Bu çalışma, Tim Burton sinemasının anlatı ve stil yapısında zamanla meydana gelen dönüşümü, tarihsel poetika yaklaşımı çerçevesinde incelemektedir. 1988 yapımı Beetlejuice ile 2024 yapımı Beetlejuice Beetlejuice filmleri üzerinden yapılan karşılaştırmalı analiz, yönetmenin yaratıcı kimliğinin popüler kültür bağlamında nasıl yeniden üretildiğini ve "auteur" statüsünün endüstriyel kodlarla nasıl dönüştüğünü ortaya koymaktadır. David Bordwell ve Kristin Thompson’ın tarihsel poetika yaklaşımına dayanan bu çalışma, anlatı yapısı, görsel stil ve tematik örüntüler bağlamında iki film arasındaki devamlılık ve kırılmaları analiz etmektedir. Bu bağlamda çalışma, klasik anlatı sinemasından popüler kültür anlatılarına geçiş sürecini Burton’ın sinema dili üzerinden okumayı amaçlamaktadır. Analiz sonucunda ulaşılan başlıca bulgular şunlardır: Beetlejuice’da (1988) öne çıkan gotik ve absürt mizah ögeleri, Beetlejuice Beetlejuice’da (2024) dijital olanaklarla desteklenen daha yoğun bir görsel evrenle yeniden biçimlendirilmiştir. Ayrıca, 2024 yapımı filmde klasik anlatı kalıplarına daha fazla yaslanıldığı ve Burton’ın stilistik tercihlerinin ticari sinema kodlarıyla daha fazla örtüştüğü gözlemlenmiştir. Bu durum, Burton’ın auteur kimliğinin 1988 yılında bağımsız bir yaratıcı ses olarak şekillenirken, 2024’te dijital çağın üretim dinamiklerine uyumlu, sistemle bütünleşmiş bir marka kimliğine dönüştüğünü ortaya koymaktadır.
This study examines the transformation of narrative and stylistic structures in Tim Burton’s cinema over time through the lens of historical poetics. By conducting a comparative analysis of Beetlejuice (1988) and Beetlejuice Beetlejuice (2024), the article explores how the director’s creative identity has been reconstituted within the context of popular culture, and how his status as an auteur has been reshaped by industrial codes. Grounded in the historical poetics approach developed by Bordwell and Thompson, the study analyzes continuities and ruptures between the two films in terms of narrative structure, visual style, and thematic patterns. In this context, it aims to interpret the transition from classical narrative cinema to contemporary popular cultural narratives through the evolving cinematic language of Burton. The main findings of the analysis are as follows: The gothic and absurd humor elements that stand out in the first film are reconfigured in the second through a more visually intense universe made possible by digital technologies. Moreover, Beetlejuice Beetlejuice (2024) relies more heavily on conventional narrative structures, and Burton’s stylistic choices are more aligned with commercial cinematic codes. This suggests that while Burton’s auteur identity in 1988 was shaped as an independent creative voice, by 2024 it has evolved into a branded identity integrated with the production dynamics of the digital age.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Theories |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 15, 2025 |
Acceptance Date | September 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 25 |