmenlerin Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmeye Yönelik Özyeterlik Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 7(1), 18-32.
-
Başar, M., Doğan, M. C., Şener, N., Uzun, Ö., ve Topal, H. (2018). İlkokulda öğretmen öğrenci iletişimi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-17.
-
Bulucu, Ö. (2003). İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin sınıf davranış yönetiminde yetkinlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
-
Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayınları.
-
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Ö. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
-
Canbazoğlu, S., Demirelli, H., ve Kavak, N. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(1), 275-291.
-
Celep, C. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplini. Ankara: An Yayncılık.
-
Cereci, C. (2009). Kamu ilk ve orta öğretim okullarında çalışan öğretmenlerin özlük haklarını bilme ve kullanma düzeyleri (Mersin ili Tarsus ilçesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
-
Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
-
Çakır, M. A. (2015). Meslek ve öğretmenlik. İçinde V. Sönmez(Edt.), Eğitim Bilimine Giriş (ss. 233-264). Ankara: Anı Yayıncılık.
-
Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y.(2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.