BibTex RIS Cite

Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 41 - 54, 25.12.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmeni adaylarının 12. sınıf “Elektrik ve Elektronik” konusundaki kavramlarla ve kazanımlarla ilgili bilgi düzeyleri araştırmaktır. Bu amaçla 12. sınıf fizik öğretim programında yer alan kazanımlara yönelik bir başarı testi geliştirilmiştir. On sekiz çoktan seçmeli maddeden oluşan bu test, 2012-2013 eğitim yılında Atatürk Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 88 fizik öğretmeni adayına uygulanmıştır. Ölçümlerin güvenirliğini test etmek amacıyla KR-20 güvenirlik katsayısı hesaplanmış ve .65 olarak bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda, fizik öğretmeni adaylarının diyot, bobin ve kondansatör konularında bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu söylenebilir. Ayrıca, öğretmen adaylarının alternatif akım olarak bilinen değişken akım ile doğru akım arasındaki farkları kavramada da zorluk çektikleri belirlenmiştir.

References

  • Aykutlu, I., Şen, A.İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve anoloji kullanılarak lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Journal of Education and Science, 37 (166), 275-288.
  • Bakırcı, H. & Erdemir, N.(2010). Fizik öğretmeni adaylarının mekanik konularını bloom taksonomisine göre öğrenebilme düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 81-91.
  • Bayrakçeken, S. (2011).Test geliştirme. E. Karip(Ed.).Ölçme ve değerlendirme (293-324). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilal, E. ve Erol, M. (2009). Investigating students’ conceptions of some electricity concepts. Latin-American Journal of Physics Education, 3 (2), 193-201.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme.(D.A.Özçelik, Çev.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (12. baskı). Ankara:Pegem Akademi.
  • Cohen, R., Eylon, B. ve Ganiel, U. (1983). Potential difference and current in simple electric circuits: A study of students’ concepts. American Journal of Physıcs, 51 (5), 406-412.
  • Demirci, N. & Çirkinoğlu, A. (2004). Öğrencilerin elektrik ve manyetizma konularında sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 116-138.
  • Demirci, N. & Küçüközer, H. (2005). High school physics teachers' forms of thought about simple electric circuits, 23th International Physics Congress (ss.731-738). Mugla University.
  • Demircioğlu, G. (2011).Geçerlik ve güvenirlik. E. Karip(Ed.).Ölçme ve değerlendirme (89- 122). Ankara:Pegem Akademi.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I (1. baskı). Ankara:Pegem Akademi
  • Gönen, S., Kocakaya, S. & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 40-57.
  • Günbatar, S. & Sarı, M. (2005). Elektrik ve manyetizma konularında anlaşılması zor kavramlar için model geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 185-197.
  • Karakuyu, Y. & Tüysüz, C. (2011). Elektrik konusunda kavram yanılgıları ve kavramsal değişim yaklaşımı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 867-890.
  • McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2010). Research in education (7.Baskı). London:Pearson.
  • Özçelik, D.A. (2010). Ölçme ve değerlendirme (4.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Peşman, H . & Eryılmaz, A. (2012). Development of a three-tier to assess misconceptions about simple electric circuits. The Journal of Educational Research, 103 (3), 208-222.
  • Sencar, S. & Eryılmaz, A. (2002). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusuna ilişkin kavram yanılgıları, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi - Özetler (ss.100-104). Ankara.
  • Şen, H.C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 1-39.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2009). Ortaöğretim fizik dersi 12. sınıf öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 02.01.2013 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
  • Tanel Z. & Önder F. (2010). Elektronik laboratuarında bilgisayar simülasyonları kullanımının öğrenci başarısına etkisi: diyot deneyleri örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 101-110.
  • Taşlıdere, E. ve Eryılmaz, A. (2012). Basit elektrik devreleri konusuna yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi ve öğrencilerin tutumlarının değerlendirilmesi. Journal of Science Education, 9 (1), 31-46.
  • Tsai, C.-C. (2003). Using a conflict map as an instructional tool to change student alternative conceptions in simple series electric-circuits. International Journal of Science Education, 25 (3), 307-327.
  • Turgut, Ü., Gürbüz, F. & Turgut, G. (2011). An investigation 10th grade students’ misconceptions about electric current, World Conference on Educational Sciences (ss.1965-1971). İstanbul.
  • -
  • Yılmaz, H. ve Çavaş, P.H. (2006). 4-E öğrenme döngüsü yönteminin öğrencilerin elektrik konusunu anlamalarına olan etkisi. Journal of Turkısh Science Education, 3 (1), 2-18.
Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 41 - 54, 25.12.2015

