Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 2, 643 - 658, 05.08.2018

Öz

Bu araştırmada,
beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik gerçeklik şoku
beklenti düzeylerini ortaya koymak ve bu düzeyleri değişkenler açısından
incelemek amaçlanmıştır.
Araştırmada nicel araştırma modellerinden, tarama deseni kullanılmıştır.
Araştırmaya Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde Beden Eğitimi ve
Spor Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören
toplam 185 (66 kadın, 119 erkek) öğrenci katılmıştır. Araştırmada
veri toplamak için 2016 yılında
Özdemir
ve Büyükgöze’nin uyarlamış olduğu “Gerçeklik Şoku Beklentisi Ölçeği (GŞBÖ)”
kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren değişkenlerin varyanslarının
homojenliği test edildikten sonra, bu değişkenler, parametrik test yöntemleri
ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama,
standart sapma; bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi
(ANOVA), Post-Hoc test istatistikleri (Tukey HSD), Pearson Moment Korelasyon
testlerinden yararlanılmıştır.
Beden eğitimi ve spor öğretmenliği adaylarının GŞBÖ’den aldıkları toplam puan ile yaş değişkeni
arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Adayların gerçeklik şoku
beklenti düzeyleri, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farka sahip olmadığı
görülmüştür. Sınıf seviyelerinde GŞBÖ’ den alınan puanların istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği 1.sınıfın gerçeklik şoku beklentileri
puan ortalamasının 2.,3.ve 4.sınıfa göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Spor
branşı, spor yaşı, akademik not ortalamasına göre GŞBÖ’ den alınan puanların
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.



Yapılan analizler sonucunda, öğretmen adayların gerçeklik şoku beklenti
düzeylerinin orta seviyede olduğu görülmüştür. Sınıf  kademesine göre gerçeklik şoku beklenti
düzeyinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı, yaş,
cinsiyet, branş, spor yaşı ve akademik not
ortalamasına göre ise anlamlı bir farklılaşma olmadığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Referans 1 Betts, R. T. (2006). Lived experiences of long-term supply beggining teachers in new Brunswik: A hermeneutic phenomenological approach. Unpublish Doctoral Dissertation. The University of New Brunswik, Brunswik.Referans 2 Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (9th ed.). Ankara: Pegem Akademi. Referans 3 Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları Ve Yorum (Göz. Geç. 5. bs). Ankara: Pegem A Yayıncılık.Referans 4 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 18. Baskı Ankara: Pegem Akademi.Referans 5 Caires, S., Almeida, L. S., ve Martins, C. (2010). The socioemotional experiences of student teachers during practicum: A case of reality shock?. The Journal of Educational Research, 103, 17-27.Referans 6 Curtner-Smith, M.D. (2001). The Occupational Socialization of a first year physical education teacher with a teaching orientation. Sport, Education and Society, 6(1),81,81-105.Referans 7 Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.Referans 8 Chubbuck, S. M. (2008). A novice teacher’s beliefs about socially just teaching: dialogue of many voices. The New Educator, 4(4), 309-329.Referans 9 Dean, R. A. (1985). Reality shock: What happens when a new job does not match expectations. Paper presented at the Annual Convention of the American Psychological Association. Los Angeles, CA, August 23-27.Referans 10 Daehlen, M. (2008). Job satisfaction and job values among beginning nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45, 1789-1799.Referans 11 Dracup K, Morris E.P. (2008). How will they learn? American Journal of Critical Care; 17(4):306-309.Referans 12 Erkuş, A. (2013). