The aim of this study is to determine the relationship between classroom management styles of pre-service teachers and their attitude towards the profession of teaching. In this study, the “attitudes and beliefs on classroom control inventory” (ABCC) and the “attitude of teaching profession scale” were used. Two hundred eighty-one pre-service teachers who continued pedagogical formation training in the 2011-2012 academic year participated in the study. Descriptive statistics, Pearson product-moment correlation and simple linear regression analysis were used in analysis. It can be seen that pre-service teachers adopt a more controlling interventionist style on the dimension of instructional management. However, they prefer a noninterventionist style on the dimension of people management. The results of the Pearson correlation analysis showed that there is a significant relationship between the attitude towards the profession of teaching and the attitude towards classroom management; and between the dimension of instructional management which is the sub-dimension of the belief scale, and people management. According to the results of a simple regression analysis, the attitude towards the profession of teaching significantly predicted instructional management and people management
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stilleri ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada sınıf yönetimine yönelik inanç ve tutum ölçeği (ABCC) ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya 2011-2012 öğretim yılında pedagojik formasyon eğitimine devam eden 281 öğretmen adayı katılmıştır. Veri analizinde betimsel istatistik, pearson momentler çarpımı korelasyonu ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının ders yönetimi boyutunda kontrol odaklı ve müdahaleci stili daha çok benimsedikleri; insan yönetimi boyutunda ise müdahaleci olmayan stili daha çok benimsedikleri görülmektedir. Pearson korelasyon analizi sonuçları, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile sınıf yönetimine yönelik tutum ve inanç ölçeğinin alt boyutu olan ders yönetimi ve insan yönetimi boyutları arasında anlamlı ilişki olduğunu göstermektedir. Basit doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre ise öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlar, ders yönetimi ve insan yönetimini anlamlı olarak yordamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 2 |