Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Medya Teknolojilerinin K-Kuşağının Ebeveynleri İle Olan İletişimine Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 632 - 652, 31.07.2018

Öz

Bilim ve teknolojideki değişimlere paralel olarak
insan hayatında da
sürekli bir değişim yaşanmaktadır. Bu
değişimlerin doğru bir şekilde okunması, sonraki kuşakları anlamak, onları
yönlendirmek ve kuşaklar arası çatışmaların en aza indirilmesi açısından büyük
önem taşımaktadır.

         Bu çalışmada Noreena Hertz tarafından ortaya
atılan K kuşağı teorisi kapsamında 1995 ile 2002 yılları arasında doğan
bireyler “Yeni Medya ve İletişim Teknolojisindeki” gelişmeler bağlamında ele
alınmıştır. Nitel araştırma yöntemleri ışığında K-kuşağının temel özellikleri
ve kendinden önceki diğer kuşaklara göre farklılıkları ortaya konularak durum
tespiti yapılmıştır.

         İletişim teknolojilerindeki gelişmeler
son yıllarda gençlerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini
etkilemektedir. Bu durum onların önceki kuşaklara göre daha farklı bir dil oluşturmalarına
yol açmıştır. Özellikle sosyal medya olarak bilinen sosyal paylaşım ağları ile
günün her saatinde ‘online’ olan, bütün ilişkilerini sanal ortamlarda yürütmeye
başlayan bu genç kuşağı tanımak için neler yapılmalıdır? Genç kuşakla
ebeveynleri arasındaki çatışmaların sebebi olarak tek sorumlu sosyal medya
mıdır yoksa başka bazı faktörler de var mıdır ve biz bu faktörleri görmezden
gelerek sadece sosyal medyayı mı sorumlu tutmaktayız? İletişim
teknolojilerindeki gelişmeler çocuklarımızla aramızda iletişim sorunlarına mı
yol açıyor yoksa iletişimi kolaylaştırıcı bir etkisi olabilir mi? Bu sorular
bağlamında asıl soru ve sorun, K kuşağı bireylerinin kendilerini ifade etmek ve
iletişimde kalmak için sosyal medya araçlarına odaklanmalarının altındaki
beklentilerin ne olduğu ve bu beklentilerin karşılanıp karşılanmadığıdır.

         K kuşağının yeni medya teknolojileri
vasıtasıyla ekonomik çöküş, işsizlik, terör, savaş, iklim değişikliği, göç gibi
olumsuz koşullarla erken yaşlarda yüzleşmesi; bu kuşağı önceki kuşaklara göre daha
gerçekçi yapmakla birlikte, karamsar, endişeli ve umutsuz bir kuşak haline
dönüştürmüştür. İletişim teknolojileri aracılığıyla istediği her tür bilgiye
ulaşabilen K kuşağı bireylerinin, sahip oldukları medya kaynaklarını
üreticiliğe dönüştürerek yüksek özgüven kazandıkları da görülmektedir. Ancak,
iletişimi tamamen sosyal medya aracılığıyla üzerinden gerçekleştirmelerinden
dolayı, gençlerin içedönük, yalnız ve tatminsiz bireyler olarak  sosyal iletişim problemi yaşadıkları ortaya
çıkmaktadır.

         Günümüzde teknolojinin hızlı gelişimi,
yeni medya araçlarının ortaya çıkışı ve buna bağlı olarak sosyal medya
ağlarının insanlar arasındaki iletişim üzerindeki etkisi oldukça büyük önem arz
etmektedir. Bu etkinin insanlar arasındaki ilişkileri farklı mecralara
yönlendirmesi, ebeveynler ile çocukları arasındaki kuşak farkını geçmiş
dönemlere oranla daha fazla derinleştirmiştir. Özellikle iletişim araçlarındaki
değişim ve çeşitliliğin, çocuklarıyla anne babaları arasındaki iletişimde
belirgin ayrımlara yol açtığı, yeni kuşak gençlerin farklı bir dil benimsediği,
kendilerini yine kendi oluşturdukları bir sanal dünyaya hapsettikleri
görülmektedir.
Çalışmada incelenen bilgi ve teoriler kapsamında K
kuşağının değişen ve gelişen medya teknolojileriyle birlikte iletişim
problemleri yaşadığı ve mevcut iletişim problemlerinden en çok ebeveynleriyle
olan ilişkilerinin olumsuz etkilendiği görülmüştür. Bu bağlamda, toplumsal değişimlerden
en hızlı etkilenen yeni kuşakların ebeveynleriyle olan iletişimlerinin
önemsenmesi gerektiği ve bununla birlikte birçok bireysel ve toplumsal sorunun
da önüne geçilebileceği vurgulanmıştır. Yeni medya teknolojilerini doğru kullanmanın,
yeni kuşak bireylerine karşı empatiye dayalı destekleyici ve yönlendirici tutumlar
geliştirmenin bu anlamda çözüm sağlayabileceği görülmüştür. Yeni kuşakları daha iyi anlayabilmek,
tanıyabilmek ve onlarla sağlıklı iletişim yolları bulabilmek adına yeni
çalışmalara ve araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır.











