BibTex RIS Cite

Specialization and Flexibility in Port Cargo Handling

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 19 - 26, 01.11.2016

Abstract

Cargo handling appears to be the fundamental function of ports. In thiscontext, the question of type of equipment and capacity rate need to betackled with respect to cargo handling principles. The purpose of this study is to discuss the types of equipment to be used in ports, relating the matter to costs and capacity. The question is studied with a basic economic theoretical approach. Various conditions like port location, size, resources, cargo traffic, ships, etc. are given parameters to dictate the type and specification of the cargo handling equipment. Besides, a simple approach in the context of cost capacity relation can be useful in deciding whether to use specialized or flexible equipment. Port equipment is sometimes expected to be flexible to handle various types of cargoas many as possible and sometimes to be specialized to handle one specific type of cargo. The cases that might be suitable for those alternatives are discussed from an economic point of view in this article. Consequently, effectiveness and efficiency criteria play important roles in determining the handling equipment in portsKeywords: Port, Flexibility, Specialization, Cargo handling equipment

References

  • Cansen, E. (2015). “Oyunun Kuralı”, 30.07.2015 günlü Sözcü Gazetesi, İstanbul.
  • Kişi, H. (2000 – 2014). Ders Notları, DEÜ, SBE, İzmir.
  • Lloyd’s Register / UK P&I Club, (2010). ISM &
  • ISPS Pocket Checklist, Reducing the Risk of Port State Control Detentions, London. UDHB, (2015). Yeşil Liman Projesi Başvuru Şartları, Ankara.
  • Alderton, P. M. (1999). Port Management and Operations, LLP, London.
  • Baumol, W. J., Blınder, A.S. (1992). Economics
  • Principles and Policy, Prentice – Hall, NJ. Boone, L.E., Kurtz, D. L. (1996). Contemporary
  • Business, The Dryden Press, Harcourt Brace, Orlando, FL. Stopford, M. (2002). Maritime Economics, Routlage, London.

Liman Yük Elleçleme Donanımında Uzmanlaşma ve Esneklik

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 19 - 26, 01.11.2016

Abstract

Yük elleçleme, limanların en temel fonksiyonu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda, yük elleçleme ilkeleri doğrultusunda hangi donanımının, ne kapasitede ve ne tür olması gerektiği sorunsalı ise çözümü bekleyen bir konudur. Bu çalışmanın amacı, limanlarda ne tür yük elleçleme donanımı kullanılabileceği konusu; maliyetler ve kapasite ilişkisi kurularak tartışılmasıdır. Konu, temel ekonomik teorik bir yaklaşımla irdelenmiştir.Limanın yeri, kaynakları, yük trafiği, gemiler, vb. türlü koşullar, kullanılacak olan elleçleme donanımının tür ve özelliklerini dikte etmesi bakımından bir veridir. Öte yandan, kapasite-maliyet ilişkisi çerçevesinde uzmanlaşmış mı yoksa esnek donanım mı kullanılacağı konusuna yalın bir yaklaşım faydalı olabilir. Elleçleme donanımının kimi zaman esnek - olabildiğince farklı türdeki yükleri elleçleyebilen kimi zaman da uzmanlaşmış – tek çeşit yüke hizmet veren – yapıda olması istenir. Hangi durumlar için bu seçeneklerin uygun olabileceği bu çalışmada ekonomik bir bakış açısıyla tartışılmaktadır. Sonuç olarak, donanımın belirlenmesinde etkililik ve etkinlik ölçütleri rol oynamaktadır

References

  • Cansen, E. (2015). “Oyunun Kuralı”, 30.07.2015 günlü Sözcü Gazetesi, İstanbul.
  • Kişi, H. (2000 – 2014). Ders Notları, DEÜ, SBE, İzmir.
  • Lloyd’s Register / UK P&I Club, (2010). ISM &
  • ISPS Pocket Checklist, Reducing the Risk of Port State Control Detentions, London. UDHB, (2015). Yeşil Liman Projesi Başvuru Şartları, Ankara.
  • Alderton, P. M. (1999). Port Management and Operations, LLP, London.
  • Baumol, W. J., Blınder, A.S. (1992). Economics
  • Principles and Policy, Prentice – Hall, NJ. Boone, L.E., Kurtz, D. L. (1996). Contemporary
  • Business, The Dryden Press, Harcourt Brace, Orlando, FL. Stopford, M. (2002). Maritime Economics, Routlage, London.
There are 8 citations in total.

Details

Other ID JA82JY26CP
Journal Section Research Article
Authors

Hakkı Kişi This is me

Publication Date November 1, 2016
Submission Date November 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Kişi, H. (2016). Specialization and Flexibility in Port Cargo Handling. Turkish Journal of Maritime and Marine Sciences, 2(1), 19-26.

Creative Commons Lisansı

This Journal is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Licence (CC BY-NC-ND 4.0).