BibTex RIS Cite

VALIDATION OF “WRITING SELF-EFFICACIES SCALE” FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Year 2013, Volume: 171 Issue: 171, 81 - 94, 01.01.2013

Abstract

In this study, validity and reliability processes of a writing self-efficacies scale developed for secondary school learners has been presented. In the beginning of the study, a 47 item pool was created using expert judgment of the students’ opinions and then the draft was reduced to 45 items. The scale was evaluated using factor analysis method by the contribution of 293 primary school students in Elazığ. In statistical analysis 40 items were chosen for the second analysis. There are 30 positive, 10 negative attitude items in the scale. KMO value of the scale was found out as .869, Bartlett’s test was determined as 8252.72, Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was found as .921. This result shows that analysis of data obtained from study, it was understood the scale developed is applicable.

References

  • AKYOL, H. (2000). Yazı Öğretimi. Millî Eğitim, 146, 37-48.
  • BALCI, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • BAYRAKTAR, A. (2009). An Exploration of the Teacher-Student Writing Conference and the Potential Influence of Self-Efficacy (Unpublished Dissertation). Florida State University College of Education.
  • BRYMAN, A.; Cramer, D. (1997). Quantitative Data Analysis with SPSS for Windows: A Guide for Social Scientists. New York: Routledge.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Anka- ra: Pegem A Yayıncılık.
  • CARTER, C.; Bishop, J.; Kravits, S. L. (2002). Key to Effective Learning. New Jersey: Printice Hall.
  • FAİGLEY, L.; Daly, J. A.; Witte, S. P. (1981). The Effects of Writing Apprehension on Writing Performance and Competence. The Journal of Educational Research, 75, 16-21.
  • GÖÇER, A. (2010). Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi. Uluslararası Sos- yal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195.
  • HOVARDAOĞLU, S.; Sezgin, N. (Çevirenler) (1998). Eğitimde ve Psikoloji- de Ölçme Standartları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği ve ÖSYM Yayınları.
  • KALAYCI, Ş. (2006). Faktör Analizi. İçinde: Şeref Kalaycı (Editör), SPSS Uy- gulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • LAVELLE, E. (2006). Teachers’ Self-efficacy for Writing. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 73-84.
  • Mccarthy, P.; Meier, S.; Rinderer, R. (1985). Self-Efficacy and Writing. College Composition and Communication, 36, 465-471.
  • PAJARES, F.; Valiante G. (2006). Self-Efficacy Beliefs and Motivation in Writing Development. In: Charles A. MacArthur, Steve Graham, Jill Fitzgerald (Editors), Handbook of Writing Research (pp: 159-170). New York: The Guilford Press.
  • PAJARES, F.; Valiante, G. (1997). Influence of Self-Efficacy on Elementary Students’ Writing. The Journal of Educational Research, 90, 353-360.
  • PAJARES, M. F.; Johnson, M. J. (1993). Confidence and Competence in Writing: The Role of Self-Efficacy Outcome Expectancy, and Apprehension. Research in the Teaching of English, (28), 313-331.
  • PAJARES, M. F.; Johnson, M. J. (1996). Self-Efficacy Beliefs and the Writing Performance of Entering High School Students. Psychology in the Schools, 33, 163-175.
  • SHELL, D. F.; Colvin, C.; Bruning, R. H. (1995). Self-Efficacy, Attributions, and Outcome Expectancy Mechanisms in Reading and Writing Achievement: Grade-Level and Achievement-Level Differences. Journal of Educational Psychology, 87, 386-398.
  • SHELL, D. F.; Murphy, C. C.; Bruning, R. H. (1989). Self-Efficacy and Outcome Expectancy Mechanisms in Reading and Writing Achievement. Journal of Educational Psychology, 81, 91-100.
  • SİVYER, D. L. (2005). The Effect of Positive/Negative Feedback Awareness on Self-efficacy and Writing Performance (Masters Thesis). The Florida State University College of Education Department of Educational Psychology & Learning Systems.