 

Kaynakça

  • 1. Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), ss. 203-212.
  • 2. Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), ss. 95-97.
  • 3. Biggs, S. (2007). Thinking about generations: conceptual positions and policy implications. Journal of Social Issues, 63(4), ss. 695-711.
  • 4. Brandon, E. (2014). The youngest baby boomers turn 50. Erişim tarihi: 27.11.2017, https://money.usnews.com/money/retirement/articles/2014/06/16/the-youngest-baby-boomers-turn-50.
  • 5. (2017). Strauss William-Howe Neil Generational Theory. Erişim tarihi: 04.01.2018, https://censamm.org/resources/profiles/strauss-howe-generational-theory.
  • 6. Centers for Disease Control and Prevention. (2015). The youth behaviour surveillance system. Erişim tarihi: 04.03.2018, https://www.cdc.gov/healthyyouth/data/yrbs/slides/2015/slides_yrbs.pdf.
  • 7. Çetin, C. ve Karalar, S. (2016). X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), ss. 157-197.
  • 8. Heilpern, W. (2016). Here's what you should know about 'Generation K' — the teens shaped by terrorism, technology, and anxiety. Erişim tarihi: 27.11.2017, http://www.businessinsider.com/what-you-need-to-know-about-generation-k-2016-4.
  • 9. Hertz, N. (2015). Generation K: What it means to be a teen. Erişim tarihi: 27.11.2017, http://www.noreena.com/generation-k-what-it-means-to-be-a-teen-today-what-this-means-for-you/.
  • 10. Hertz, N. (2016). Think millennials have it tough? For 'Generation K', life is Even harsher. Erişim tarihi: 27.11.2017, https://www.theguardian.com/world/2016/mar/19/think-millennials-have-it-tough-for-generation-k-life-is-even-harsher.
  • 11. Howe, N. Ve Strauss, W. (2015). Millennials rising: the next great generation. New York: Vintage Books.
  • 12. Akın, A. Dağ, A. (2015). Teknoloji Kullanımı ve Bağımlılığı Açısından Türkiye Gençliğinin Fotoğrafı Erişim tarihi: 22.02.2018, http://insamer.com/tr/teknoloji-kullanimi-ve-bagimliligi-acisindan-turkiye-gencliginin-fotografi_182.html.
  • 13. Keleş, H. N. (2011). Y kuşağı çalışanlarının motivasyon profillerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), s. 129.
  • 14. Magee K. (2015). Why brands should care about generation Katniss. Erişim tarihi: 27.11.2017, https://www.campaignlive.co.uk/article/why-brands-care-generation-katniss/1348538.
  • 15. Norfolk, D. (1989). İş hayatında stres. (L. Serdaroğlu, Çev.) İstanbul: Form Yayınları, s. 47.
  • 16. Pilcher, J. (1994). Mannheim's sociology of generations: an undervalued legacy. British Journal of Sociology, 45(3), ss. 481-495.
  • 17. Postman, N. (1995). Çocukluğun yok oluşu. (K. İnal, Çev.) Ankara: İmge Kitabevi, s. 110.
  • 18. Roue, L. (2017). Forget millennials, it's all about generation K. Erişim tarihi: 27.11.2017, http://www.manchestereveningnews.co.uk/business/business-news/generation-k-katniss-noreena-hertz-13387972.
  • 19. Samen, S. Portakal, S. ve Akgündüz K. (2014). Örgütsel hedefler ve bireysel beklentiler: Türkiye’de Y kuşağı çalışanlarının örgütsel bağlılık algıları üzerine bir araştırma. 22. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Selçuk Üniversitesi.
  • 20. Sokrates’ten hayat dersi niteliğinde 10 anektod, Erişim tarihi: 01.05.2018, http://www.tarihiolaylar.com/galeriler/sokrates-ten-hayat-dersi-niteliginde-10-anektod-517.
  • 21. Solmaz, B. Tekin, G. Herzem, Z. Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), ss. 23-32.
  • 22. Strauss, W. Howe, N. (1991). Generations: the history of Americas future. New York: Harper Perennial, s. 279-433.
  • 23. Süral Özer, P. Eriş E. D. ve Timurcanday Özmen, Ö. N. (2015). Kuşakların farklılaşan iş değerlendirmesine göre emik bir çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38(38), ss. 123-142.
  • 24. Yağcı, A. (2012). Yeni nesil berbat mı dediniz?. Erişim tarihi: 27.11.2017, http://www.guneslibirgun.com/kusak-teorisi/.
  • 25. Yalçın, O. Sökmen, A. B. ve Kulak, H. (2013). Kuşakların temel özellikleri ve hava harp okulu uygulamaları. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 12(24), ss. 133-139.
  • 26. Yaluğ Ulubil, İ. İnternet ve teknoloji bağımlılığı. Erişim tarihi: 22.02.2018, http://www.iremyalugulubil.com/tr/article/desc/46564/internet-ve-teknoloji-bagimliligi-7474.html.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 632 - 652, 31.07.2018

