The main aim of this study is to explore prospective teachers’ opinions on their academic motivation levels. In this context, we aimed to see whether there were any statistically significant differences among prospective teachers’ views toward their academic motivation levels in terms of gender, grade level and department variables. Data for the study were collected through “Academic Motivation Scale” developed by Vallerand et al. (1992) and adapted into Turkish by Karagüven (2012). The scale was administered on 806 prospective teachers at Faculty of Education in Fırat University during Fall term of 2012- 2013 academic year. The scale included 28 items and seven subscales entitled intrinsic motivation to know (?:.79), intrinsic motivation to accom¬plish (?:.74), intrinsic motivation to experience stimulation (?:.67), extrin¬sic motivation external regulation (?:.79), extrinsic motivation introjected regulation (?:75), extrinsic motivation identified regulation (?:.73) and amotivation (?:.83). Cronbach’s alpha reliability coefficient for the overall scale was calculated to be .87. The items were rated on a seven-point scale, ranging from does not correspond at all (1) to corresponds exactly (7). Independent samples t test, one way ANOVA, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H and Tukey HSD tests were utilized to analyze the data. Findings revealed statistically significant differences among the views of prospective teachers on their academic motivation levels in terms of gender, grade level and department variables. Male prospective teachers had higher level of academic motivation than female prospective teachers. First year students’ academic motivation level was found to be higher than that of the fourth year students. Prospective teachers enrolled at the department of Fine Arts Education had higher academic motivation level than those enrolled at the department of Mathematics toward intrinsic motivation to know subscale. Science prospective teachers were observed to have higher level of academic motivation than Pre-School prospective teachers toward intrinsic motivation to accom¬plish and intrinsic motivation to experience stimulation subscales. Fine Arts prospective teachers had higher motivation level than Pre-School prospective teachers toward intrinsic motivation to accom¬plish. Prospective teachers enrolled at Pre-school and Computer & Instructional Technologies departments were determined to have the highest academic motivation level toward extrin¬sic motivation external regulation. Results were compared and discussed in relation to previous related studies. Some useful implications are discussed based on the research findings to increase academic motivation levels of prospective teachers.
Prospective teacher Motivation Academic motivation Intrinsic motivation Extrinsic motivation
Bu araştırmanın genel amacı öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu genel amaç çerçevesinde öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşlerinin ne olduğu ve bu görüşlerin cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölüm değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmiştir. Araştırma verileri Vallerand ve ark., (1992) tarafından geliştirilen ve Karagüven (2012) tarafından Türkçeye uyarlama çalışması yapılan “Akademik Motivasyon Ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışma, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı Güz yarıyılında Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 806 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Ölçek 28 maddeden ve şu yedi alt boyuttan oluşmaktadır: İçsel motivasyon bilme (?:.79), içsel motivasyon başarma (?:.74), içsel motivasyon hareket (?:.67), dışsal motivasyon düzen (?:.79), dışsal motivasyon kendini ispat (?:.75), dışsal motivasyon tanınma (?:.73), moti¬vasyonsuzluk (?:.83). Ölçeğin toplam Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .87 olarak hesaplanmıştır. Ölçek maddeleri yedili dereceleme ile sıralanmış ve hiç uyuşmuyor (1) ile başlayarak tam olarak uyuşuyor (7) biçiminde derecelenmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H ve Tukey HSD testleri kullanılmıştır. Araştırma ile öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşlerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölüm değişkenleri açısından anlamlı biçimde farklılaştığı belirlenmiştir. Erkek öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerinin kadın öğretmen adaylarından daha yüksek bulunmuştur. Birinci sınıflarda öğrenim gören öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeyleri dördüncü sınıf öğretmen adaylarınınkinden daha yüksek çıkmıştır. Resim-İş öğretmen adaylarının bilmeye yönelik içsel motivasyon düzeyleri matematik öğretmen adaylarınınkinden daha yüksek olduğu görülmüştür. Fen Bilgisi öğretmen adaylarının başarmaya yönelik içsel motivasyon ve uyarım yaşamaya yönelik içsel motivasyon düzeyleri Okul Öncesi öğretmen adaylarınınkinden daha yüksek bulunmuştur. En yüksek düzeydeki belirlenmiş dışsal motivasyon Okul Öncesi ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri bölümlerindeki öğretmen adaylarında görülmüştür. Araştırma sonuçları önceki benzer araştırma sonuçlarıyla karşılaştırılmış ve tartışılmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerinin artırılması için çeşitli önerilerde bulunulmaktadır.
Öğretmen Adayı Motivasyon Akademik Motivasyon İçsel motivasyon Dışsal motivasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 173 Sayı: 173 |