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin.Referans 13 Farrell, T.S.C. (2003). Learning to teach English language during the first year: Personal influences and challenges. Teaching and Teacher Education, 19, 95-111.Referans 14 Farrell, T.S.C. (2006). The first year of language teaching: Imposing order. System, 34, 211-221.Referans 15 Güçlü, N. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Başlarken Yeni Öğretmenlerin Örgütsel Sosyalleşmeleri. İlk Günden Başöğretmenliğe. (Ed. Erçetin, Ş.): 17 – 39. Ankara: Asil Dağıtım.Referans 16 Halfer D, Graf E. (2006). Graduate nurse perceptions of the work experience. Nursing Economics 24(3):150-155.Referans 17 Kim, H., ve Cho, Y. (2014). Pre-service teachers’ motivation, sense of teaching efficacy, andexpectation of reality shock. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 42(1), 67-81.Referans 18 Koç, S., Bardak, A. ve Yılmaz, K. (2014). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İş Yerinden Beklentilerinin Belirlenmesi, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (3): 43-50.Referans 19 Kuş, E. (2009). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri: Nicel mi? Nitel mi? (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.Referans 20 Matanin, M., ve Collier, C. (2003). Longitudinal analysis of preservice teachers’ beliefs about teaching physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 22: 153-168.Referans 21 Özdemir, M., ve Büyükgöze, H. (2016). Gerçeklik Şoku Beklentisi Ölçeği’ nin Uyarlaması ve Aday Öğretmenler Üzerine Bir Uygulama. Ahi Evran Üniversitesi Kırsehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(2), 243-257.Referans 22 Haggarty, L., ve Postlethwaite, K. (2009). An exploration of changes in thinking in the transition from student teacher to newly qualified teacher. Research Papers in Education, 27(2), 241-262.Referans 23 Hagger, H., Mutton, T., ve Burn, K. (2011). Surprising but not shocking: The reality of the first year of teaching. Cambridge Journal of Education, 41(4), 387-405.Referans 24 Hobson, A. J., ve Ashby, P. (2012). Reality aftershock and how to avert it: Second-year teachers’ experiences of support for their professional development. Cambridge Journal of Education, 42(2), 177-196.Referans 25 Kartal, S. (2007). Eğitimde Örgütsel Sosyalleşme. Maya Akademi Yayınları, Ankara.Referans 26 Kaşkaya, A. Ünlü, İ., Akar, M. S., ve Sağırlı, M. Ö. (2011). Okul ve öğretmen içerikli sinema filmlerinin öğretmen adaylarının mesleki tutumlarına ve öz yeterlik algılarına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 1765-1783.Referans 27 Stroot, W. (2002). Organizational Socialization: Factors Affecting Beginning Teachers, Student Learning in Physical Education: Applying Research to Enhance Instruction, edt. S. J., Silverman and C., D. Ennis, (second edition). Human Kinetics. 311-326.Referans 28 Stroot, S.A. ve Whipple, C.E. (2003). Organizational socialization: Factors affecting beginning teachers. In: Silverman, SJ, Ennis, CD (eds) Student Learning in Physical Education: Applying Research to Enhance Instruction. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 311–328. Referans 29 Tekkurşun-Demir, G., Cicioğlu H., İ. ve İlhan, E., L. (2017). A Descriptive Study On Expectation Levels Of Reality Shock Of Physical Education Teacher Canditates Who Take Pedagogical Formation, Science, Movement and Health, 17 (2): 135-140.Referans 30 Twibell R, Pierre J, Johnson D, Barton D, Davis C, Kidd M. ve Rook G. Tripping over the welcome mat: Why new nurses don’t stay and what the evidence says we can do about it. American Nurse Today. http://www.americannursetoday.com/tripping-over-the-welcome-mat-why-new-nurses-dont-stay-and-what-the-evidence-says-we-cando-about-it/(Erişim tarihi: 01.12.2017).Referans 31 Veenman, S. (1984). Perceived Problems Of Beginning Teachers. Review Of Educational Research. 54 (2): 143-178
Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 2, 643 - 658, 05.08.2018

