Televizyon yarışmaları daha çok popüler kültür
bağlamında değerlendirilen program türlerinden biridir. Geniş çerçevede, post-modern kültürle de bağlantılı olarak
izleyicinin kendini ararken tükettiği gerçeklik etrafında tartışılmıştır. Daha
renkli bir dünya, göze çarpan bir ün ve parasal getiri ihtimali olan bir umudun
eyleme dönüşmüş hali olan sahne performansları bir yandan toplumsal ilgiyi
somutlaştırırken, diğer yandan izleyicinin, en azından birkaç dakikalığına, yaşadığı
zorluklardan uzaklaşmasını sağlayabilmekte ve yarışmacıya onlarca bölümlük bir
harikalar dünyası imkânı sunabilmektedir.
Bu bağlamda elinizdeki makale, ilk olmaları nedeniyle
2000’li yıllardaki yarışmalardan ve daha çok teorik ve medyaya yansımış
tartışmalardan yola çıkarak Pop-star,
Survivor, Bugün Ne Giysem gibi televizyon yarışmalarını eleştirel bir
açıdan ele almayı amaçlamaktadır. Disiplinler arası (izleyici araştırmaları,
sosyoloji, psikoloji) bir perspektiften de faydalanarak yapılan analizlerle
izleyicinin kendi gerçekliğini inşa etme sürecindeki ikilemine, yeni
gerçekliklerinin mevcut değerleriyle ve sosyal normlara olan çatışmasına
değinilmektedir. Televizyon programcılığı, ekran kültürü ve seyirci
davranışları temelinde yapılan değerlendirmede, tüketicinin, kendisine yeni bir
gerçeklik oluşturmak için ekran görüntüleri ve gündelik yaşamındaki öğeleri
sentezlediği anlaşılmıştır.
Television competitions are those which mostly examined within the context of popular culture. In a wider perspective, they have been debated in relation to the authenticity which the audience consumed while looking for her/himself. While the stage performances, caused by a desire for a more colourful world, a salient reputation, and a better economic future, are attracting social interest, they on the other hand allow the audience to keep away from the surrounding difficulties even if for a few minutes and provide them with a wonderland for tens of episodes.
Therefore, this article, based on the first TV competitions broadcasted in 2000s and the theoretical and mediated debates, aims to tackle the Turkish television contests such as Survivor, Popstar and Bugün Ne Giysem through a critical and theoretical aspect. With the analyses which are also conducted through an interdisciplinary perspective (audience studies, sociology, psychology), the article also handles the audience’s dilemmas within the process of the structuring the authenticity and the contradiction of new truths with her/his values and social norms. The assessment based on TV programming, screen culture and audience behaviours, suggest that the audience is synthesising the displays with the entries in her/his everyday lives.
Screen Culture Television Production Competitions Turkey Values
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International