Container transportation is the most preferred maritime commercial freight distribution in entire world except liquefied product transportation by tankers and bulk carriers. Totally 95% volume of general cargo is transported by container ships in the world due to fast, cheap andsafe carrying potential of the goods transfer. Containerization has become recent phenomena in the field of maritime transportation and the quantity of goods transported by containers is increasing day by day as well as the total container number to use for the commercial activity. Due to very high mobility in the field of container transportation, port traffic estimation, availability of containers, storage, deposition and allocation of empty containers have become recent problems in maritime transportation area. In this study some major container ports of Turkey which are stand for 80 % of total container operations are analyzed toseek for empty container balance. After detailed statistical evaluation of national container transportation figures for Haydarpaşa, Kumport, İzmir, Mardaş, Marport and Mersin, several interviews and discussions have been made with port authorities and governing departments. As a result, it is observed that there is no empty container accumulation problem in the examined ports except Haydarpaşa and Kumport. Based on general statistics, Turkish container ports currently do not suffer from empty container problem as overall container circulation close to equilibrium but the problem has a potential to create a risk on developinginternational trade of Turkey.Keywords: Empty container, repositioning, container ports, Turkey
Konteyner taşımacılığı günümüz denizciliğinde sıvı yükler dışındaki yüklerde en fazla tercih edilen taşıma türüdür. Dünyada ki genel kargo yüklerinin % 95’i güvenilir, ucuz ve bir defada çok miktarda yük taşınabilmesi nedeniyle konteynerlerle taşınmakta olup, denizyolu ile gerçekleştirilen uluslararası ticaret hacmi, her geçen gün süratle artmaktadır. Dünyada kullanılan konteyner ağlarındaki hareketlilik yoğunlaştıkça, hem limanlardaki trafiğin tahmin edilmesi, hem de konteynerlerin temin edilmesi, depolanması ve sevk edilmesi, boş konteynerlerin yeniden konumlandırılması ve yönetilmesi büyük bir sorun haline gelmeye başlamıştır. Ticari faaliyetlerdeki dengesizlikler boş konteyner yönetiminin temel nedenini oluşturmaktadır. Bu dengesizlik sonucu kimi zaman liman veya depolarda konteyner yığınları oluşurken, kimi zaman da istenen yerde ve zamanda konteyner bulunamamaktadır. Durum yönetsel problem olarak ele alındığında maliyet ve teslimatta başlayan problemler, firma itibarını ve pazar durumunu etkileyen boyutlara kadar ulaşabilmektedir. Bu noktadan yola çıkılarak ülkemizin konteyner ticaret hacminin yaklaşık olarak % 80’ini oluşturan Gemport, Haydarpaşa, İzmir, Kumport, Mardaş, Marport ve Mersin limanlarının konteyner giriş ve çıkış istatiksel verileri değerlendirilmiştir. Liman otorite ve yetkilileri ile konuyla ilgili olarak görüşme ve mülakatlar yapılmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda incelenen limanlardan Haydarpaşa ve Kumport limanları dışındaki limanlarımızda boş konteyner yığılmasının yaşanmadığı görülmüştür. Genel olarak ülkemiz konteyner limanlarında boş konteyner sorununun yaşanmadığı fakat gelecekte yaşanması muhtemel bir risk olarak değerlendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır
Other ID | JA78VJ32AA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2015 |
Submission Date | November 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 1 |