  • TAVŞANCIL, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. An- kara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TEZBAŞARAN, A. A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • TURGUT, M. F.; Baykul, Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • ZİMMERMAN, B. J.; Bandura, A. (1994). Impact of Self-Regulatory Influences on Writing Course Attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 845-862.
  • YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ
  • (Aşağıda yer alan ifadelerden size uygun olan seçene
  • ği “X” şeklinde işaretleyiniz.) a T ka K a tı lıyo K ar K a tı lm Hi 1
  • İyi bir yazar olduğumu düşünürüm.
  • Yazarken kendimi rahat hissederim.
  • Yazdıklarımı sınıf ortamında yüksek sesle oku- mak hoşuma gidiyor.
  • Yazarken kendi fikirlerimi kullanmayı, başkaları
  • nın fikirlerini kullanmaya tercih ederim.
  • Artık her konuyla ilgili yazı yazabileceğimi düşü- nüyorum.
  • Öğretmenim ve arkadaşlarım yazdıklarımda çok
  • hata bulduğunda rahatsız oluyorum.
  • Yazdığım yazılarla ilgili olarak daha derin bir
  • hoşnutluk duymaya başladım.
  • Yazımdaki organizasyon sınıfımdaki diğer çocuk
  • larınkinden daha iyidir. 9
  • Yazdıklarım, sınıf arkadaşlarımın yazdıklarından
  • daha ilgi çekicidir. 10
  • çalışmaları yapmaktan daha çok hoşlanmaya başladım.
  • Cümlelerimi diğer çocukların cümlelerinden daha
  • iyi bir düzene koyarım. 12
  • Yazımı bitirdikten sonra daha ayrıntılı bir şekilde
  • kontrol etmeye başladım. 13
  • Yazma ödevlerim için daha çok araştırma yap
  • maya ve fikir alış verişinde bulunmaya başladım. 14
  • Yazarken çoğu zaman başkalarından yardım alırım.
  • Yazma ödevlerimi daha detaylı yapmaya başla- dım.
  • Yazımı okuyanlar üzerinde nasıl bir izlenim bı
  • rakmam gerektiği hakkında asla düşünmem.
  • Bir yazı yazarken başka yazılar yazmak için yeni
  • fikirler edinmeye başladım.
  • Yazılarımı iyi bir planlama aşaması sonrasında yazmaya başladım.
  • Kompozisyonumun veya yazımın başarılı bir
  • çalışma olup olmadığı hakkında daha fazla endişe
  • duymaya başladım. 20 mı gözden geçirip düzeltmeler yapmanın gerek- siz olduğunu düşünüyorum. 21
  • Yazılarımın her yönden güzel olması için sınıf
  • arkadaşlarımdan daha çok çaba harcıyorum. 22
  • ğundan daha fazla eğlendiklerini, bilgilendiklerini
  • ve yazımdan daha fazla etkilendiklerini söyleye- bilirim.
  • Yazma uygulamaları sayesinde yazma becerim oldukça gelişti.
  • Herhangi bir planlamaya ve hazırlığa gerek duy
  • madan gelişigüzel yazılar yazabiliyorum.
  • Yazmanın kişisel gelişimim için gerekli bir beceri
  • olduğunu daha iyi fark ettim.
  • Yazmayı sınıfımdaki diğer çocuklara oranla çok
  • daha zor ve sıkıcı buluyorum.
  • Herhangi bir konu hakkında yazı yazmak beni çok
  • yönlü düşünmeye sevk eder.
  • Yazmadan önce oldukça ayrıntılı bir taslak hazır
  • lamak gerektiğini düşünüyorum.
  • Yazılı anlatıma dayalı ödevleri, iyi bir yazar olma
  • yolunda deneyim kazanma olarak görüyorum. 30
  • kullandıklarından daha iyi bir anlam ve yapı
  • bütünlüğü oluşturur. 31
  • Duygu ve düşüncelerimi yazıya dökmekten çeki- niyorum.
  • Yazı yazarken, eskiden olduğundan daha az
  • yardıma ihtiyaç duyuyorum. 33
  • noktalama işaretlerine daha fazla dikkat etmeye başladım. 34
  • Sadece bilgi sahibi olduğum konularda iyi yazabi- liyorum. 35
  • Yazma ödevlerimden hiç memnun değilim.
  • Yazma ödevlerimi yapmayı mümkün olduğunca ertelerim.
  • Bir kompozisyon yazarken düşündüğüm tek şey
  • iyi bir not almaktır.
  • Yazımdaki cümleler ve paragraflar eskisinden
  • daha fazla uyum içerisindedir.
  • Okul etkinliklerinin dışında da yazılar (şiir, hikâye,
  • deneme vb.) yazarım.
  • İyi yazılar yazmak okul hayatına daha iyi odak- lanmamı sağladı.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK “YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Year 2013, Volume: 171 Issue: 171, 81 - 94, 01.01.2013

