Bu araştırmada,
beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik gerçeklik şoku
beklenti düzeylerini ortaya koymak ve bu düzeyleri değişkenler açısından
incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden, tarama deseni kullanılmıştır.
Araştırmaya Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde Beden Eğitimi ve
Spor Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam 185 (66 kadın, 119 erkek) öğrenci katılmıştır. Araştırmada
veri toplamak için 2016 yılında Özdemir
ve Büyükgöze’nin uyarlamış olduğu “Gerçeklik Şoku Beklentisi Ölçeği (GŞBÖ)”
kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren değişkenlerin varyanslarının
homojenliği test edildikten sonra, bu değişkenler, parametrik test yöntemleri
ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama,
standart sapma; bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi
(ANOVA), Post-Hoc test istatistikleri (Tukey HSD), Pearson Moment Korelasyon
testlerinden yararlanılmıştır.Beden eğitimi ve spor öğretmenliği adaylarının GŞBÖ’den aldıkları toplam puan ile yaş değişkeni
arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Adayların gerçeklik şoku
beklenti düzeyleri, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farka sahip olmadığı
görülmüştür. Sınıf seviyelerinde GŞBÖ’ den alınan puanların istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği 1.sınıfın gerçeklik şoku beklentileri
puan ortalamasının 2.,3.ve 4.sınıfa göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Spor
branşı, spor yaşı, akademik not ortalamasına göre GŞBÖ’ den alınan puanların
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Yapılan analizler sonucunda, öğretmen adayların gerçeklik şoku beklenti
düzeylerinin orta seviyede olduğu görülmüştür. Sınıf kademesine göre gerçeklik şoku beklenti
düzeyinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı, yaş, cinsiyet, branş, spor yaşı ve akademik not
ortalamasına göre ise anlamlı bir farklılaşma olmadığı sonucuna varılmıştır.
beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrenci öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 2 |