The aim of this research is to determine the views of teachers about aim of the book, approach to language teaching and learning, visual elements of the book, presentation of language and vocabulary items, activities and exercises, organization and sequencing, supporting sources and supporting materials of 2nd grade English textbook which is prepared according to English instruction program in 2013. In order to achieve this purpose, a textbook evaluation scale with 51 items was prepared and it was applied to 68 English teachers. Survey method was used in this research. According to the results of this study, teachers have given average 3,19 points out of 5 to 2nd grade English textbook in accordance with aim of the book, approach to language teaching and learning, visual elements of the book, presentation of language and vocabulary items, activities and exercises, organization and sequencing, supporting sources and supporting materials. This result indicates that this book is not-well qualified enough to meet the expectations of teachers.
Bu araştırmanın amacı, 2013 yılında yenilenen İngilizce ders öğretim programına göre hazırlanan 2.sınıf İngilizce ders kitabının; kitabın amacı, kitabın dil öğrenim ve öğretimine yaklaşımı, kitaptaki görsel öğeler, kelime ve dil öğelerinin sunumu ve anlatımı, etkinlikler ve alıştırmalar, organizasyon ve konu sıralaması, destekleyici kaynaklar ve destekleyici materyaller açısından öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Bu amaçla hazırlanan 51 maddelik ders kitabı değerlendirme ölçeği, 68 İngilizce öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler; 2.sınıf İngilizce ders kitabına kitabın amacı, kitabın dil öğrenim ve öğretimine yaklaşımı, kitaptaki görsel öğeler, kelime ve dil öğelerinin sunumu ve anlatımı, etkinlikler ve alıştırmalar, organizasyon ve konu sıralaması, destekleyici kaynaklar ve destekleyici materyaller açısından beş üzerinde ortalama 3,19 puan vermişlerdir. Bu sonuç, kitabın öğretmenlerin beklentilerini karşılar nitelikte olmadığını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2015 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 19 Sayı: 1 |