Oluşum ya da büyüme romanı olarak
da adlandırılan bildungsromanın bir alt türü sayılan sanatçı romanı
(Künstlerroman), bir sanatçının, sanat yolunda geçirdiği aşamaları ve sanata
dair sorunlarını merkeze alır. James Joyce’un Sanatçının Bir Genç Adam Olarak
Portresi (A Portrait of The Artist As a Young Man, 1916) adlı eseri bu türün
klasiği sayılır. Türk edebiyatında da Tanzimat’tan Cumhuriyet’e uzanan süreçte
birçok sanatçı romanına rastlamak mümkündür. Bunların ilki, Halit Ziya’nın,
şair başkişisi Ahmet Cemil’in sanatsal kaygılarını dile getirdiği Mai ve Siyah
(1896-1897) adlı romanıdır. Rıfat Ilgaz’ın, İkinci Dünya Savaşı yılları İstanbul’unda
geçen Karartma Geceleri (1974) adlı romanı da öğretmen ve aynı zamanda şair olan
başkişisi Mustafa Ural’ın, sanata dair görüşlerini ve bir sanatçı olarak
duruşunu konu edinir. Bu yazıda, Mustafa Ural’ın, iki buçuk ay süren arayış
öyküsü üzerinden, Karartma Geceleri’nin, sanatçı romanı olarak da okunabileceği
tartışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 10, 2016 |
Submission Date | October 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 11 |