Bu araştırmada ilkokul ikinci sınıf ve üçüncü sınıf matematik ders kitabında yer alan ünite sonu değerlendirme sorularının SOLO sınıflandırmasının bilişsel düzeylerine uygunluğu incelenmiştir. İlgili araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan doküman incelemesine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın verilerini ikinci sınıf matematik kitabındaki 120 ve üçüncü sınıf matematik kitabındaki 142 değerlendirme sorusu oluşturmaktadır. Verilerin analizleri araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın geçerliliğini ve güvenirliliğini artırmak amacıyla iki uzmanın görüşünden yararlanılmıştır. Araştırmacının ve uzmanların görüş ayrılıkları yaşadığı sorular araştırmacı ve uzmanlar tarafından tek tek incelenmiş ve ortak bir karara varılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler betimsel analiz tekniğinden yararlanılarak tablolaştırılmıştır. Elde edilen veriler frekans, yüzdeler ve grafikler yardımıyla sunulmuştur. Bu bağlamda ikinci sınıf değerlendirme sorularının en fazla tek yönlü yapı ve en az ilişkisel yapı seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Üçüncü sınıf değerlendirme sorularının ise en fazla çok yönlü yapı ve en az soyut yapı seviyesinde olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan dikkat çeken en önemli bulgu, iki sınıf seviyesinde de değerlendirme sorularının çoğunlukla tek ve çok yönlü düzeyi olduğu, ancak ilişkisel ve soyutlanmış yapıda soru sayısının çok az sayıda olduğudur. Çalışmanın sonuçlarına göre ilkokul matematik kitaplarındaki değerlendirme sorularının SOLO Taksonomisinin tüm düzeylerine ve sınıf seviyesine uygun sayıda hazırlanması, öğrencilerin üst düzeydeki soruları çözmelerine ve akıl yürütme gibi becerilerinin gelişmesine katkı sağlaması açısından önerilmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Curriculum and Instration (Other), Mathematics Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 24, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | October 15, 2024 |
| Acceptance Date | March 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |