The
purpose of this study is a time dependent analysis for learning difficulties of
sixth grade students in solving problems that require calculating of swith
fractions. The study, adopting the screening model, consisted of a total of 148
students, including 80 female and 68 male students at the sixth grade. Data was
collected using an assessment tool consisting of 12 open-ended questions. The
findings show that the learning group of 148 students were behind the value
closest to the full learning level by a score of 0,013. K1 student reached the
lower limit of 0,987 specified for the full learning level in a period of 1,8
course hours, K58 student reached this limit in 2,49 course hours and K148
student reached this limit in 11,17 course hours. The learning amount of 0,999,
which is the closest value to the full learning level, was reached by the
learning group in a period of 6,4, K1 student in 3,53, K58 student in 5,81 and
the K148 students in 37,70 course hours. Moreover, as there was a decrease in
the area under the curve belonging to the learning level-time graphic, there
was also a decrement in the number of learning difficulties that the learning
group encounter before. As a result of the study, it was recommended that it is
possible to determine the closest course periods for the full learning level
for each of the gains found in all levels of education and all curricula.
Bu çalışmanın amacı altıncı sınıf öğrencilerinin
“kesirlerle işlem yapmayı gerektiren problemleri çözer” kazanımına göre zamana
bağlı öğrenme güçlüklerini belirlemektir. Tarama modelinin benimsendiği çalışma
altıncı sınıf öğrenim düzeyinde 80 kız ve 68 erkek olmak üzere toplam 148
öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak açık uçlu 12 sorudan
oluşan ölçme aracı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, 148 kişilik öğrenme
grubunun tam öğrenme seviyesinden 0,013’lük miktar gerisinde kaldığını
göstermektedir. Tam öğrenme miktarı için belirlenen 0,987 alt sınır seviyesine
K1 öğrencisi 1,8, K58 öğrencisi 2,49 ve K148 öğrencisi ise 11,17 ders saati
zaman diliminde ulaşmıştır. Tam öğrenme miktarına en yakın değer olan 0,999
öğrenme miktarına ise öğrenme grubu 6,4, K1 öğrencisi, 3,53, K58 öğrencisi 5,81
ve K148 öğrencisi 37,70 ders saati zaman diliminde ulaşmıştır. Bunun yanı sıra
elde edilen veriler, zaman ile öğrenme miktarına ait eğrinin altında kalan alan
arttığında öğrencilerin daha fazla öğrenme güçlüğü yaşadığını göstermiştir.
Çalışma sonucunda, bir öğretim planına sahip tüm eğitim kademelerinde tam
öğrenme düzeyine en yakın ders saati sürelerinin belirlenebileceği öneri olarak
sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 2 |