Bu araştırmanın amacı merkezi sınavların,
ortaöğretim kurumlarının kültürüne yansımalarını kültürel biçimler, değerler ve
temel varsayımlar düzeylerinde; davranışlar, iç paydaşlarla ve çevre ile
ilişkiler boyutlarında yönetici, öğretmen ve veli görüşlerine dayanarak
belirlemektir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül çoklu durum
deseni seçilmiştir. Araştırmanın verileri altı farklı okuldan yirmi dört
kişiyle gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilmiştir. Merkezi sınavlarla
ilgili gerçekleşen son değişiklikleri de kapsayacak biçimde merkezi sınavların
okulun amaç ve hedefleri, yönetim anlayışı, okuldaki başarıya yönelik değerler,
yönetici-öğretmen-öğrenci ilişkileri, okul-çevre ilişkileri üzerindeki
etkilerine ilişkin sorular yöneltilmiştir. Betimsel analiz yöntemiyle
çözümlenen verilerden elde edilen bulgular merkezi sınavların meslek liseleri
dışındaki ortaöğretim kurumlarında rekabet kültürü meydana getirdiğini ve bu
durumun okullardaki öğrencilerin ruhsal durumlarına ve davranışlarına yansıdığını
göstermektedir. Öğretmenlerin üzerinde baskı ve stres oluştuğu, öğretmenlerin
öğretim ve ölçme-değerlendirme süreçlerini merkezi sınavlara uyumlu hale
getirdiği, kendilerini yorgun hissettikleri anlaşılmaktadır. Çok sayıda
öğrencinin temel liselere geçiş yaptığı, okulda açılan destekleme ve yetiştirme
kurslarında dershanelerin model alındığı ifade edilmektedir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 2 |