Abstract

Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin yazma öz yeterliklerini değerlendirmeye dönük bir ölçeğe ilişkin geçerlik ve güvenirlik analizi sonuçlarını ortaya koymayı amaçlanmaktadır. Ölçek geliştirme çalışmasına başlanırken 47 ifade içeren bir madde havuzu oluşturulmuş, öğrenci görüşlerinden ve uzman yargısından yararlanılarak taslak ölçekteki madde sayısı 45’e düşürülmüştür. Elazığ il merkezindeki 10 ilköğretim okulunda öğrenim gören 293 ilköğretim öğrencisi üzerinde uygulanan ölçekten elde edilen veriler faktör analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, 30’u olumlu, 10’u olumsuz toplam 40 madde seçilmiş ve ölçeğin KMO değeri .869, Bartlett testi 8252.72, Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ise .92 olarak bulunmuştur. Bu sonuca göre ölçeğin güvenilir bir ölçek olduğunu belirtmek mümkündür. Çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda geliştirilen ölçeğin uygulanabilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • AKYOL, H. (2000). Yazı Öğretimi. Millî Eğitim, 146, 37-48.
  • BALCI, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • BAYRAKTAR, A. (2009). An Exploration of the Teacher-Student Writing Conference and the Potential Influence of Self-Efficacy (Unpublished Dissertation). Florida State University College of Education.
  • BRYMAN, A.; Cramer, D. (1997). Quantitative Data Analysis with SPSS for Windows: A Guide for Social Scientists. New York: Routledge.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Anka- ra: Pegem A Yayıncılık.
  • CARTER, C.; Bishop, J.; Kravits, S. L. (2002). Key to Effective Learning. New Jersey: Printice Hall.
  • FAİGLEY, L.; Daly, J. A.; Witte, S. P. (1981). The Effects of Writing Apprehension on Writing Performance and Competence. The Journal of Educational Research, 75, 16-21.
  • GÖÇER, A. (2010). Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi. Uluslararası Sos- yal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195.
  • HOVARDAOĞLU, S.; Sezgin, N. (Çevirenler) (1998). Eğitimde ve Psikoloji- de Ölçme Standartları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği ve ÖSYM Yayınları.
  • KALAYCI, Ş. (2006). Faktör Analizi. İçinde: Şeref Kalaycı (Editör), SPSS Uy- gulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • LAVELLE, E. (2006). Teachers’ Self-efficacy for Writing. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 73-84.
  • Mccarthy, P.; Meier, S.; Rinderer, R. (1985). Self-Efficacy and Writing. College Composition and Communication, 36, 465-471.
  • PAJARES, F.; Valiante G. (2006). Self-Efficacy Beliefs and Motivation in Writing Development. In: Charles A. MacArthur, Steve Graham, Jill Fitzgerald (Editors), Handbook of Writing Research (pp: 159-170). New York: The Guilford Press.
  • PAJARES, F.; Valiante, G. (1997). Influence of Self-Efficacy on Elementary Students’ Writing. The Journal of Educational Research, 90, 353-360.
  • PAJARES, M. F.; Johnson, M. J. (1993). Confidence and Competence in Writing: The Role of Self-Efficacy Outcome Expectancy, and Apprehension. Research in the Teaching of English, (28), 313-331.
  • PAJARES, M. F.; Johnson, M. J. (1996). Self-Efficacy Beliefs and the Writing Performance of Entering High School Students. Psychology in the Schools, 33, 163-175.
  • SHELL, D. F.; Colvin, C.; Bruning, R. H. (1995). Self-Efficacy, Attributions, and Outcome Expectancy Mechanisms in Reading and Writing Achievement: Grade-Level and Achievement-Level Differences. Journal of Educational Psychology, 87, 386-398.
  • SHELL, D. F.; Murphy, C. C.; Bruning, R. H. (1989). Self-Efficacy and Outcome Expectancy Mechanisms in Reading and Writing Achievement. Journal of Educational Psychology, 81, 91-100.
  • SİVYER, D. L. (2005). The Effect of Positive/Negative Feedback Awareness on Self-efficacy and Writing Performance (Masters Thesis). The Florida State University College of Education Department of Educational Psychology & Learning Systems.
  • TAVŞANCIL, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. An- kara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TEZBAŞARAN, A. A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • TURGUT, M. F.; Baykul, Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • ZİMMERMAN, B. J.; Bandura, A. (1994). Impact of Self-Regulatory Influences on Writing Course Attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 845-862.
  • YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ
  • (Aşağıda yer alan ifadelerden size uygun olan seçene
  • ği “X” şeklinde işaretleyiniz.) a T ka K a tı lıyo K ar K a tı lm Hi 1
  • İyi bir yazar olduğumu düşünürüm.
  • Yazarken kendimi rahat hissederim.
  • Yazdıklarımı sınıf ortamında yüksek sesle oku- mak hoşuma gidiyor.
  • Yazarken kendi fikirlerimi kullanmayı, başkaları
  • nın fikirlerini kullanmaya tercih ederim.
