Research Article
BibTex RIS Cite

Siber Alan ve Gerçekliğin Gençler Üzerinde Gündelik Sosyal Regülasyonu: Facebook

Year 2017, Volume: 2 Issue: 4, 506 - 523, 30.07.2017

Abstract

Modernizmin sürekli yarattığı ‘bugünde olmak’ deneyimi; yirmi birinci yüzyılda bir siber alan olan internette pekişir. Sibernetiğin kendi doğasından kaynaklanan dinamiklerini atlamamakla beraber, bu incelemenin konusu; 2007’de bir topluluk girişimi olarak ortaya çıkan ve özellikle gençlerin; içinde, açık kimlikleriyle yer alarak orada varoluşlarına inandıkları sanal ortam Facebook’tur. Siber  ekânsallığın altında neler yatmaktadır? Bir topluluk ve özgünlük alanı olarak süren sosyalleşme siteleri içinden ‘Facebook’ nasıl sıyrılmıştır ve gençler, ruh-beden tartışmasını hararetlendirecek biçimde bu mecrada nasıl bir yeni ‘kendilik’ kurar? Sanal kolektifler nasıl temsillerdir ve bizleri nasıl etkiler? Bu çerçevede çalışmanın hipotezi; bir yandan bir hafıza tekniği olarak çocukluk ve geçmiş hatıralarını çağıran, tazeleyen ve yeniden örgütleyen sosyal medya sitelerinin; bir yandan da insanların kamusal ihtiyaçlarını giderip onların sosyal tepkilerini, amaç ve paylaşımlarını postmekânsallaştırdıklarıdır. Bu doğrultuda, bu çalışmada argümantasyon yöntemi kullanılarak sosyal medya sitelerinin gündelik medya oluşturma ve gençlerin yaşamlarını etkileme potansiyelleri değerlendirilmeye çalışılacaktır. Sosyal medya sitelerinin kullandığı ‘bugün fikri’, bir gazete konvansiyonu gibi çalışan ‘o-günde’lik deneyimi; Facebook’u, günümüzde yetişen kuşakların, içinde oluştuğu ve dönüştüğü bir uzam kılmaktadır. Sanal ortamlar; ‘2. Alan’ sayılan interneti, bir gerçek yaşam alternatifine dönüştürmektedir. Sanal ve gerçeğin birleştiği bir ortamda, neyin hayati olduğunu tespit giderek zorlaşmakta ve bunun sonucunda kimlik sorunları ortaya çıkmaktadır. Sanal yaşam, kendisini tercih edilir kılmaktadır. Bu açıdan siber alanın teorik açıdan incelenmesi ve yeni bir mekânsallık türünü bağımlı kılan unsurlarının saptanması ilgiye muhtaçtır.

References

  • Adria, M. (2008). Time, Space, and the Wireless Community Network. The Journal of Community Informatics 4(1) (Özel Elektronik Yayın). Assmann, J. (1997). Kültürel Bellek. Ayşe Tekin (çev.). İstanbul: Ayrıntı. Baudrillard, J. (1988). The Year 2000 has Already Happened. Body Invaders: Sexuality and the Postmodern Condition, London: Macmillan. -------------. (2003). Simülakrlar ve Simülasyon. Oğuz Adanır (çev.). İstanbul: DoğuBatı. Bethke, B. (1983). Cyberpunk, http://www.infinityplus.co.uk/stories/cpunk.htm Erişim Tarihi: 05.04.2016. Bourdieu, P. (2007). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. Nazlı Ökten (çev.). İstanbul: İletişim. Castells, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ağ Toplumunun Yükselişi. Ebru Kılıç (çev.). İstanbul: Bilgi. Featherstone, M. (1995). Cultures of Technological Embodiment. Cyberspace, Cyberbodies Cyberpunk, London: Sage. Fortini, A. (2009). The Facebook Divorce. Mart 2016, http://www.salon.com/2009/09/29/ facebook_divorce_2/ Gibson, W. (1993). Virtual Light. London: Viking. Greenhill, A. G. (1998). Commodifying Virtual Classrooms, Universities and Virtual Organisational Existence. Virtual University Journal 1, s. 150-159. Gudrais, E. (2010). Networked. Harvard Magazine May-June, http://harvardmagazine.com/2010/05/networked Erişim Tarihi: 26.05.2016. Heim, M. (1995). Why Call It Virtual Reality?. Cyberspace, Cyberbodies, Cyberpunk, London: Sage. Hortobagyi, M. (Eylül 2007). Slain Students’ Pages to Stay on Facebook. Erişim Tarihi: 09 Eylül 2016, http://www.usatoday.com/news/nation/2007-05-08-facebook- vatech_N.htm Jones, S. G. (1997). Virtual Culture. London: Sage. Kuyucu, M. (2015). Web 2.0 Haçlı Seferleri. İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar: Twitter, Ankara: Heretik. Lefebvre, H. (2004). The Production of Space. London: Blackwell. ------------. (2006). Rhythmanalysis. New York: Continuum. Poster, M. (1995). Postmodern Virtualities. Cyberspace, Cyberbodies, Cyberpunk, London: Sage. Postman, N. (1993). Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. New York: Vintage. Sennett, R. (1996). Kamusal İnsanın Çöküşü. Abdullah Yılmaz, Serpil Durak (çev.). İstanbul: Ayrıntı. -----------. (2009). Yeni Kapitalizm Kültürü. Aylin Onacak (çev.). İstanbul: Ayrıntı. Soja, W. E. (1989). Postmodern Geographies. New York: Verso. Stelter, B. (Haziran 2007). On Facebook, Life After Death. Erişim Tarihi: 09 Şubat 2016, http://www.thetowerlight.com/2,11165/on-facebook-life-after-death-1,1559170 Stoll, C. (2000). High-Tech Heretic. New York: Anchor. Tomas, D. (1995). Feedback and Cybernetics: Reimaging the Body in the Age of the Cyborg.Cyberspace, Cyberbodies, Cyberpunk, London: Sage. Toprak, A. & Yıldırım, A. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı: Facebook. İstanbul: Kalkedon.