Öz

Kaynakça

  • 1. Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), ss. 203-212.
  • 2. Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), ss. 95-97.
  • 3. Biggs, S. (2007). Thinking about generations: conceptual positions and policy implications. Journal of Social Issues, 63(4), ss. 695-711.
  • 4. Brandon, E. (2014). The youngest baby boomers turn 50. Erişim tarihi: 27.11.2017, https://money.usnews.com/money/retirement/articles/2014/06/16/the-youngest-baby-boomers-turn-50.
  • 5. (2017). Strauss William-Howe Neil Generational Theory. Erişim tarihi: 04.01.2018, https://censamm.org/resources/profiles/strauss-howe-generational-theory.
  • 6. Centers for Disease Control and Prevention. (2015). The youth behaviour surveillance system. Erişim tarihi: 04.03.2018, https://www.cdc.gov/healthyyouth/data/yrbs/slides/2015/slides_yrbs.pdf.
  • 7. Çetin, C. ve Karalar, S. (2016). X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), ss. 157-197.
  • 8. Heilpern, W. (2016). Here's what you should know about 'Generation K' — the teens shaped by terrorism, technology, and anxiety. Erişim tarihi: 27.11.2017, http://www.businessinsider.com/what-you-need-to-know-about-generation-k-2016-4.
  • 9. Hertz, N. (2015). Generation K: What it means to be a teen. Erişim tarihi: 27.11.2017, http://www.noreena.com/generation-k-what-it-means-to-be-a-teen-today-what-this-means-for-you/.
  • 10. Hertz, N. (2016). Think millennials have it tough? For 'Generation K', life is Even harsher. Erişim tarihi: 27.11.2017, https://www.theguardian.com/world/2016/mar/19/think-millennials-have-it-tough-for-generation-k-life-is-even-harsher.
  • 11. Howe, N. Ve Strauss, W. (2015). Millennials rising: the next great generation. New York: Vintage Books.
  • 12. Akın, A. Dağ, A. (2015). Teknoloji Kullanımı ve Bağımlılığı Açısından Türkiye Gençliğinin Fotoğrafı Erişim tarihi: 22.02.2018, http://insamer.com/tr/teknoloji-kullanimi-ve-bagimliligi-acisindan-turkiye-gencliginin-fotografi_182.html.
  • 13. Keleş, H. N. (2011). Y kuşağı çalışanlarının motivasyon profillerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), s. 129.
  • 14. Magee K. (2015). Why brands should care about generation Katniss. Erişim tarihi: 27.11.2017, https://www.campaignlive.co.uk/article/why-brands-care-generation-katniss/1348538.
  • 15. Norfolk, D. (1989). İş hayatında stres. (L. Serdaroğlu, Çev.) İstanbul: Form Yayınları, s. 47.
  • 16. Pilcher, J. (1994). Mannheim's sociology of generations: an undervalued legacy. British Journal of Sociology, 45(3), ss. 481-495.
  • 17. Postman, N. (1995). Çocukluğun yok oluşu. (K. İnal, Çev.) Ankara: İmge Kitabevi, s. 110.
  • 18. Roue, L. (2017). Forget millennials, it's all about generation K. Erişim tarihi: 27.11.2017, http://www.manchestereveningnews.co.uk/business/business-news/generation-k-katniss-noreena-hertz-13387972.
  • 19. Samen, S. Portakal, S. ve Akgündüz K. (2014). Örgütsel hedefler ve bireysel beklentiler: Türkiye’de Y kuşağı çalışanlarının örgütsel bağlılık algıları üzerine bir araştırma. 22. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Selçuk Üniversitesi.
  • 20. Sokrates’ten hayat dersi niteliğinde 10 anektod, Erişim tarihi: 01.05.2018, http://www.tarihiolaylar.com/galeriler/sokrates-ten-hayat-dersi-niteliginde-10-anektod-517.
  • 21. Solmaz, B. Tekin, G. Herzem, Z. Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), ss. 23-32.
  • 22. Strauss, W. Howe, N. (1991). Generations: the history of Americas future. New York: Harper Perennial, s. 279-433.
  • 23. Süral Özer, P. Eriş E. D. ve Timurcanday Özmen, Ö. N. (2015). Kuşakların farklılaşan iş değerlendirmesine göre emik bir çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38(38), ss. 123-142.
  • 24. Yağcı, A. (2012). Yeni nesil berbat mı dediniz?. Erişim tarihi: 27.11.2017, http://www.guneslibirgun.com/kusak-teorisi/.
  • 25. Yalçın, O. Sökmen, A. B. ve Kulak, H. (2013). Kuşakların temel özellikleri ve hava harp okulu uygulamaları. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 12(24), ss. 133-139.
  • 26. Yaluğ Ulubil, İ. İnternet ve teknoloji bağımlılığı. Erişim tarihi: 22.02.2018, http://www.iremyalugulubil.com/tr/article/desc/46564/internet-ve-teknoloji-bagimliligi-7474.html.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makale
Yazarlar

Serap Duygulu 0000-0002-4382-7476

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 16 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Duygulu, S. (2018). Yeni Medya Teknolojilerinin K-Kuşağının Ebeveynleri İle Olan İletişimine Etkisi. TRT Akademi, 3(6), 632-652.