Öz

Kaynakça

  • Referans 1 Betts, R. T. (2006). Lived experiences of long-term supply beggining teachers in new Brunswik: A hermeneutic phenomenological approach. Unpublish Doctoral Dissertation. The University of New Brunswik, Brunswik.Referans 2 Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (9th ed.). Ankara: Pegem Akademi. Referans 3 Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları Ve Yorum (Göz. Geç. 5. bs). Ankara: Pegem A Yayıncılık.Referans 4 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 18. Baskı Ankara: Pegem Akademi.Referans 5 Caires, S., Almeida, L. S., ve Martins, C. (2010). The socioemotional experiences of student teachers during practicum: A case of reality shock?. The Journal of Educational Research, 103, 17-27.Referans 6 Curtner-Smith, M.D. (2001). The Occupational Socialization of a first year physical education teacher with a teaching orientation. Sport, Education and Society, 6(1),81,81-105.Referans 7 Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.Referans 8 Chubbuck, S. M. (2008). A novice teacher’s beliefs about socially just teaching: dialogue of many voices. The New Educator, 4(4), 309-329.Referans 9 Dean, R. A. (1985). Reality shock: What happens when a new job does not match expectations. Paper presented at the Annual Convention of the American Psychological Association. Los Angeles, CA, August 23-27.Referans 10 Daehlen, M. (2008). Job satisfaction and job values among beginning nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45, 1789-1799.Referans 11 Dracup K, Morris E.P. (2008). How will they learn? American Journal of Critical Care; 17(4):306-309.Referans 12 Erkuş, A. (2013). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin.Referans 13 Farrell, T.S.C. (2003). Learning to teach English language during the first year: Personal influences and challenges. Teaching and Teacher Education, 19, 95-111.Referans 14 Farrell, T.S.C. (2006). The first year of language teaching: Imposing order. System, 34, 211-221.Referans 15 Güçlü, N. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Başlarken Yeni Öğretmenlerin Örgütsel Sosyalleşmeleri. İlk Günden Başöğretmenliğe. (Ed. Erçetin, Ş.): 17 – 39. Ankara: Asil Dağıtım.Referans 16 Halfer D, Graf E. (2006). Graduate nurse perceptions of the work experience. Nursing Economics 24(3):150-155.Referans 17 Kim, H., ve Cho, Y. (2014). Pre-service teachers’ motivation, sense of teaching efficacy, andexpectation of reality shock. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 42(1), 67-81.Referans 18 Koç, S., Bardak, A. ve Yılmaz, K. (2014). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İş Yerinden Beklentilerinin Belirlenmesi, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (3): 43-50.Referans 19 Kuş, E. (2009). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri: Nicel mi? Nitel mi? (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.Referans 20 Matanin, M., ve Collier, C. (2003). Longitudinal analysis of preservice teachers’ beliefs about teaching physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 22: 153-168.Referans 21 Özdemir, M., ve Büyükgöze, H. (2016). Gerçeklik Şoku Beklentisi Ölçeği’ nin Uyarlaması ve Aday Öğretmenler Üzerine Bir Uygulama. Ahi Evran Üniversitesi Kırsehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(2), 243-257.Referans 22 Haggarty, L., ve Postlethwaite, K. (2009). An exploration of changes in thinking in the transition from student teacher to newly qualified teacher. Research Papers in Education, 27(2), 241-262.Referans 23 Hagger, H., Mutton, T., ve Burn, K. (2011). Surprising but not shocking: The reality of the first year of teaching. Cambridge Journal of Education, 41(4), 387-405.Referans 24 Hobson, A. J., ve Ashby, P. (2012). Reality aftershock and how to avert it: Second-year teachers’ experiences of support for their professional development. Cambridge Journal of Education, 42(2), 177-196.Referans 25 Kartal, S. (2007). Eğitimde Örgütsel Sosyalleşme. Maya Akademi Yayınları, Ankara.Referans 26 Kaşkaya, A. Ünlü, İ., Akar, M. S., ve Sağırlı, M. Ö. (2011). Okul ve öğretmen içerikli sinema filmlerinin öğretmen adaylarının mesleki tutumlarına ve öz yeterlik algılarına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 1765-1783.Referans 27 Stroot, W. (2002). Organizational Socialization: Factors Affecting Beginning Teachers, Student Learning in Physical Education: Applying Research to Enhance Instruction, edt. S. J., Silverman and C., D. Ennis, (second edition). Human Kinetics. 311-326.Referans 28 Stroot, S.A. ve Whipple, C.E. (2003). Organizational socialization: Factors affecting beginning teachers. In: Silverman, SJ, Ennis, CD (eds) Student Learning in Physical Education: Applying Research to Enhance Instruction. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 311–328. Referans 29 Tekkurşun-Demir, G., Cicioğlu H., İ. ve İlhan, E., L. (2017). A Descriptive Study On Expectation Levels Of Reality Shock Of Physical Education Teacher Canditates Who Take Pedagogical Formation, Science, Movement and Health, 17 (2): 135-140.Referans 30 Twibell R, Pierre J, Johnson D, Barton D, Davis C, Kidd M. ve Rook G. Tripping over the welcome mat: Why new nurses don’t stay and what the evidence says we can do about it. American Nurse Today. http://www.americannursetoday.com/tripping-over-the-welcome-mat-why-new-nurses-dont-stay-and-what-the-evidence-says-we-cando-about-it/(Erişim tarihi: 01.12.2017).Referans 31 Veenman, S. (1984). Perceived Problems Of Beginning Teachers. Review Of Educational Research. 54 (2): 143-178
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

GÖNÜL Tekkurşun Demir

EKREM LEVENT İlhan

HALİL İBRAHİM Cicioğlu

Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tekkurşun Demir, G., İlhan, E. L., & Cicioğlu, H. İ. (2018). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 643-658.
AMA Tekkurşun Demir G, İlhan EL, Cicioğlu Hİ. BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?. TSA. Ağustos 2018;22(2):643-658.
Chicago Tekkurşun Demir, GÖNÜL, EKREM LEVENT İlhan, ve HALİL İBRAHİM Cicioğlu. “BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22, sy. 2 (Ağustos 2018): 643-58.
EndNote Tekkurşun Demir G, İlhan EL, Cicioğlu Hİ (01 Ağustos 2018) BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22 2 643–658.
IEEE G. Tekkurşun Demir, E. L. İlhan, ve H. İ. Cicioğlu, “BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?”, TSA, c. 22, sy. 2, ss. 643–658, 2018.
ISNAD Tekkurşun Demir, GÖNÜL vd. “BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22/2 (Ağustos 2018), 643-658.
JAMA Tekkurşun Demir G, İlhan EL, Cicioğlu Hİ. BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?. TSA. 2018;22:643–658.
MLA Tekkurşun Demir, GÖNÜL vd. “BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 22, sy. 2, 2018, ss. 643-58.
Vancouver Tekkurşun Demir G, İlhan EL, Cicioğlu Hİ. BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GERÇEKLİK ŞOKU BEKLENTİ DÜZEYLERİ: MESLEĞE ATILMAYA HAZIR MIYIZ?. TSA. 2018;22(2):643-58.