1983
yılında Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Yasası ile birlikte yasal olarak
uygulamalarda yer alması beklenen kaynaştırma eğitimi, bugün okul öncesi
eğitimde zorunlu eğitsel bir uygulamadır. Bu makalede, öncelikle kaynaştırma
eğitiminin tanımı yapılmış ve kaynaştırma eğitiminin faydaları ile ilgili
uluslararası alanyazındaki çalışmalar özetlenmiş, ardından Türkiye’de
kaynaştırma eğitimi ve okul öncesinde kaynaştırma eğitimi konularına
değinilerek yasal dayanaklarından bahsedilmiştir. Türkiye’de kaynaştırma
eğitimiyle ilgili yapılan araştırmalar; (1) okul öncesi öğretmen ve öğretmen
adaylarının bilgi, görüş ve tutumları, (2) sınıf içi uygulamalar, (3) sosyal
beceriler, (4) derlemeler ve (5) diğer, başlıkları altında ele alınmıştır.
Araştırmalar incelendiğinde, okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının
kaynaştırma eğitimine yönelik olumlu tutuma sahip oldukları; ancak, daha fazla
bilgiye gereksinim duydukları, sınıf içi geçişlerde belli başlı uygulamaları
gerçekleştirdikleri fakat alanyazındaki uygulamaların hepsini sınıflarında
uygulamak için desteğe gereksinim duydukları ve özel gereksinimli çocuklara
sunulan sosyal beceri programlarının faydalı olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın
sonunda uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.
Inclusion
is a compulsory educational practice for preschool children with disabilities
in Turkey. In this article, first, the definition of inclusion is provided.
Second, the benefits of inclusion are summarized using the international
literature. Third, a summary of studies conducted in Turkey in relation to
inclusive preschool education is presented followed by a description of the
legal basis for inclusion in Turkey. The research focused on inclusive
preschool education in Turkey was examined under five categories: (1) opinions
and attitudes of preschool teachers and teacher candidates towards inclusion,
(2) classroom practices, (3) social skills, (4) research summaries and
literature reviews and (5) other studies. An examination of these studies has
shown that preschool teachers and teacher candidates have positive attitudes
towards inclusion, but they need more information for successful implementation
of inclusion. Moreover, preschool teachers implement certain practices with
respect to in-class transitions, however, they need more support to apply all
recommended practices noted in the literature. In addition, social skills programs
provided to children with special needs were beneficial. Recommendations for
future practice are presented at the end of the paper.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |