Bu yayının konusunu
Yunan aşk tanrıçası Aphrodite’nin Hellenistik Dönem sonlarında yoğun olarak
yapılan ve Roma İmparatorluk Dönemi’nde çok sayıda kopyası olduğu bilinen Aphrodite
Anadyomene heykellerinin ikonografisi ve bu kapsamda ele alınan Niğde Arkeoloji
Müzesi’ndeki iki Aphrodite Anadyomene heykelciği oluşturmaktadır. Tanrıçanın
doğuş mitosunun esas alınarak geliştirildiği bu heykel tipinin, ikonografisinin,
ortaya çıkış sürecinin müzede bulunan eserler ile beraber değerlendirmesi
yapılıp Anadyomene’nin gelişimi ve yayılımı ortaya konmuştur. Çalışmada
kullanılan temel kaynaklar ise eski çağ şair ve yazarların aktarımları ve
konuyla ilgili orijinali Hellenistik Dönem’e tarihlendirilen Roma Dönemi
kopyası heykeltıraşlık eserleridir. Buna göre Aphrodite Anadyomene’nin ayakta
duran, çömelen ve oturan olmak üzere üç farklı duruş tarzında betimlendiği
görülür. Ayrıca bu üç tasvir de kendi içinde farklı ikonografik özellikler taşımaktadır.
Niğde Arkeoloji Müzesi’nde bulunan eserler ise ayakta duran çıplak Aphrodite Anadyomene’nin Roma Döneminde
yapılmış bronz adak heykelcikleri örnekleri arasında yer alır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 1 |