Abstract

References

  • Aykutlu, I., Şen, A.İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve anoloji kullanılarak lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Journal of Education and Science, 37 (166), 275-288.
  • Bakırcı, H. & Erdemir, N.(2010). Fizik öğretmeni adaylarının mekanik konularını bloom taksonomisine göre öğrenebilme düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 81-91.
  • Bayrakçeken, S. (2011).Test geliştirme. E. Karip(Ed.).Ölçme ve değerlendirme (293-324). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilal, E. ve Erol, M. (2009). Investigating students’ conceptions of some electricity concepts. Latin-American Journal of Physics Education, 3 (2), 193-201.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme.(D.A.Özçelik, Çev.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (12. baskı). Ankara:Pegem Akademi.
  • Cohen, R., Eylon, B. ve Ganiel, U. (1983). Potential difference and current in simple electric circuits: A study of students’ concepts. American Journal of Physıcs, 51 (5), 406-412.
  • Demirci, N. & Çirkinoğlu, A. (2004). Öğrencilerin elektrik ve manyetizma konularında sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 116-138.
  • Demirci, N. & Küçüközer, H. (2005). High school physics teachers' forms of thought about simple electric circuits, 23th International Physics Congress (ss.731-738). Mugla University.
  • Demircioğlu, G. (2011).Geçerlik ve güvenirlik. E. Karip(Ed.).Ölçme ve değerlendirme (89- 122). Ankara:Pegem Akademi.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I (1. baskı). Ankara:Pegem Akademi
  • Gönen, S., Kocakaya, S. & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 40-57.
  • Günbatar, S. & Sarı, M. (2005). Elektrik ve manyetizma konularında anlaşılması zor kavramlar için model geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 185-197.
  • Karakuyu, Y. & Tüysüz, C. (2011). Elektrik konusunda kavram yanılgıları ve kavramsal değişim yaklaşımı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 867-890.
  • McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2010). Research in education (7.Baskı). London:Pearson.
  • Özçelik, D.A. (2010). Ölçme ve değerlendirme (4.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Peşman, H . & Eryılmaz, A. (2012). Development of a three-tier to assess misconceptions about simple electric circuits. The Journal of Educational Research, 103 (3), 208-222.
  • Sencar, S. & Eryılmaz, A. (2002). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusuna ilişkin kavram yanılgıları, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi - Özetler (ss.100-104). Ankara.
  • Şen, H.C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 1-39.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2009). Ortaöğretim fizik dersi 12. sınıf öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 02.01.2013 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
  • Tanel Z. & Önder F. (2010). Elektronik laboratuarında bilgisayar simülasyonları kullanımının öğrenci başarısına etkisi: diyot deneyleri örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 101-110.
  • Taşlıdere, E. ve Eryılmaz, A. (2012). Basit elektrik devreleri konusuna yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi ve öğrencilerin tutumlarının değerlendirilmesi. Journal of Science Education, 9 (1), 31-46.
  • Tsai, C.-C. (2003). Using a conflict map as an instructional tool to change student alternative conceptions in simple series electric-circuits. International Journal of Science Education, 25 (3), 307-327.
  • Turgut, Ü., Gürbüz, F. & Turgut, G. (2011). An investigation 10th grade students’ misconceptions about electric current, World Conference on Educational Sciences (ss.1965-1971). İstanbul.
  • -
  • Yılmaz, H. ve Çavaş, P.H. (2006). 4-E öğrenme döngüsü yönteminin öğrencilerin elektrik konusunu anlamalarına olan etkisi. Journal of Turkısh Science Education, 3 (1), 2-18.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Rıza Salar

Emine Uzun

İbrahim Karaman

Ümit Turgut

Publication Date December 25, 2015
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Salar, R., Uzun, E., Karaman, İ., Turgut, Ü. (2015). Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 41-54.
AMA Salar R, Uzun E, Karaman İ, Turgut Ü. Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. December 2015;6(1):41-54.
Chicago Salar, Rıza, Emine Uzun, İbrahim Karaman, and Ümit Turgut. “Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik Ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no. 1 (December 2015): 41-54.
EndNote Salar R, Uzun E, Karaman İ, Turgut Ü (December 1, 2015) Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 1 41–54.
IEEE R. Salar, E. Uzun, İ. Karaman, and Ü. Turgut, “Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 41–54, 2015.
ISNAD Salar, Rıza et al. “Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik Ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/1 (December 2015), 41-54.
JAMA Salar R, Uzun E, Karaman İ, Turgut Ü. Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;6:41–54.
MLA Salar, Rıza et al. “Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik Ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 1, 2015, pp. 41-54.
Vancouver Salar R, Uzun E, Karaman İ, Turgut Ü. Fizik Öğretmeni Adaylarının 12. Sınıf Elektrik ve Elektronik Konusunu İle İlgili Bilgi Düzeyleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;6(1):41-54.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.