The Daily Social Regulation of Cyberspace and Its Reality on Youth: Facebook

Year 2017, Volume: 2 Issue: 4, 506 - 523, 30.07.2017

Abstract

The experience of ‘todayness’ interminably made by modernism has been consolidated by the cyberspace (the internet) in the 21st century. While recollecting the inborn flow of the cybernetics, the subject of this investigation is Facebook developed as a community action basically in 2007 and involves many adolescents with an open identification in a virtual domain. What lies underneath the cyber spatiality? How Facebook has become well known among the other social networking sites serving as a space of the group and creativity. How the adolescents set up another self in this medium aggravating the mind-body dilemma? What kind of representations are the virtual collectives? In this context, hypothesis of this study is that the social media sites, which call, revive or redesign the memory of youth as a recollecting procedure, constitute a public space and postspatialize people’s social reactions, objectives and shares. In the analysis of this hypothesis within the framework of source management, the potentiality of social media sites was defined. The ‘today thought’ working as a daily paper tradition utilized by Facebook creates a space where generations grown and change. Virtual situations make the second space (internet) a genuine option. In an environment where reality-virtuality continuum exists, it is hard to recognize what is vital. Starting here of perspective, cyberspace needs a hypothetical consideration for its advanced spatiality of addictive practices.

References

  • Adria, M. (2008). Time, Space, and the Wireless Community Network. The Journal of Community Informatics 4(1) (Özel Elektronik Yayın). Assmann, J. (1997). Kültürel Bellek. Ayşe Tekin (çev.). İstanbul: Ayrıntı. Baudrillard, J. (1988). The Year 2000 has Already Happened. Body Invaders: Sexuality and the Postmodern Condition, London: Macmillan. -------------. (2003). Simülakrlar ve Simülasyon. Oğuz Adanır (çev.). İstanbul: DoğuBatı. Bethke, B. (1983). Cyberpunk, http://www.infinityplus.co.uk/stories/cpunk.htm Erişim Tarihi: 05.04.2016. Bourdieu, P. (2007). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. Nazlı Ökten (çev.). İstanbul: İletişim. Castells, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ağ Toplumunun Yükselişi. Ebru Kılıç (çev.). İstanbul: Bilgi. Featherstone, M. (1995). Cultures of Technological Embodiment. Cyberspace, Cyberbodies Cyberpunk, London: Sage. Fortini, A. (2009). The Facebook Divorce. Mart 2016, http://www.salon.com/2009/09/29/ facebook_divorce_2/ Gibson, W. (1993). Virtual Light. London: Viking. Greenhill, A. G. (1998). Commodifying Virtual Classrooms, Universities and Virtual Organisational Existence. Virtual University Journal 1, s. 150-159. Gudrais, E. (2010). Networked. Harvard Magazine May-June, http://harvardmagazine.com/2010/05/networked Erişim Tarihi: 26.05.2016. Heim, M. (1995). Why Call It Virtual Reality?. Cyberspace, Cyberbodies, Cyberpunk, London: Sage. Hortobagyi, M. (Eylül 2007). Slain Students’ Pages to Stay on Facebook. Erişim Tarihi: 09 Eylül 2016, http://www.usatoday.com/news/nation/2007-05-08-facebook- vatech_N.htm Jones, S. G. (1997). Virtual Culture. London: Sage. Kuyucu, M. (2015). Web 2.0 Haçlı Seferleri. İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar: Twitter, Ankara: Heretik. Lefebvre, H. (2004). The Production of Space. London: Blackwell. ------------. (2006). Rhythmanalysis. New York: Continuum. Poster, M. (1995). Postmodern Virtualities. Cyberspace, Cyberbodies, Cyberpunk, London: Sage. Postman, N. (1993). Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. New York: Vintage. Sennett, R. (1996). Kamusal İnsanın Çöküşü. Abdullah Yılmaz, Serpil Durak (çev.). İstanbul: Ayrıntı. -----------. (2009). Yeni Kapitalizm Kültürü. Aylin Onacak (çev.). İstanbul: Ayrıntı. Soja, W. E. (1989). Postmodern Geographies. New York: Verso. Stelter, B. (Haziran 2007). On Facebook, Life After Death. Erişim Tarihi: 09 Şubat 2016, http://www.thetowerlight.com/2,11165/on-facebook-life-after-death-1,1559170 Stoll, C. (2000). High-Tech Heretic. New York: Anchor. Tomas, D. (1995). Feedback and Cybernetics: Reimaging the Body in the Age of the Cyborg.Cyberspace, Cyberbodies, Cyberpunk, London: Sage. Toprak, A. & Yıldırım, A. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı: Facebook. İstanbul: Kalkedon.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Volkan Yücel This is me

Publication Date July 30, 2017
Submission Date April 2, 2017
Acceptance Date June 29, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 4

Cite

APA Yücel, V. (2017). Siber Alan ve Gerçekliğin Gençler Üzerinde Gündelik Sosyal Regülasyonu: Facebook. TRT Akademi, 2(4), 506-523.