Kutadgu Bilig is considered among the milestones for Turkish language and culture. Yusuf Has Hacib involved in many area of interest of that time and information such as religion, mythology, philosophy, psychology, education, family, order, tradition, customs, government and law, politics, history, geography, national games and sports, dream interpretation, sky science, algebra, zoology, literature, poetry, health information, etc. As he has such wide information with respect to related framework, he influenced many scholars as regards to using his work. In this study, by handling Kutadgu Bilig from a different point of view, we focused on material using and which is being his longitudinal orientation such as education. By using survey model in this study, it is used document analysis techniques. We handle Kutadgu Bilig as regards to teaching material using. As a result of the study, it is seen that there have been metaphors, symbols, similes, personifications, metonym as well as sayings, poems, proverbs, vesicles and also by quoting of important events and personalities of that time, as by using animal, plant, color, he tried to reify the narratives in order for readers’ easily interactions.
Kutadgu Bilig, Türk dili ve kültürü bakımından mihenk taşı konumundadır. Yusuf Has Hacib bu kapsamlı eserinde döneminin birçok ilgi ve bilgi alanına (din, mitoloji, felsefe, psikoloji, eğitim öğretim, aile düzeni, gelenek görenek, devlet ve saray örgütü, siyaset, tarih, coğrafya, sofra görgüsü, millî oyunlar ve sporlar, rüya yorumu, gök bilimi, cebir, zooloji, edebiyat, şiir, sağlık bilgisi vb.) müdahil olmuş ve eserinin satır aralarında ahlaklı, soylu, seçkin insanı ve bu insanın vasıflarını kendine has üslubuyla dile getirmiştir. Yusuf Has Hacib’in, eserde konu yelpazesini bu denli geniş tutması günümüzde birçok bilim dalına ait araştırmacının bu eserden istifade etmesini sağlamıştır. Bu çalışmada da Kutadgu Bilig’e farklı bir noktadan yaklaşılarak eğitimöğretim ve onun uzantısı konumunda bulunan materyal kullanımı ele alınmıştır. Bu çalışma tarama modelinde olup doküman incelemesine dayalı olarak yapılmıştır. Çalışmada Kutadgu Bilig, öğretim materyallerinin kullanımı bakımından ele alınmıştır. Çalışma sonucunda Yusuf Hâs Hâcib’in sözünü etkin kılmak ve okuyucuyu etkileyebilmek, onun dünyasına daha kolay nüfuz edebilmek için Kutadgu Bilig’de metafor (semboller, benzetmeler, kişileştirmeler, eğretilemeler) metonomi (ad aktarması) gibi söz sanatlarının yanı sıra dönemin büyüklerine ait vecizelere(özdeyiş), şiirlere, atasözlerine, deyimlere, ayetler ile dönemin önemli olaylarına, şahsiyetlerine atıflar yaparak, hayvan, bitki ve renk motiflerini kullanarak anlattıklarını somutlaştırmayı ve okuyucuyla daha kolay etkileşim gerçekleştirmeyi amaçlamış olduğu görüldü.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 172 Sayı: 172 |