The theory of evolution by natural selection is the unifiying and highly respected paradigma of biological sciences provides a functional framework for biology teaching in school science (National Academy of Sciences, 1998). Due to Gould (1982), deletion of evolution from the required biology curriculum is comparable to teaching chemistry without the periodic table. As it allows understanding similarities and differences between species, The theory of evolution is the most complete theory operates by the way of classification, genetics, embryology. Teachers need to use a program of both nature of science sources and the evolution theory to plan the biology lessons more scientifict. Some recent researchs indicate that the science education in Turkey shall be adapted to internationally accepted science eduction standarts. (Apaydın ve Sürmeli, 2009; Taşkın ve ark., 2010; Yılmaz ve Apaydın, 2007). It is indicated that the design of biological education is done by following the related standarts and misconseptions. In this study, biology education program from 9th grade till 12th grade is analysing by following science education standarts and scientific literacy criteria accepted by NRC. By the content analysis the program it is found out that biology education program is designed by a nature understanding taking the human to the center of everything and includes many misconseptions. The program is not complete and consistent by means of evolutinary biology
The theory of evolution by natural selection National Science Education Standarts Secondary school Biology Curriculum
Doğal seleksiyon ile evrim teorisi, biyolojik bilimlerin temel paradigmasıdır. Gould (1982), evrim teorisi olmayan bir biyoloji eğitimini periyodik tablosu olmayan kimyaya benzetmiştir. Doğal seleksiyon ile evrim teorisi; canlılardaki benzerlik ve farklılığın nedenlerini açıklayan en kapsamlı teori olması nedeniyle biyoloji eğitiminde, başta sınıflandırma, genetik ve embriyoloji olmak üzere pek çok konunun bütünsel bir çerçevede sunulmasına olanak vermektedir. Teorinin biyoloji eğitimindeki önemi nedeniyle iyi bir biyoloji eğitimi için öğretmenlerin ders kapsamını evrimsel çerçevede iyi planlamasının yanı sıra bilimin doğası ile güçlendirilmiş bir programa ihtiyaçları vardır. Yapılan pek çok araştırma, Türkiye’de ki fen eğitiminin de, uluslararası alanda kabul gören eğitim standartlarına uygun bir şekilde uyarlanması gerektiğini sıklıkla vurgulamıştır (Apaydın ve Sürmeli, 2009; Taşkın ve ark., 2010). Bu araştırmada, 2007 yılında uygulamaya konulan Biyoloji Öğretim Programı, Öğretim Programının hazırlanmasında temel alındığı belirtilen Amerikan Ulusal Araştırma Konseyinin (National Academy of Sciences, 1998) belirlediği Fen Eğitimi Standartları ve Bilimsel Okuryazarlık kriterlerindeki içerik standartlarına göre incelenmiştir. Analiz sonucunda, Öğretim programının; insan merkezli bir doğa anlayışı sergilediği, başta bilimin doğası olmak üzere pek çok konuda ciddi kavram yanılgılarını barındırdığı, evrimsel biyoloji açısından bir bütünlük sergileyemediği tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 2 |