  • Artık her konuyla ilgili yazı yazabileceğimi düşü- nüyorum.
  • Öğretmenim ve arkadaşlarım yazdıklarımda çok
  • hata bulduğunda rahatsız oluyorum.
  • Yazdığım yazılarla ilgili olarak daha derin bir
  • hoşnutluk duymaya başladım.
  • Yazımdaki organizasyon sınıfımdaki diğer çocuk
  • larınkinden daha iyidir. 9
  • Yazdıklarım, sınıf arkadaşlarımın yazdıklarından
  • daha ilgi çekicidir. 10
  • çalışmaları yapmaktan daha çok hoşlanmaya başladım.
  • Cümlelerimi diğer çocukların cümlelerinden daha
  • iyi bir düzene koyarım. 12
  • Yazımı bitirdikten sonra daha ayrıntılı bir şekilde
  • kontrol etmeye başladım. 13
  • Yazma ödevlerim için daha çok araştırma yap
  • maya ve fikir alış verişinde bulunmaya başladım. 14
  • Yazarken çoğu zaman başkalarından yardım alırım.
  • Yazma ödevlerimi daha detaylı yapmaya başla- dım.
  • Yazımı okuyanlar üzerinde nasıl bir izlenim bı
  • rakmam gerektiği hakkında asla düşünmem.
  • Bir yazı yazarken başka yazılar yazmak için yeni
  • fikirler edinmeye başladım.
  • Yazılarımı iyi bir planlama aşaması sonrasında yazmaya başladım.
  • Kompozisyonumun veya yazımın başarılı bir
  • çalışma olup olmadığı hakkında daha fazla endişe
  • duymaya başladım. 20 mı gözden geçirip düzeltmeler yapmanın gerek- siz olduğunu düşünüyorum. 21
  • Yazılarımın her yönden güzel olması için sınıf
  • arkadaşlarımdan daha çok çaba harcıyorum. 22
  • ğundan daha fazla eğlendiklerini, bilgilendiklerini
  • ve yazımdan daha fazla etkilendiklerini söyleye- bilirim.
  • Yazma uygulamaları sayesinde yazma becerim oldukça gelişti.
  • Herhangi bir planlamaya ve hazırlığa gerek duy
  • madan gelişigüzel yazılar yazabiliyorum.
  • Yazmanın kişisel gelişimim için gerekli bir beceri
  • olduğunu daha iyi fark ettim.
  • Yazmayı sınıfımdaki diğer çocuklara oranla çok
  • daha zor ve sıkıcı buluyorum.
  • Herhangi bir konu hakkında yazı yazmak beni çok
  • yönlü düşünmeye sevk eder.
  • Yazmadan önce oldukça ayrıntılı bir taslak hazır
  • lamak gerektiğini düşünüyorum.
  • Yazılı anlatıma dayalı ödevleri, iyi bir yazar olma
  • yolunda deneyim kazanma olarak görüyorum. 30
  • kullandıklarından daha iyi bir anlam ve yapı
  • bütünlüğü oluşturur. 31
  • Duygu ve düşüncelerimi yazıya dökmekten çeki- niyorum.
  • Yazı yazarken, eskiden olduğundan daha az
  • yardıma ihtiyaç duyuyorum. 33
  • noktalama işaretlerine daha fazla dikkat etmeye başladım. 34
  • Sadece bilgi sahibi olduğum konularda iyi yazabi- liyorum. 35
  • Yazma ödevlerimden hiç memnun değilim.
  • Yazma ödevlerimi yapmayı mümkün olduğunca ertelerim.
  • Bir kompozisyon yazarken düşündüğüm tek şey
  • iyi bir not almaktır.
  • Yazımdaki cümleler ve paragraflar eskisinden
  • daha fazla uyum içerisindedir.
  • Okul etkinliklerinin dışında da yazılar (şiir, hikâye,
  • deneme vb.) yazarım.
  • İyi yazılar yazmak okul hayatına daha iyi odak- lanmamı sağladı.
There are 90 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Şengül This is me

Publication Date January 1, 2013
Submission Date October 9, 2015
Published in Issue Year 2013 Volume: 171 Issue: 171

Cite

APA Şengül, M. (2013). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK “YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 81-94. https://doi.org/10.20296/tsad.09083
AMA Şengül M. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK “YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. January 2013;171(171):81-94. doi:10.20296/tsad.09083
Chicago Şengül, Murat. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK ‘YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ’ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171, no. 171 (January 2013): 81-94. https://doi.org/10.20296/tsad.09083.
EndNote Şengül M (January 1, 2013) ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK “YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171 171 81–94.
IEEE M. Şengül, “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK ‘YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ’ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 171, no. 171, pp. 81–94, 2013, doi: 10.20296/tsad.09083.
ISNAD Şengül, Murat. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK ‘YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ’ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171/171 (January 2013), 81-94. https://doi.org/10.20296/tsad.09083.
JAMA Şengül M. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK “YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2013;171:81–94.
MLA Şengül, Murat. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK ‘YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ’ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 171, no. 171, 2013, pp. 81-94, doi:10.20296/tsad.09083.
Vancouver Şengül M. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK “YAZMA ÖZ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2013;171(171):81-94.